Od roku 2008 sa individuálne môžu vzdelávať iba žiaci prvého stupňa. Zmeniť by sa to malo v prvom kvartáli budúceho kalendárneho roku, keď chce Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripraviť zákon o domácom vzdelávaní pre druhý stupeň základných škôl. Slovenskí žiaci by tak mohli od septembra 2021 pokračovať vo vzdelávaní v domácom prostredí.
České ministerstvo nevedelo jednoznačne povedať, aké výsledky deti v tomto režime vzdelávania dosahujú, či sú porovnateľné, lepšie, alebo horšie, ako vykazujú deti navštevujúce školu. Radí však, že je dôležité udržať tesnejší vzťah doma vzdelaného dieťaťa tak, aby boli napĺňané štátom požadované ciele. To znamená, že by sa mali priebežné vyhodnocovať pokroky a výsledky vzdelávania dieťaťa. V druhom polroku školského roka plánujú v Českej republike pokusne overovať kombinované vzdelávanie na základnej škole s cieľom odhaliť všetky riziká a výhody vzdelávania žiakov. „Jedným z cieľov je tiež do budúcna poskytnúť alternatívu vzdelávania, ktoré je síce kombinované, ale vo väčšom prepojení so školou, práve žiakom, ktorí sú dnes v režime domáceho (individuálneho) vzdelávania,“ priblížila hovorkyňa českého ministerstva Aneta Lednová.
V rámci individuálneho vzdelávania eviduje české ministerstvo k 31. marcu 200 žiakov zo Slovenska, z nich má deväť trvalý pobyt v Českej republike. Na prvom stupni ich študuje 80 a na druhom stupni 120. Najvyšší počet individuálne vzdelávaných žiakov zaznamenali v okrese Uhereské Hradiště, celkom 110 školákov, a v okrese Frýdek Místek, kde sa vzdelávalo 24 slovenských žiakov. Na Slovensku sa v roku 2019 individuálne vzdelávalo 523 z 221 781 žiakov prvého až štvrtého ročníka.
Domáce vzdelávanie žiakov prvého stupňa základnej školy je možné od roku 2008. Skupina poslancov sa ešte v apríli 2018 obrátila na Ústavný súd SR s tým, že neexistujú až také rozdiely, ktoré by mohli prekážať vzdelávaniu detí doma aj na druhom stupni ZŠ. Ústavný súd podanie prijal v polovici decembra 2019 na ďalšie konanie, momentálne o ňom stále rozhoduje, pričom účinnosť dotknutého ustanovenia školského zákona nepozastavil.