Brusel 28. októbra 2022 (Rada EÚ/HSP/Foto: Pixabay)
Rada Európskej únie včera zverejnila tlačovú správu: EÚ posilňuje ciele pre emisie CO2 pre nové autá. Rada a Európsky parlament dosiahli dočasnú politickú dohodu o prísnejších emisných normách CO2 pre nové autá a dodávky. Cieľom je posunúť sa smerom k mobilite s nulovými emisiami
Prvým cieľom je zníženie emisií CO2 o 55 % pre nové autá a o 50 % pre nové dodávky do roku 2030 v porovnaní s úrovňami v roku 2021. Druhým cieľom je zníženie emisií CO2 na nulu do roku 2035. Text predbežnej politickej dohody bude čoskoro k dispozícii.
Podľa nariadenia musí každý výrobca zabezpečiť, aby priemerné emisie CO2 z jeho vozového parku novoregistrovaných vozidiel v kalendárnom roku neprekročili jeho špecifický ročný emisný cieľ. Výrobcovia môžu naďalej uvádzať na trh vozidlá so spaľovacími motormi, ale ak v danom roku prekročia svoj emisný cieľ, musia zaplatiť poplatok 95 EUR za gram CO2/km nad cieľovú hodnotu na registrované vozidlo. V dôsledku toho, s novými dohodnutými cieľmi, budú vozidlá s nulovými emisiami nakoniec lacnejšie ako vozidlá poháňané fosílnymi palivami. Tu sa treba pristaviť s otázkou, či by nebolo vhodné poslednú vetu prefolmulovať takto: … budú vozidlá poháňané fosílnymi palivami drahšie než tie s nulovými emisiami. Nie je to totiž to isté. Cena emisných vozidiel touto politikou porastie, ale bezemisné nezlacnejú. Emisnými povolenkami bude EÚ aj odmeňovať výrobcov, ktorí prídu s technickými inováciami, ak budú dokázateľne znižovať emise CO2.
Návrh na revíziu výkonnostných noriem v oblasti emisií CO2 pre osobné automobily a dodávky je súčasťou balíka „Fit for 55“. Cieľom balíka, ktorý Európska komisia predstavila 14. júla 2021, je umožniť EÚ znížiť svoje čisté emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 % v porovnaní s úrovňami v roku 1990 a dosiahnuť klimatickú neutralitu v roku 2050.
Dohoda obsahuje doložku o preskúmaní, ktorá zabezpečí, že Komisia v roku 2026 dôkladne posúdi pokrok dosiahnutý pri dosahovaní cieľov zníženia emisií o 100 % a potrebu preskúmať tieto ciele s prihliadnutím na technologický vývoj, a to aj pokiaľ ide o plug-in hybridné technológie a dôležitosť životaschopného a sociálne spravodlivého prechodu k nulovým emisiám.
Dohoda obsahuje aj znenie o palivách neutrálnych z hľadiska CO2, pričom po konzultácii so zainteresovanými stranami Komisia predloží návrh na registráciu vozidiel po roku 2035 výlučne na palivá s neutrálnymi emisiami CO2 v súlade s právom EÚ, mimo rozsahu noriem vozového parku a v súlade s klimatickej neutrality EÚ. Inými slovami, po roku 2035 si už v Európskej únii nekúpite nové auto so motorom na benzín alebo naftu. Ojazdené sa budú môcť kupovať a predávať naďalej (len v rámci EÚ).
K dohode sa vyjadril český minister priemyslu a obchodu Jozef Síkela. “Táto dohoda pripraví pôdu pre moderný a konkurencieschopný automobilový priemysel v EÚ. Svet sa mení a my musíme zostať na čele inovácií. Verím, že dokážeme využiť tento technologický prechod. Predpokladaný časový plán umožňuje dosiahnuť ciele aj pre výrobcov automobilov,” povedal