“Takže otec si uvedomil, že v školských učebniciach (vo Francúzsku) sa stále pokračuje vo výuke genderovej teórie, a to je proti prirodzenosti.“ cituje francúzsky týždenník Valeures Actuelles vyjadrenie pápeža.
Pápež František pokračoval ďalej v kritike. “Mať homosexuálne sklony, alebo zmeniť pohlavie je jedna vec, ale vyučovať na školách v tejto línii je vec iná.“ Pontifik v tejto súvislosti hovorí o „ideologickej kolonizácii“ a snahe o „zmenu postojov.“ Valeures Actuelles prináša i pápežovo obšírenejšie vyjadrenie: “Sprevádzal som ľudí s homosexuálnymi sklonmi, aj praktizujúcich homosexuálov a snažil som sa ich priblížiť Pánovi. Niektorí sa k Nemu nemôžu priblížiť, ale ja som ich nikdy neopustil. Život je život a veci je potrebné brať také, aké sú. Nehovorte, že pápež posvätí trans, už vidím tie titulky v novinách. To je morálny problém, ktorý je treba riešiť tak, ako je to možné, ale vždy s milosrdenstvom.“
Týždenník na záver svojho článku pripomína aj pápežovo vyjdrenie o tom, že genderová teória je súčasťou „celosvetovej vojny proti manželstvu.“
Táto kritika francúzskeho školstva samozrejme široko rezonovala vo väčšine francúzskych médií a dostala sa aj do hlavných večerných správ. Hneď ráno na pápežove slová veľmi emotívne reagovala ministerka školstva Najat Vallaud Belkacem. Podľa nej sa pápež necháva unášať “klamlivým šialenstvom“ ktoré vytvárajú „ fundamentalisti“:
Francúzska ministerka marockého pôvodu, ktorá je vo Francúzsku veľmi neobľúbená, “veľmi nahnevaná”. Denník Le Figaro cituje ministerku: “Vidím, že (pápež) sa stal obeťou dezinformačnej kampane masívne vedenej fundamentalistami. Radím pápežovi, aby sa pri niektorej z budúcich návštev Francúzska stretol s učiteľmi francúzskych škôl, aby s nimi diskutoval, aby si prelistoval školské materiály a programy a vysvetlil mi, v čom vidí genderovú teoriu, ktorá v nich neexistuje.“ V podobnom ostrom tóne sa vyjadrila i hovorkyňa hlavného odborového združenia učiteľov: “Čudujem sa, že pápež si dovoľuje také rýchle a neopodstatnené poznámky.“
Denník Le Figaro mapuje aj príčiny polemiky o tom, či je na francúzskych školách vyučovaná táto teória. Pripomína, že v už v roku 2011 bol do školských učebníc biológie vnesený rozdiel medzi „identitou” a “sexuálnou orientáciou”. V rokoch 2013-14 veľký rozruch verejnosti vyvolal experimentálny program “ABCD de l´égalité“ (abeceda rovnosti) určený pre výuku na 250 vybraných základných školách. Išlo o pedagogické materiály zamerané na „búranie genderových stereotypov“. Po masívnej kritike hlavne zo strany hnutia La manif pour tous, bol program potichu stiahnutý a nahradený novým programom pod názvom: “Nástroje rovnosti medzi chlapcami a dievčatami“, ktoré môže učiteľ konzultovať na internete a použiť vo výuke, pokiaľ si to želá.