Rím 4. októbra 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Andrew Medichini)
„Čím chceš byť, keď budeš veľký?“, pýta sa francúzsky otec svojho desaťročného syna. “Dievčaťom.“ odpovedá chlapec. Toto je historka, ktorú porozprával pápež František na palube lietadla pri návrate zo svojej cesty z Azerbajdžanu. Táto historka je však založená na skutočnej udalosti
“Takže otec si uvedomil, že v školských učebniciach (vo Francúzsku) sa stále pokračuje vo výuke genderovej teórie, a to je proti prirodzenosti.“ cituje francúzsky týždenník Valeures Actuelles vyjadrenie pápeža.
Pápež František pokračoval ďalej v kritike. “Mať homosexuálne sklony, alebo zmeniť pohlavie je jedna vec, ale vyučovať na školách v tejto línii je vec iná.“ Pontifik v tejto súvislosti hovorí o „ideologickej kolonizácii“ a snahe o „zmenu postojov.“ Valeures Actuelles prináša i pápežovo obšírenejšie vyjadrenie: “Sprevádzal som ľudí s homosexuálnymi sklonmi, aj praktizujúcich homosexuálov a snažil som sa ich priblížiť Pánovi. Niektorí sa k Nemu nemôžu priblížiť, ale ja som ich nikdy neopustil. Život je život a veci je potrebné brať také, aké sú. Nehovorte, že pápež posvätí trans, už vidím tie titulky v novinách. To je morálny problém, ktorý je treba riešiť tak, ako je to možné, ale vždy s milosrdenstvom.“
Týždenník na záver svojho článku pripomína aj pápežovo vyjdrenie o tom, že genderová teória je súčasťou „celosvetovej vojny proti manželstvu.“
Táto kritika francúzskeho školstva samozrejme široko rezonovala vo väčšine francúzskych médií a dostala sa aj do hlavných večerných správ. Hneď ráno na pápežove slová veľmi emotívne reagovala ministerka školstva Najat Vallaud Belkacem. Podľa nej sa pápež necháva unášať “klamlivým šialenstvom“ ktoré vytvárajú „ fundamentalisti“:
Francúzska ministerka marockého pôvodu, ktorá je vo Francúzsku veľmi neobľúbená, “veľmi nahnevaná”. Denník Le Figaro cituje ministerku: “Vidím, že (pápež) sa stal obeťou dezinformačnej kampane masívne vedenej fundamentalistami. Radím pápežovi, aby sa pri niektorej z budúcich návštev Francúzska stretol s učiteľmi francúzskych škôl, aby s nimi diskutoval, aby si prelistoval školské materiály a programy a vysvetlil mi, v čom vidí genderovú teoriu, ktorá v nich neexistuje.“ V podobnom ostrom tóne sa vyjadrila i hovorkyňa hlavného odborového združenia učiteľov: “Čudujem sa, že pápež si dovoľuje také rýchle a neopodstatnené poznámky.“
Denník Le Figaro mapuje aj príčiny polemiky o tom, či je na francúzskych školách vyučovaná táto teória. Pripomína, že v už v roku 2011 bol do školských učebníc biológie vnesený rozdiel medzi „identitou” a “sexuálnou orientáciou”. V rokoch 2013-14 veľký rozruch verejnosti vyvolal experimentálny program “ABCD de l´égalité“ (abeceda rovnosti) určený pre výuku na 250 vybraných základných školách. Išlo o pedagogické materiály zamerané na „búranie genderových stereotypov“. Po masívnej kritike hlavne zo strany hnutia La manif pour tous, bol program potichu stiahnutý a nahradený novým programom pod názvom: “Nástroje rovnosti medzi chlapcami a dievčatami“, ktoré môže učiteľ konzultovať na internete a použiť vo výuke, pokiaľ si to želá.