Bratislava 10. októbra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Opozícia vyslovila nespokojnosť s odpoveďami ministerstva dopravy a výstavby o realizácii projektu D4 a R7 v okolí Bratislavy počas rokovania parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti. Poslanec z uvedeného výboru Miroslav Ivan (SaS) vo štvrtok povedal, že od zástupcov rezortu dopravy nedostali odpoveď takmer na nič. Aj preto doplnili do návrhu uznesenia, ktoré schválili, ďalšie dve úlohy pre ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd)
“Bol som veľmi nepríjemne prekvapený, že štátny tajomník ministerstva dopravy prišiel nepripravený na výbor,” uviedol Ivan. “Nevedel nám odpovedať na veľa otázok, nevedel povedať nič k termínom dokončenia križovatky D1/D4, lebo nemá detailné informácie. Nevedel nám povedať o tom, koľko budeme platiť za dostupnosť, keď bude dokončená len časť obchvatu,” dodal. Poslanec sa zároveň zaujímal, kedy bol vymenovaný technický zástupca štátu pre stavbu D4 a R7. “Od začiatku bola zanedbaná kontrola výstavby a teraz zisťujeme ako nekompetentne títo ľudia kontrolujú takú obrovskú investíciu, ktorá má riešiť dopravný problém Bratislavy,” tvrdí Ivan.
Hospodársky výbor prerokoval správu ministerstva dopravy a výstavby o záveroch kontroly Slovenskej stavebnej inšpekcie, ktorej obsahom bolo dodržiavanie zákonných postupov pri výstavbe D4 a R7. Zaoberal sa tiež správou rezortu o stave projektovej prípravy, výbere zhotoviteľa a procese výstavby na prvej a druhej etape budovania križovatky D4/D1. Ide o výstavbu mostu ponad D4 a obchádzkových trás v rámci tejto križovatky.
Rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu o použití sporného materiálu v násypoch časti rozostavanej D4 pri Jarovciach musí byť podľa opozičného poslanca kvalitné a zodpovedné. “Nie som zástanca toho, že teraz budeme hovoriť, je to škodlivý materiál a ideme radikálne všetko vykopať. Ak sa rozhodnutie urobí nepremyslene, budeme ešte všetci banovať, že sme chceli byť veľmi radikálni a potom nebudeme vidieť obchvat dokončený ešte neviem koľko rokov,” upozornil Ivan.
Poukázal na to, že ešte nie je známe, aké súdne dohry to môže mať zo strany koncesionára projektu D4 a R7, ak sa ukáže, že mal pravdu. Za veľmi dôležité považuje budúce rozhodnutie štátneho stavebného dohľadu, čo môže byť použité v násype, či to, čo bolo použité, tam môže zostať alebo nemôže, či je to v miere, ktorú už norma nedovoľuje. “Ľudia zo stavebného dohľadu to musia rozhodnúť, pretože na nich stojí a padá výstavba obchvatu. Pochopiteľná je obrana koncesionára, ide mu o veľké peniaze, pretože chce to dokončiť a čerpať peniaze,” dodal Ivan.
Hospodársky výbor v súvislosti s výstavbou D4 a R7 podľa schváleného uznesenia žiada ministra dopravy a výstavby, aby mu po ukončení štátneho stavebného dohľadu poskytol jeho vyhodnotenie a z neho vyplývajúce záväzky pre koncesionára projektu. Árpád Érsek má zároveň poskytnúť detaily postupu výstavby križovatky D4 a D1, ako aj informácie o spôsobe platieb za dostupnosť za čiastočne dokončené úseky R7 a D4.