Bratislava 19. januára 2018 (TASR/HSP/Foto: TASR- Štefan Puškáš)
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR v roku 2017 zaevidoval celkom 380 podaní od fyzických a právnických osôb. Väčšina prijatých podnetov sa týkala nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom. TASR o tom informovala hovorkyňa NKÚ SR Daniela Bolech Dobáková
V minulom roku došlo k výraznému nárastu opakovaných podnetov, ktoré tvorili až 40 percent z ich celkového počtu. Početné boli aj opakované informácie od jednotlivcov či podania, v ktorých NKÚ SR nemá kompetencie konať (170 podaní). So započítaním týchto podaní ich bolo na úrad doručených až 530. Väčšina prijatých podnetov sa týkala nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom (130 podaní), na problematiku verejného obstarávania občania upozornili v 12 prípadoch, čo je o polovicu menej ako v predchádzajúcom období.
“Na porušovanie všeobecne záväzných právnych predpisov zo strany ministerstiev a ich organizácií poukazovalo 27 podaní. Najviac rezonovali témy ako zdravotníctvo, Pôdohospodárska platobná agentúra, školstvo,” spresnila Bolech Dobáková. Najväčší počet podaní smeroval do oblasti územnej samosprávy, až 185 podnetov. Z toho 35 v súvislosti s Prešovským krajom, 30 s Košickým, 27 Žilinským, 23 Nitrianskym, 20 Trnavským, 19 Bratislavským, 18 Trenčianskym a 13 Banskobystrickým krajom, ktorý zaznamenal najväčší pokles podaní o 42 percent.
“NKÚ SR relevantné informácie zaradil do prebiehajúcich kontrolných akcií, a to napríklad rozšírením kontroly na Výskumnej agentúre o jednu z medializovaných výziev, keďže druhú už kontroloval, ako aj zameraním sa na obstaranie CT prístrojov Žilinským samosprávnym krajom v rámci kontroly zdravotníckych zariadení vyšších územných celkov, či preverením hospodárenia Nemocnice sv. Michala v Bratislave,” priblížila hovorkyňa. Najvyššia kontrolná inštitúcia spustila aj samostatné mimoriadne kontroly, napríklad kontrolu hospodárenia v obciach Turá, Svätý Anton, Štiavnické Bane, Smižany, v meste Liptovský Hrádok či kontrolu hospodárenia v Nemocnici Poprad.
Aj v minulom roku sa občania obracali na NKÚ SR s problémami, ktoré nespadajú do kontrolnej pôsobnosti úradu. Najčastejšie išlo o spotrebiteľské reklamácie týkajúce sa dodávateľov energií, podania nespokojných občanov s činnosťou správcov bytových domov, podania súvisiace s nevysporiadanými vlastníckymi vzťahmi či dedičským konaním. Ďalšou skupinou boli podania týkajúce sa rozhodovacej činnosti súdov, konaní správnych orgánov a orgánov činných v trestnom konaní, ktoré úrad následne adresoval príslušným orgánom.