Moskva 13. decembra 2019 (HSP/Sputnik/Foto:Screenshot Youtube)
Atómový ľadoborec projektu 22220 Arktika opustil prístav Baltského závodu v Petrohrade a vo štvrtok začal testy vo Fínskom zálive. Základný cieľ prvej etapy skúšok sú rezervné dieselové generátory ľadoborca. Počas skúšok špecialisti skontrolujú záťažový systém, navigačné zariadenie, kotevné zariadenia a spustenie lode na vodu
Prvá etapa skúšok prebehne vo Fínskom zálive a bude trvať štyri dni. Očakáva sa, že v máji 2020 po skončení skúšok ľadoborec odovzdajú štátnej korporácii Rosatom, informoval o tom riaditeľ projektu Aleksej Smirnov.
Ľadoborec Arktika
Na ľadoborci je inštalovaná kompaktná a úsporná reaktorová jednotka Ritmo–200 z dvoch jadrových reaktorov, každý s tepelným výkonom 175 megawattov. Jej usporiadanie umožňuje rozmiestniť hlavné zariadenie vo vnútri telesa parného generátora. Projektantom Ritmo–200 je nižnogorodská konštrukčná kancelária Afrikantov.
Ľadoborec Arktika postavili na objednávku Rosatomu v Baltsckom závode v Petrohrade. V súčasnej dobe prebieha výstavba dvoch sériových atómových ľadoborcov projektu 22220 Sibir a Ural. V auguste Rosatom a Baltský závod podpísali zmluvu na vybudovanie ďalších dvoch ľadoborcov z tohto projektu.
Univerzálne atómové ľadoborce LK–60Ja s výkonom 60 megawattov budú najväčšími a najvýkonnejšími na svete. Majú zabezpečiť vedúce postavenie Ruska v Arktíde. Loď je 173,3 metrov dlhá a 34 metrov široká, má výtlak 33,5 tisíce ton. Tieto ľadoborce budú môcť rozbíjať až trojmetrový ľad. Budú zabezpečovať prevádzanie lodí s uhľovodíkovými surovinami z nálezísk na Jamalskom a Gydanskom polostrove, a tiež zo šelfu Karského mora na trhy krajín ázijsko–tichomorského regiónu.