Bratislava 9. júla 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
Ministerstvo školstva si uvedomuje nedostatočnú podporu a právne zabezpečenie vzdelávania cudzincov. Ako pre agentúru SITA uviedol tlačový odbor Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR, nové vedenie urobilo organizačné zmeny v tejto agende a riešeniu problému sa chce intenzívne venovať
Zo správy Štátnej školskej inšpekcie (ŠSI) o stave vzdelávania cudzincov v základných školách v školskom roku 2019/2020 vyplýva, že pre vyučovanie detí cudzincov nie sú v školách dostatočne zabezpečené podmienky. Oslovení učitelia napríklad vyjadrili nespokojnosť so šablónovitosťou v nastavení kurzov slovenského jazyka, so stanoveným počtom hodín pre kurzy či s nedostatkom edukačných materiálov. Problémom bola aj spolupráca odborov školstva na okresných úradoch so zriaďovateľmi škôl či finančné ohodnotenie vyučujúcich.
Ministerstvo školstva uviedlo, že sa problematikou bude zaoberať komplexnejšie po oboznámení sa s konečným materiálom. Priblížilo, že očakáva aj výsledky ročných zistení zistení ŠŠI. Tie inšpekcia predkladá ministrovi školstva formou Správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách, školských zariadeniach a pracoviskách praktického vyučovania. Predložená by mala byť do 30. novembra.
Tlačový odbor dopĺňa, že ministerstvo sa danou témou priebežne zaoberá. Centru vedecko-technických informácií SR zadalo výskumnú úlohu, ktorá sa má zaoberať monitoringom ľudských práv. Zamerať by sa mala práve na multikultúrnu výchovu a vzdelávanie detí cudzincov. Spolu so správou ŠŠI by mala tvoriť analýzu vzdelávania detí cudzincov. „Tá je potrebná pre tvorbu Stratégie inkluzívneho vzdelávania, na ktorej VÚDPaP (Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, poznámka SITA) začal pracovať od roku 2019 v súlade s Národným programom rozvoja výchovy a vzdelávania a prípravy Stratégie globálneho vzdelávania,“ priblížilo tlačové oddelenie. Dodáva, že ministerstvo plánuje pri príprave oboch stratégií spolupracovať a komunikovať aj so zástupcami akademickej obce. Následne na základe stratégií bude riešiť aj peniaze na ich zabezpečenie.
ŠŠI vo svojej správe uviedlo, že k zlepšeniu stavu v tejto oblasti by mohlo prispieť vytvorenie centier podpory, ktoré by napríklad robili on-line poradenstvo pre učiteľov či zastrešovali prvotnú pomoc cudzincom, ako napríklad tlmočnícke služby či poskytovanie podpory rodinám a žiakom pri adaptácii na nové školské prostredie. Vo svojej správe inšpektori napísali viacero odporúčaní rôznym subjektom v školstve, od riaditeľov škôl až po Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. Rezortu odporučili napríklad nastaviť systém financovania škôl tak, aby zohľadnil zvýšené náklady na vzdelávanie žiakov – cudzincov, rozšíril ponuku učebníc a učebných pomôcok pre ich vzdelávanie či vytvoril webový portál s komplexnými informáciami v tejto oblasti pre školy, žiakov a rodičov.