Business Insider informuje, že viacero nespokojných farmárov v centrálnom štáte Puebla obviňuje najväčší závod Volkswagenu mimo Nemecka zo “svojvoľného” vyvolávania sucha a požadujú viac ako 70 miliónov pesos (cca 3,2 milióna dolárov) ako odškodnenie za nedosiahnutú úrodu na ploche okolo dvoch tisíc hektárov.
Automobilka totiž oficiálne získala povolenie na použitie tzv. krupobitných diel, ktoré šľahajú oheň do atmosféry, aby tak zabránili vytváraniu ľadovcového dažďa poškodzujúceho dokončené vozidlá zaparkované vedľa továrne. Pri technológii však stále nie je vedecky dokázané, či je skutočne účinná.
Zástupca miestnych farmárov Gerardo Perez vysvetlil, že tieto delá zabraňujú nielen krupobitiu, ale aj iným zrážkam a potrebnému dažďu, ktoré sú v Mexiku očakávané od mája počnúc obdobím dažďov. “Oblohu doslova vyčistia a jednoducho neprší,” povedal pre agentúru AFP s tým, že kanóny “ovplyvňujú cykly Zeme”.
V júni a v auguste organizovali protesty a zablokovali aj prístup do závodu s vyjadrením, že Volkswagen môže prijať aj iné opatrenia na ochranu svojich automobilov, napríklad siete či zastrešenie.
Hovorca Volkswagenu po stretnutí so štátnymi orgánmi v stredu uviedol, že spoločnosť okamžite pozastaví toto zariadenie v automatickom režime. Bude slúžiť už len ako sekundárny nástroj a obsluhovaný bude len v manuálnom režime. Týmto Volkswagen de Mexico vyjadruje svoj “záväzok zachovávať udržateľné vzťahy so zainteresovanými stranami: životné prostredie, susedné komunity a úrady”.
Financial Times potvrdzuje, že krupobitie celkovo spôsobuje veľké problémy výrobcom automobilov, ktoré majú často veľké množstvo hotových vozidiel zaparkovaných vonku v distribučných centrách alebo závodoch. V roku 2008 spôsobilo mimoriadne krupobitie v Nemecku miliónové škody na laku a karosériách tisícom vozidiel značky Volkswagen v závode v Emdene.
Automobilky preto v rámci ochrany už bežne inštalujú ochrannú plošinu alebo sieťovinu na parkoviskách, aj keď niekde sa používajú krupobitné delá, ako je to v Mexiku.
Keď však aj Nissan inštaloval delá v závode v Mississippi v roku 2005, okolití obyvatelia sa sťažovali na hluk zariadení a na vytváranie tlakových vĺn každých šesť sekúnd počas ich prevádzky.
Číňania sa naopak snažia o dážď
Najvyššia čínska ekonomická plánovacia agentúra schválila 1,15 miliardy jüanov (v prepočte 168 miliónov USD) na projekt tvorby umelého dažďa hlavne pre suché severozápadné provincie krajiny, ktoré výrazne potrebujú vlahu.
Podľa Národnej komisie pre rozvoj a reformy (NDRC), projektová štúdia efektívnosti od Čínskej meteorologickej správy zistila, že objem dažďa a snehu by sa mohol zvýšiť na ploche až 960-tisíc kilometrov štvorcových, čo zaberá 10 % územia Číny alebo pre porovnanie je to 1,5 rozlohy Francúzska.
V posledných rokoch je v Číne častejším spôsobom vnášanie chemikálií do mrakov, ak napríklad je potrebné ochladiť horúci vzduch v lete na významných verejných podujatiach. Alebo ak smog prekračuje normy vo veľkých mestách, tvorba dažďa sa stala populárnou pri “čistení” vzduchu. (viac TU).