Edukačný program Experimentovanie po nemecky podporuje praktickú výučbu nemčiny pomocou pedagogického prístupu CLIL (Content and Languaged Integrated Learning), ktorý je založený na efektívnej výučbe cudzieho jazyka prostredníctvom experimentov.
Základom metódy je, že žiaci pracujú časť hodiny v slovenčine a časť v cudzom jazyku, keď pedagóg vysvetľuje novú slovnú zásobu.
„Pre učiteľov sme pripravili pomôcky vo forme pracovných listov, kartičiek a plagátov s cieľom priviesť ich k tejto metóde a poskytnúť im jazykovú podporu,“ povedala Beata Menzlová z oddelenia pre cudzie jazyky Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ). Dodala, že ďalšou fázou programu bude implementácia prístupu do ďalších škôl na Slovensku.
„Oslovujeme školy a postupne budeme učiteľov v rôznych mestách vzdelávať, aby vedeli s náučnými materiálmi pracovať,“ povedala Menzlová.
Pracovné listy, experimenty a cvičenia na slovnú zásobu sú rozdelené do 15 tém, ako napríklad magnetizmus, príroda alebo ľudské telo. Materiály sú v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre prvý stupeň základnej školy. „Žiaci získajú vedomosti, osvoja si rôzne formy čítania a ľahšie si prepoja teóriu s praxou. Pedagogický prístup CLIL má zásadný dosah na prírodovednú a jazykovú gramotnosť žiakov. V oblasti znalosti cudzieho jazyka sú výsledky tried zapojených do projektu neporovnateľne vyššie oproti kontrolnej triede,“ zhodnotil prínos projektu Ľudovít Hajduk, riaditeľ ŠPÚ.
„Rodičia majú o takéto vyučovanie veľký záujem. Na prvom stupni máme osem tried a na druhom stupni jednu triedu, ktoré sú do programu zapojené. Deti to veľmi baví, pretože sa hravou formou učia technické predmety a súčasne získavajú novú slovnú zásobu,“ povedala Renáta Balogová, riaditeľka Základnej školy na Ul. Ivana Bukovčana v bratislavskej Devínskej Novej Vsi. Dodala, že tento rok sa prihlásilo do prvého ročníka 50 detí, ktoré majú záujem o túto formu výučby.
„Tešíme sa, že tento projekt, ktorý spája vzdelávanie v nemčine a v prírodných vedách, budeme rozširovať do ďalších škôl na Slovensku. Prihlásilo sa 90 učiteľov, ktorí sa na informačných seminároch a školení dozvedia, ako začať využívať pedagogický prístup CLIL vo vyučovaní. Veríme, že tento projekt má zmysel a deti sa veľa naučia,” povedala Alexandra Pappová, projektová koordinátorka Nadácie Volkswagen Slovakia, ktorá spolu s Goetheho inštitútom podporuje projekt Experimentovanie po nemecky.
„Goetheho inštitút podporuje používanie nových vyučovacích metód a sme radi, že sa metóda CLIL využíva na Slovensku. Je dôležité hľadieť na potreby, ktoré existujú v krajine. Vieme, že na Slovensku, ktoré sa orientuje na medzinárodný trh, je nedostatok kvalifikovaných pracovných síl. Práve týmto projektom sa snažíme u detí vzbudiť záujem o nemčinu a o prírodné vedy a experimentovanie od toho najmladšieho veku,“ dodala Jana Binder, riaditeľka Goetheho inštitútu.