Düsseldorf 28. septembra 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Michael Sohn)
Nový šéf VW rozhodne nebojuje stratený boj, keďže VW je vo veľmi dobrej pozícii
Nový šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller musí podľa zástupcov akcionárov urýchlene a dôsledne vyriešiť škandál okolo manipulácií s emisnými testami naftových vozidiel. “Škandál musí transparentne vyriešiť a získať stratenú dôveru. A to globálne,” povedal prezident Nemeckého združenia pre ochranu vlastníkov cenných papierov (DSW) Ulrich Hocker. Informovala o tom agentúra DPA.
“V konečnom dôsledku sa musí použiť oceľová metla. Tí, ktorí škandál zavinili, musia byť potrestaní,” zdôraznil Hocker. A okrem toho musí nový šéf zachovať finančnú silu koncernu, aby zvládol očakávané vysoké pokuty.
Dlho plánované reformy v štruktúre koncernu označil Hocker za nevyhnutné. “Aj počas minulých valných zhromaždení sa opakovane hovorilo, či je možné globálne aktívny koncern so 600.000 zamestnancami viesť centralizovaným spôsobom. Škandál je dôkazom, že takto to ďalej nejde.” Podľa jeho slov aj dozorná rada zastáva názor, že priveľkú moc centrály vo Wolfsburgu je potrebné rozdeliť medzi jednotlivé značky a regióny. “Predovšetkým preto, aby bolo možné rýchlejšie reagovať na zmeny,” dodáva Hocker.
Nový šéf VW rozhodne nebojuje stratený boj, keďže VW je vo veľmi dobrej pozícii. “Koncernom to síce otrasie, je však dostatočne silný, aby krízu prežil,” myslí si Hocker. Müller má na svojej strane aj dôveru veľkoakcionárov – rodín Porscheovcov a Piechovcov, veľmi dobre pozná koncern a svoje manažérske kvality preukázal už vo funkcii šéfa Porsche.
Porche zvýšilo svoj podiel v koncerne Volkswagen na 52,2 %
Porsche Automobil Holding, ktorý zastrešuje aktivity klanov Porscheových a Piechových, vrátane samotnej automobilky Porsche, zvýšil svoj podiel v najväčšom európskom automobilovom koncerne Volkswagen. Od japonského konkurenta Suzuki v mimoburzovom obchodovaní získal 1,5 % kmeňových akcií, kúpnu cenu však spoločnosť nezverejnila. Podiel Porsche tak stúpol na 52,2 % kmeňových akcií a na 32,4 % základného kapitálu. Informovala o tom agentúra DPA.
Volkswagen len nedávno predal svoj takmer 20-% podiel v Suzuki a získal za to v prepočte 3,4 miliardy eur. Koncern tak splnil rozhodnutie arbitrážneho súdu Medzinárodnej obchodnej komory (ICC). VW a Suzuki v roku 2009 vytvorili alianciu, v rámci ktorej VW získal v Suzuki 19,9 % a Japonci kúpili 1,5 % akcií VW. Partnerstvo však skrachovalo a po dlhoročných ťahaniciach si podiely navzájom vrátili.