Podľa agentúry Reuters sa v Havane v piatok predávali autá za oveľa vyššiu cenu než je bežné v západnej Európe. Európsky diplomat to okomentoval, že s takýmito cenami sa z kubánskych ulíc staré americké autá nestratia.
Reforma pred dvoma rokmi umožnila Kubáncom, aby si medzi sebou kupovali a predávali ojazdené autá vyrobené pred revolúciou roku 1959. Až doteraz však museli záujemcovia o kúpu auta od štátneho predajcu žiadať o povolenie vládu. Práve preto jazdí po uliciach Kuby toľko amerických veteránov, ale aj starých áut sovietskej výroby z čias, keby bol Sovietsky zväz najväčším spojencom Kuby.
Novšie modely áut sú zväčša v rukách štátu, ktorý ich ako ojazdené predával za relatívne dobrú cenu vybraným jednotlivcom, napríklad doktorom či učiteľom. Kubánsky štát má monopol na predaj áut, v dôsledku čoho je deväť z desiatich domácností odkázaných na verejnú dopravu. Terajšiu liberalizáciu predaja áut využila vláda prezidenta Raúla Castra na získanie financií, ktoré podľa nej pôjdu na modernizáciu verejnej dopravy.
Predajné ceny áut s daňou z luxusu sa totiž vyšplhali za hranice kúpyschopnosti veľkej väčšiny Kubáncov, dokonca aj ak ich podporujú príbuzní v zahraničí. Agentúra Reuters uviedla ako príklad model auta Renault z roku 2005, ktorý sa na Kube predáva za 25.000 dolárov, pričom mimo Kubu je na internete dostupný za 3000 dolárov.
mž