Praha 29. septembra 2017 (HSP/Foto: wikipedia)
České ministerstvo financií na základe požiadavky premiéra Bohuslava Sobotku vyzvalo Špecializovaný finančný úrad, aby skontroloval zvýšenie ceny u tuzemských producentov masla i u hlavných obchodníkov na maloobchodnom trhu, informuje agentúra ČTK
Cieľom kontroly bude posúdiť oprávnenosť zdraženia masla kvôli rastu nákladov, zistiť zmeny v objemoch dodávok z Česka a z dovozu a tiež prípadné odlišnosti cien podľa pôvodu masla. Prezident Potravinárskej komory ČR Miroslav Toman s kontrolou súhlasí.
Pokiaľ by vzniklo podozrenie, že niektorý subjekt zneužil výhodnejšie hospodárske postavenie a nastavil neprimerane vysokú cenu, bude čeliť cenovej kontrole, ktorá keď podozrenie potvrdí, bude subjektu udelená pokuta za toto zneužitie, uvedlo ministerstvo.
Zo zvýšenej ceny masla, ktorá je rekordne vysoká v celej EÚ, sa navzájom obviňujú výrobcovia s obchodníkmi. Výrobcovia poukazujú na vysoké marže obchodníkov a tí zasa hovoria o vysokých nákupným cenách smotany.
Podľa údajov Českého štatistického úradu stála štvrťka masla v auguste priemerne 52,31 Kč, čo je medziročný nárast o 45,2%. Miroslav Toman vraví, že mliekarne dodávali maslo v auguste do reťazcov priemerne 145,17 Kč za kilogram, čiže 36,29 Kč za štvrťku masla. Výrobná cena podľa neho bola ešte v januári 29,36 Kč za štvrťku.
“Je ale potrebné vidieť tiež druhú stranu mince, a to že u ostatných rovnako žiadaných produktov, ako sú nízkotučné mlieko, jogurty alebo ďalšie výrobky, sa ich strata silne prehlbuje, takže výsledný efekt v hospodárení je v tom lepšom prípade kladná nula,” dodal Toman. Kontroly by sa podľa neho mali zamerať predovšetkým na obchod.
Blesk však uvádza stanovisko českého Zväzu obchodu a cestovného ruchu, že vysoké marže nespôsobujú vysokú cenu masla, ide o Sobotkov populistický krok v predvolebnom období a vláda by do tejto oblasti zasahovať nemala. Hovorkyňa Irena Vlčková dodala, že “kontrola určite nezaistí zníženie ceny masla, pretože na cenu tejto komodity pôsobí celosvetový vývoj a vinu má aj dotačná politika EÚ”. Vplyv má aj nedostatok mliečneho tuku a zvýšený dopyt po masle.
Na všetko nakoniec dopláca zákazník, ktorý za kúpu tak či tak masla zaplatí. Túto potravinu si tak obľúbil, že ak náhodou niekde nájde zľavovú akciu na maslo, bez rozpakov sa oň aj pobije.