Berlín 23. februára 2023 (HSP/Foto:TASR/DPA-Jan Woitas/dpa-Bildfunk)
Životaschopnosť elektromobilov bola spochybnená po vypuknutí vojny na Ukrajine a strojnásobení veľkoobchodných cien elektrickej energie v Nemecku, píše Thomas O’Reilly The European Conservative
Podľa údajov nemeckého úradu pre automobilovú dopravu klesol predaj nových elektromobilov v prvom mesiaci roku 2023 o 83 %. Nemecké orgány v januári znížili dotácie, údajne s cieľom potlačiť podvody pri ďalšom predaji. Nové minimá na trhu však môžu byť spôsobené aj životaschopnosťou elektromobilov pri súčasnom zvyšovaní cien energií.
Počet zakúpených elektromobilov klesol zo 104 300 v decembri 2022 na 18 100 v januári 2023, pričom decembrový nárast bol spôsobený ukončením dotačného programu. Predaj elektromobilov tvoril v januári len 15 % všetkých nákupov v porovnaní s 55 % v predchádzajúcom mesiaci.
V rámci starého programu dostali záujemcovia o kúpu elektromobilu až 6 000 EUR zo štátnych dotácií a ďalších 3 000 EUR od výrobcov, pričom od januára 2023 sa táto suma zníži na maximálne 4 500 EUR.
Priemerná cena nového elektromobilu v Nemecku je približne 40 000 EUR; maximálna cena je stanovená na 65 000 EUR, a to pri predaji, ktorý využíva program. Zníženie cien sa dotklo najmä modelov Tesla vzhľadom na ich cenový model. Hybridné vozidlá už nie sú zahrnuté do programu z dôvodu obáv o ich účinnosť.
Vo februári 2022 sa nemecké spolkové ministerstvo hospodárstva rozhodlo sprísniť pravidlá dotačného programu kvôli obvineniam, že autá sa v Nemecku nakupovali so zľavou a so ziskom sa predávali do zahraničia.
To sa zhodovalo s vypuknutím vojny na Ukrajine a rastúcimi obavami o kapacitu nemeckej energetickej siete na uspokojenie dopytu po elektromobiloch. Popri znížení dotačného programu zahŕňali ďalšie návrhy nariadenia, ktoré mali zabrániť okamžitému ďalšiemu predaju automobilov do zahraničia. Parlament EÚ podpísal legislatívu, ktorá by do roku 2035 zakázala predaj spaľovacích motorov.
Od zavedenia programu v roku 2016 nemeckí daňoví poplatníci vynaložili 4,6 miliardy eur na dotácie pre elektromobily a investovali 1,8 miliardy eur do nabíjacích zariadení, pričom odborníci varujú, že súčasná infraštruktúra nie je dostatočná na pokrytie budúceho rastu. Pri takom množstve vynaložených peňazí je pre nás ranou, že Dánsko sa stalo hlavnou destináciou pre odpredaj dotovaných automobilov. Odborníci z odvetvia odhadujú, že približne pätina vozidiel Tesla kúpených v Nemecku skončila v zahraničí.
Životaschopnosť elektrických vozidiel bola spochybnená po vypuknutí vojny na Ukrajine a strojnásobení veľkoobchodných cien elektrickej energie v Nemecku. Riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu Ferdinand Dudenhöffer v rozhovore pre nemecký hospodársky denník Handelsblatt opísal tieto zmeny spolu s nárastom cien tak, že spaľovacie motory sa stávajú výhodnejšími.
Program už predtým vyvolal kritiku za neúmyselnú finančnú pomoc poskytovanú predaju SUV v dôsledku zaradenia hybridných modelov do programu so zníženou sadzbou.
Proti tomuto programu sa postavili pravicovo-populistická AfD aj socialistická strana Die Linke s odôvodnením, že podporuje podvody a presúva peniaze výrobcom.
Poslankyňa za AfD Sylvia Limmerová v rozhovore pre The European Conservative kritizovala dotačný program ako politicky manipulovaný vzhľadom na zhoršujúci sa stav nemeckej energetickej siete:
Rastúce ceny elektrickej energie zdraželi údržbu týchto vozidiel. Celkovo tento vývoj vyvoláva otázky. Správne by bolo nestavať tieto technológie proti sebe, ale umožniť medzi nimi spravodlivú hospodársku súťaž.
Limmerová poukázala na pokrytectvo EÚ, ktorá od roku 2035 zakazuje benzínové a naftové motory, čo potvrdil v utorok 14. februára večer v Európskom parlamente v Bruseli. Podľa schválenej legislatívy bude po roku 2035 v rámci boja proti klimatickým zmenám v bloku zakázaný predaj nových benzínových a naftových automobilov.
EÚ a výrobcovia automobilov sa v posledných mesiacoch zaoberali dôsledkami prijatia amerického zákona o znižovaní inflácie (IRA), ktorý podľa mnohých ohrozuje európsky trh svojou štedrou podporou elektromobilov vyrábaných v USA. Zákon IRA ponúka dotácie vo výške 7 500 USD na nákup každého nového elektrického vozidla, pričom obchodní predstavitelia EÚ sa snažia o ochranu pred týmto zákonom, keďže sa zvyšujú obavy z obchodnej vojny.