Ukazuje sa však, že slovenský katolík si evidentne z tradičných a dlhodobo známych politických strán na Slovensku nemá koho vybrať. V spoločnosti známe KDH už de facto neexistuje, dnešné KDH predstavujú vnútorne zmätenú ministraničku, lísajúcu sa liberálom a odporcom cirkvi, ktorej trosky úspešne potápa Alojz Hlina. Hlinu a KDH nemôžu jednoducho brať veriaci katolíci vážne.
V minulosti, keď bola KDH ešte politickou stranou, ktorá bodovala na slovenskej politickej scéne, sa stalo KDH terčom oprávnenej kritiky, kvôli kauzám svojich lídrov (Figeľ, Šimko, Palko, Palacka, Lipšic…), tieto kauzy ešte stále rezonujú v povedomí slovenských katolíckych voličov. Každý si dokáže odpovedať na otázku, či lídri KDH v minulosti spĺňali zásady, ktoré schválil Ján Pavol II. ako záväzné pre všetkých katolíkov, alebo či sa riadili len vlastnými záujmami a prospechom.
Keď si teda bude musieť slovenský katolícky volič vybrať komu dá svoj hlas, mal by dbať na niekoľko zásad a dať svoj hlas takému politickému predstaviteľovi, ktorý spĺňa nižšie uvedených osem základných požiadaviek.
1. Človek sa nesmie odlúčiť od Božieho zákona a politika sa nesmie odlúčiť od morálky. V dnešnej dobe sme svedkami úpadku morálnych hodnôt a morálneho zákona. Bezbrehá liberalizácia znamená hrozbu, pojem tolerancia sa zneužíva a nesprávne interpretuje. Katolíci by mali v prvom rade usilovať o uskutočňovanie prospešnej politiky legitímnymi prostriedkami, ktoré demokratický právny systém dáva k dispozícii bez rozdielu všetkým členom politickej spoločnosti. Existuje mravná norma, ktorá vychádza z prirodzenosti ľudského bytia a ktorú nemožno prekročiť. Politika musí slúžiť zásadným cieľom, ktorými sú dôstojnosť a existencia ľudskej osoby a skutočný ľudský pokrok.
2. Demokratický život potrebuje pravdivé a solídne základy, nemenné etické princípy, ktoré sa nesmú relativizovať. Dnes sme svedkami, že sa zakazuje katolíkom vynášať morálne súdy, pretože sa považujú za obmedzovanie slobody iných. Katolíci však nemajú inú možnosť, musia odlišovať politický pluralizmus a morálny pluralizmus. Demokracia je možná len vtedy, pokiaľ je jej základom ústredný význam a dôstojnosť ľudskej osoby. Ak sú význam a dôstojnosť ľudskej osoby ohrozené (potraty, eutanázia), samotné princípy demokracie sú ohrozené. Ochrana práv jednotlivca je neodmysliteľnou podmienkou účasti na spoločenskom živote štátu.
3. Tí, ktorí pôsobia v zákonodarných zhromaždeniach majú povinnosť postaviť sa proti každému zákonu, ktorý predstavuje hrozbu pre ľudský život. Katolíci majú právo a povinnosť reagovať vždy, keď je potrebné pripomenúť si najhlbší zmysel života a zodpovednosť, ktorú všetci nesú. Ak je politická činnosť katolíkov konfrontovaná s morálnymi princípmi, ktoré sú v rozpore s učením katolíckej cirkvi, nesmú katolíci takéto zákony podporovať. Ide v prvom rade o občianske zákony, ktoré sa týkajú povolenia spomenutých potratov či eutanázie.
4.Ochrana rodiny a maloletých. Katolíci by mali dať svoj hlas politickým subjektom, ktoré považujú rodinu za monogamné manželstvo muža a ženy, ďalších “47 pohlaví” nemá katolík jednoducho akceptovať. Jednotu a stabilitu rodiny je potrebné všestranne chrániť a túto ochranu zaručiť zákonmi. Je rovnako potrebné zaručiť sociálnu a mravnú ochranu nedospelých, vzdelávanie nedospelých a bojovať proti všetkým moderným formám zotročovania (drogy, prostitúcia…)
5. Náboženská sloboda, spravodlivý a solidárny hospodársky systém. Katolíci majú povinnosť trvať na tom, aby politici zaručovali právo na náboženskú slobodu a participovali na vytvorení takého hospodárskeho systému, ktorý bude slúžiť ľuďom a obecnému blahu a bude dbať na sociálnu spravodlivosť a solidaritu. Politici, namočení do rôznych korupčných a hospodárskych afér nedávajú záruku, že budú presadzovať spravodlivý a solidárny hospodársky systém.
6. Úloha štátu a dôležitosť mieru. Úloha štátu pri uskutočňovaní verejného a všeobecného blaha musí byť z katolíckeho pohľadu subsidiárna. To znamená, že štát preberá zodpovednosť tam, kde ju z najrôznejších dôvodov nemôže prevziať jednotlivec, rodina, obec alebo región. Mier je z pohľadu katolíckej morálnej náuky plodom spravodlivosti a dôsledkom lásky (možno preto je dnes vo svete tak málo mieru). Absolútne neprijateľné sú terorizmus a jeho podpora, násilie, porušovanie medzinárodných zákonov a noriem, či používanie sily k presadzovaniu vlastných nespravodlivých záujmov.
7.Autonómia občianskej a politickej sféry voči cirkevnej a náboženskej sfére (laicita). Cirkev nechce vykonávať politickú moc. Učiteľský úrad Cirkvi je však povinný usilovať o poučenie a inšpiráciu svedomia veriacich, predovšetkým tých, ktorí sa zapájajú do politického života. Činnosť politických lídrov, odvolávajúcich sa na katolícke tradície by mali byť v súlade s morálkou 10 Božích prikázaní a Evanjelia. Ťažko veriť politikovi, ktorý sa označuje za katolíka, podporuje však sociálne a morálne neprijateľné kroky, prípadne kroky, ktoré poškodzujú samotnú cirkev. Katolícky politik by mal presadzovať kresťanské cnosti (viera, nádej láska) ako základný koncept spravodlivej spoločnosti a základ pre rozvíjanie mieru a svornosti medzi národmi.
8.Čeliť nebezpečenstvu vytlačenia kresťanstva na okraj politického a spoločenského života. Každý, kto sa usiluje byť dobrým katolíkom má takisto predpoklady byť dobrým a prospešným občanom. Marginalizácia katolicizmu je cestou vedúcou do zatratenia, ohrozuje totiž duchovné a kultúrne tradície samotnej civilizácie. Rozhodne treba oponovať všetkým snahám a pokusom o vytlačenie kresťanstva na okraj spoločnosti. Kresťania platia svoje dane a majú právo presadzovať demokratickým spôsobom v demokratickej spoločnosti svoje názory, hlasy volajúce po umlčaní kresťanov sa nemajú akceptovať
Katolík, ktorý to myslí so svojou účasťou na politickom dianí v krajine vážne, by si mal teda uvedomiť, že nereprezentuje len seba, ale aj od neho závisí ako sa bude situácia vyvíjať. Preto by mal dať svoj hlas tomu politickému subjektu, ktorý bude spĺňať uvedené základné kritéria, ktoré schválil v roku 2002 pápež Ján Pavol II. A ak má ambície byť vrcholovým politikom – mal by žiť a správať sa tak, ako to vyžaduje Desatoro a Evanjelium.
Adam Nemečkaj
Viac článkov s náboženskou tématikou nájdete v kategórii Svetonázor.
Pošlite nám svoj príbeh s Bohom.