Vysoko postavený cirkevný predstaviteľ v rozhovore pre server Konzervativní noviny uviedol, že ako kňaz v súčasnosti nemôže len tak prezentovať svoje politické názory.
“Cirkev žije v určitom dvojdomí. Jednak sme občania Božieho kráľovstva a jednak sme občanmi štátu. A to je dôsledok veľkého procesu, ktorým prechádzala cirkev so štátom. Cirkevná moc nie je moc v zmysle fyzickom, ale je to určitý vplyv. A musela si vybojovať svoju slobodu. Slobodu svedomia. A ten boj sa vedie stále.”
“Nežijeme vo svete, kde ideológie zomreli. To je omyl deväťdesiatych rokov. História neskončila a ani ideológie neskončili. Ale ja musím rešpektovať, že katolíci sú členmi najrôznejších hnutí. Ako neexistuje kresťanská matematika a fyzika, ale len matematika a fyzika, tak neexistuje kresťanská politika,” vyhlásil Dominik Duka s tým, že sa možno kresťanské strany ozvú a budú protestovať, ale je to tak.
Podotkol, že aj v samotnej cirkvi vraj panuje predstava, že biskup je akýsi monarcha. “Ja napríklad ako pražský arcibiskup môžem rozhodnúť o sume do jedného milióna, trebárs na nejakú kultúrnu aktivitu, charitu alebo nejakú publikáciu. Všetko ostatné už musí prejsť ďalšími orgánmi. A je to tak správne,” vysvetlil Duka.
Prezradil, že najslobodnejší ako kňaz bol sa cítil za totality – “bez štátneho súhlasu”. “Bolo to s rizikom, ale mal som menej problémov, než kňazi, čo pracovali so štátnym súhlasom, a boli po každej slávnosti predvolávaní okresným tajomníkom, Štátnou bezpečnosťou atď.”
Západ si podrezal sám pod sebou konár
V súvislosti s politikou čelil kardinál aj otázkam ohľadne názorov prezidenta ČR Miloša Zemana, najmä jeho náklonnosti k Číne či Rusku.
Duka uviedol, že sám sa považuje za “človeka Západu”. “Ale na súčasnom Západe je najhoršie to, že si podrezal sám pod sebou konár. Európska únia odmietla židovsko-kresťanské korene, ktoré mimochodom pochádzajú z Blízkeho východu, ale stretli sa s vyspelou grécko-rímsku kultúrou, ktorú ale kresťanstvo nezamieta, ale obohacuje ju.”
“My si musíme uvedomiť dejiny Ruska. Kyjevská Rus prijala kresťanstvo v čase ďaleko pred nami. Patriarcha Fotios bol Einsteinom svojej doby. Ale zápas medzi duchovnou a svetskou mocou vybojoval Západ, nie Východ. To súvisí aj s poňatím Svätej trojice – jednota bytia, rovnosť v osobách. Východný spôsob, kde je podriadenosť Otec – Syn – Duch Svätý do istej miery vytvoril samoderžavie. Ale musíme si uvedomiť dejiny Ruska, to sú Tatári. No ale je vzorom trebárs Francúzsko?”