Bratislava 21. marca 2024 (HSP/ The Daily Wire / Foto : Instagram @fitzmuseum_uk)
The Daily Wire informuje, že Fitzwilliamovo múzeum umenia v Anglicku vydalo varovanie pre svojich návštevníkov – obrazy britského vidieka na maľbách môžu vyvolávať “temné”, “nacionalistické pocity”
Fitzwilliamovo múzeum, ktoré vlastní Cambridgeská univerzita, sa rozhodlo zrevidovať niektoré svoje expozície. Riaditeľ riaditeľ múzea Luke Syson však trval na tom, že to nie je súčasťou prebudenej “woke” ideológie.
„Rád by som si myslel, že existuje spôsob rozprávania týchto rozsiahlejších, inkluzívnejších dejín, ktorý si nevyžaduje odpor tých, ktorí sa snažia naznačiť, že akýkoľvek záujem o túto prácu je to, čo by sa dnes nazývalo ‘woke’,“ povedal Syson.
Obrazy boli presunuté do jednotlivých kategórií v snahe urobiť múzeum “inkluzívnym”.
„Byť inkluzívny a reprezentatívny by nemalo byť kontroverzné, malo by to byť obohacujúce,“ povedal Syson.
V oddelení Galérie prírody, kde sú vystavené obrazy anglických kopcov od umelca Johna Constabla, sa na jednej z informačných tabuliek uvádza, že diela môžu vzbudzovať pocity “hrdosti na vlasť”.
„Krajinomaľby boli vždy späté aj s národnou identitou,“ stálo na nápise.
Nacionalizmus
„Krajina bola vnímaná ako priame spojenie s minulosťou, a teda ako skutočný odraz podstaty národa,“ bolo uvedené v texte.
„Obrazy zobrazujúce zvlnené anglické kopce alebo svieže francúzske polia posilňovali lojalitu a hrdosť voči vlasti,“ uvádza sa v texte na tabuľke.
Ďalšia časť nápisu však návštevníkom oznamovala, že obrazy britského vidieka majú aj “temnejšiu stránku”.
„Temnejšou stránkou evokujúcou toto nacionalistické cítenie je náznak, že právo patriť k tejto krajine majú len tí, ktorí k nej majú historickú väzbu,“ dodávalo sa.
„Maliar John Constable je známy svojimi slávnymi krajinkami suffolského vidieka,“ uviedla Národná galéria v Londýne.
Londýnska galéria poznamenala, že je zaujímavé, že sú v súčasnosti jeho obrazy také populárne. Počas jeho života však jeho obrazy neboli dobre vnímané, obzvlášť v Anglicku.
V inej časti múzea informačná tabuľa v novej Galérii identity návštevníkom oznamovala, že portréty bohatých a uniformovaných osôb “sa stali dôležitými nástrojmi pri posilňovaní spoločenského poriadku bielej vládnucej triedy. Ponechávali len veľmi málo priestoru pre zobrazenia ľudí s inou farbou pleti, robotníckej triedy alebo iných marginalizovaných osôb.“
„Portréty boli často zložitým spôsobom prepojené s britským imperializmom a inštitúciou transatlantického otroctva,“ uvádza tabuľa.
V galérii Migrácia a pohyb sa v popise na tabuľke uvádza, že “zatiaľ čo sa niektorí ľudia rozhodli opustiť svoje domovy, globálne konflikty, diskriminácia a európsky kolonializmus spôsobili, že ostatní obyvatelia boli prinútení utiecť alebo boli násilne vyhnaní”.