Konárik: Jednou z mojich priorít je podpora malých podnikateľov

Konárik: Jednou z mojich priorít je podpora malých podnikateľov

Banská Bystrica 4. novembra (TASR/HSP/Foto:TASR)

 

Ak by bol Karol Konárik zvolený rozvíjal by niekoľko dôležitých oblastí pre Banskobystrický kraj

Nájsť kľúč na podporu malých podnikateľov a živnostníkov v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK), aplikovať cezhraničnú spoluprácu v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti či rozvíjať cestovný ruch ako ekonomickú prioritu kraja. To sú plány kandidáta na predsedu BBSK, podnikateľa Karola Konárika mladšieho (SNS) v prípade jeho úspešnej kandidatúry. Rozhovor s ním je súčasťou projektu TASR, v rámci ktorého predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov vyšších územných celkov (VÚC).

Reklama

Čo je pre vás prioritou v BBSK?

Na snímke predseda SNS Andrej Danko (vľavo) a kandidát napost predsedu banskobystrického VÚC Karol Konárik ml.

Kandidujem za predsedu BBSK, ktorý by mal byť podľa mojich predstáv lokálpatriotom až natoľko, že prevezme zodpovednosť nielen za jeho tabuľkový rozvoj v rámci strategických vízií vypracovávaných od stola, ale najmä za životnú realitu jeho obyvateľov. To je pre mňa priorita. Priorita človeka. Počas jedného rozhovoru mi istý pán v rokoch povedal veľmi zaujímavú múdrosť: “Starkí hovorievali, že reťaz je taká silná, aké silné je jej najslabšie oko” a mal pravdu. Nesmieme zabúdať, odkiaľ sme, ale ružové okuliare si dávať nebudem, lebo malé Švajčiarsko tu zatiaľ nebude. Kraj bude prosperovať len vtedy, keď ľudia v ňom nebudú chudobní. Na druhej strane, nevyužitý potenciál kraja tu stále ostáva v podobe krajiny, pôdy, rovnako tak ako ľudia, ktorí sú tým okom v reťazi.

Reklama

Máte v pláne podporovať v kraji poľnohospodárstvo a priemysel.  V čom konkrétne by sa odrazila podpora samosprávneho kraja v týchto dvoch odvetviach? Kraj by podporoval priemyselné odvetvia, ktoré sú v BBSK už takpovediac zakorenené?

BBSK je kraj s druhou najvyššou nezamestnanosťou, pričom sa v ňom zatvára jedna fabrika za druhou. BBSK by mal poznať stav každého dôležitého zamestnávateľa v kraji a spolu so štátom by mu mal byť nápomocný. Prečo sa nadštandardne staráme o zahraničných investorov, ktorí po vyčerpaní výhod zo Slovenska odídu? Prečo radšej nepodporíme domáce podniky s dlhodobou históriou a nepodnikneme zásadné kroky na ich záchranu? Pozrite sa na dnešný stav napríklad sklární v Poltári, LIAZu vo Veľkom Krtíši, Smrečiny v Banskej Bystrici… a potom si položte otázku, kde je VÚC spolu so štátom. Rozpredávanie roľníckych družstiev spolu s pozemkami do zahraničných rúk je nebezpečná hra s ohňom! Prečo si nevydupeme väčšie dotácie z EÚ na poľnohospodárstvo, podobne ako to spravili Francúzi, Nemci? Keby sme to dokázali, poľnohospodárstvo by určite viac prosperovalo a hlavne by s výrobkami mohlo byť konečne konkurencieschopné! VÚC je na Slovensku, žiaľ, len štatista bez väčších kompetencií. Pozrite sa na kantóny vo Švajčiarsku, ktoré si samy prispôsobujú daňovú a odvodovú politiku. Nezdieľam názor, že dokonalá infraštruktúra je lákadlom do daného kraja. Skôr prilákame zamestnávateľov nízkym daňovým, odvodovým zaťažením, a to všetko podporené zjednodušenou administratívou odbremenenou od byrokracie.

Máte záujem podporovať miestnych podnikateľov v rámci cestovného ruchu. Akým spôsobom?

Predovšetkým treba zmeniť pohľad dotknutých strán na cestovný ruch. Máme nádherný kraj, ktorý keby bol kdesi v Rakúsku, prosperuje neuveriteľným spôsobom. Ak sa tento kredit bohatstva v kraji správne a citlivo zhodnotí do praxe, ľuďom sa vytvorí množstvo príležitostí. Absencia regionálnych podporných programov či mikrograntov, ktoré by mali ísť práve do “bohom zabudnutých oblastí”, je zrejme jedným zo závažných dôvodov, prečo to, čo odjakživa ponúka tento kraj, nie je tak podporené, ako by sa dalo čakať. Tu treba zvýšiť tlak, aby sme sa nemuseli stále vyhovárať na nepripravenosť investičných ponúk v oblasti cestovného ruchu či slabú infraštruktúru alebo informovanosť. Netreba sa vyhovárať ani na kvalitu služieb či jazykovú zdatnosť ľudí. Tu by mal na plné obrátky zabrať VÚC. Lebo ľudia, ak by cítili z tejto strany oporu, ale tú naozajstnú podporu, iste by nepovedali “nie”! Či je to podnikateľ, alebo obyčajný človek, ktorý by dokázal svoje produkty, čo mu zvýšia, turistovi ponúknuť priamo doma. Všetci vedia, že turisti za oddych a relax radi donesú do regiónu peniaze. S tým súvisí aj vytváranie nových pracovných miest. Čím viac sa pohybujeme počas posledného obdobia po Banskobystrickom kraji, nedá mi neuvažovať nad tým, že cestovný ruch a jeho rýchly a trefný rozvoj, zamierený na ojedinelosť v rámci tradičnej regionality, bude v mnohých jeho častiach pre prežitie jeho obyvateľov jediným možným riešením. Všetky skúsenosti o účasti cestovného ruchu na zmierňovaní regionálnych rozdielností ukazujú totiž jediné – význam rozvoja cestovného ruchu ako ekonomickej priority pri využití potenciálu krajiny riešením je! Práve on by mohol významne prispieť k rastovému potenciálu hlavne takých regiónov, ktoré múdre strategické dokumenty radia pod oblasti s nevýraznými ekonomickými parametrami. Teda, kde je nedostatok pracovných príležitostí, dlhodobá nezamestnanosť, nízke príjmy či migrácia mladých ľudí. Som si vedomý, že sú to investície s dlhšou návratnosťou, no riešenie pre náš kraj to určite je. Pravdou ale je, že cestovný ruch by mal tvoriť tak 20 percent z rozvíjajúcich sa odvetví.

Na Slovensku sa veľa hovorí o zadlženosti nemocníc. U vás v programe je napísané, že plánujete podporiť zdravotníctvo. Čím konkrétne?

Reklama

Vieme, že problémov s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v kraji je neúrekom, ale povedzme napríklad, ako funguje cezhraničná spolupráca v tejto oblasti. Ľudia žijúci v pohraničí, v prípade potreby rýchlej zdravotnej služby, musia volať o pomoc do 10 – 20 kilometrov vzdialených miest, pričom niekoľko kilometrov od nich v Maďarsku stojí záchranka. Toto je tiež jedno z riešení, ktoré je potrebné presadzovať.

V čom konkrétne plánujete podporiť školstvo v kraji?

Je to všeobecná téma, ktorá môže byť zodpovedaná jedine odborníkmi z oblasti školstva. V prípade, že by som vo svojom programe školstvo neuviedol, tak verím, že by sa ma všetci pre zmenu pýtali, prečo vo svojom programe na školstvo nemyslím. Rušíme stredné priemyselné školy, na druhej strane máme prebytok inžinierov, magistrov a ďalších, bez možnosti uplatnenia sa vo svojom odbore. Znamená to, že o tieto školy nie je záujem, alebo že nie sú dosť atraktívne, aby sa na ne študenti hlásili. Čo nastane o desať – dvadsať rokov, keď zrušíme všetky priemyslovky a budeme potrebovať vodára, klampiara, zámočníka…? Otvoríme trh Rumunom, Bulharom, Turkom?

Budete sa zaoberať aj cestnou infraštruktúrou? Máte v pláne zrealizovať nejaké veľkoplošné opravy ciest, ako vnímate stav ciest v správe VÚC?

Samozrejme, každý VÚC sa musí zaoberať stavom ciest v regióne. Väčšina ciest je v dezolátnom a nevyhovujúcom stave. Cesty sú sústavne preťažované a nové, žiaľ, nie sú budované tak, aby vydržali niekoľko rokov bez vzniku koľají a prasklín, z ktorých sa následne v zime vytvárajú výtlky. Tu je potrebné presné určenie trás pre kamiónovú prepravu, ktorá je, žiaľ, vo väčšine prípadov preťažená a tým narúša stav vozoviek. Nie sme taká bohatá krajina, aby sme si mohli dovoliť opravovať tie isté cesty každé dva – tri roky. Keď dokážu u našich susedov v alpských oblastiach zabezpečiť dlhodobú kvalitu vozoviek, tak verím, že to dokážeme aj u nás. Tu stojí za zváženie poznanie zaťaženia dopravy a kompetencie VÚC pri získavaní podielu dani z motorových vozidiel. S tým následne súvisí aj letná a hlavne zimná údržba ciest pod správou VÚC.

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:27

Ruský prezident Vladimir Putin sa v máji chystá navštíviť Čínu. Bude to jeho prvá zahraničná cesta od znovuzvolenia v prezidentskej funkcii v rámci snahy Moskvy o prehĺbenie vzťahov s Pekingom.

Včera 20:06

Pre Ukrajinu ešte nie je neskoro, aby zvíťazila nad Ruskom, ak spojenci splnia sľuby o dodaní ďalších zbraní. Uviedol to generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg,

Včera 20:05

Izraelské médiá informovali, že z mesta Rafah v Pásme Gazy ušli pred blížiacou sa izraelskou ofenzívou desaťtisíce ľudí. TASR prevzala informácie zo správy tlačovej agentúry DPA.

Včera 19:41

Prokuratúra v Madride odporučila, aby predbežné vyšetrovanie manželky španielskeho premiéra Pedra Sáncheza bolo zrušené. Uviedli to televízna stanica RTVE, noviny El País a ďalšie médiá s odvolaním sa na justíciu.

Včera 19:39

Švajčiarska potravinárska spoločnosť Nestlé odmietla tvrdenia mimovládnej organizácie Public Eye, podľa ktorej do svojich výrobkov v rozvojových krajinách pridávala cukor. V rovnakých výrobkoch na európskom trhu ich predáva bez cukru.

Včera 19:35

Európsky parlament hlasoval v Štrasburgu za zriadenie nového orgánu pre etické štandardy, ktorý bude bojovať proti korupcii v inštitúciách Európskej únie a sledovať pravidlá lobingu a korupcie. 

Včera 19:06

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg ocenil predbežnú dohodu medzi Nemeckom a Francúzskom o spoločnej výrobe moderných obranných systémov. 

Stoltenberg v Nemecku
Na snímke generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg, ktorý sedí v stíhačke Eurofighter, sa usmieva pred štartom počas návštevy taktickej letky 73 Steinhoff v meste Laage neďaleko Rostocku na severe Nemecka
Včera 19:05

Predsedu bulharského parlamentu Rosena Žeľazkova odvolali z funkcie, pretože bývalý koaličný partner ho obvinil z neplnenia si pracovných povinností.

Včera 19:02

Európsky policajný úrad rozbil zločineckú skupinu, ktorá sa zameriavala na cenné starožitné knihy. 

Včera 18:49

Benátky začali skúšobne vyberať poplatok od turistov, ktorí toto mesto navštívia na jeden deň bez prespania. Cieľom je obmedziť turistický nával, opatrenie však čelí aj kritike.

Včera 18:47

Vyšetrovatelia vlaňajšej tragickej streľby na Univerzite Karlovej sú blízko oznámenia motívu útočníka. Na rokovaní bezpečnostného výboru Poslaneckej snemovne to povedala dozorujúca štátna zástupkyňa (prokurátorka) Jana Murínová. Strelec podľa nej netrpel duševnou poruchou. 

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Plagát portugalskej Karafiátovej revolúcie sa nachádza v mestskom parku v Lisabone. Karafiátová revolúcia ukončila pred 50 rokmi diktatúru v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Armando Franca

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali