“Všetko je prerátané. Nitra je spádová oblasť, na ktorú sa vzťahujú Levice, Vráble, Topoľčany, Nové Zámky, môžem popísať celý okruh, ktorý je pripravený poskytnúť pracovnú silu. Všetky analýzy, ktoré boli na tento účel urobené, ako aj perspektíva spolupráce so strednými a vysokými školami jednoznačne potvrdzujú, že tento investor bude mať k dispozícii dostatok pracovnej sily,” argumentoval Fico v dnešnej diskusnej relácii TA3 V politike.
Zároveň však s príchodom Jaguaru do Nitry očakáva zaujímavý konkurenčný súboj najmä s automobilkou PSA Peugeot Citroen v Trnave. “Očakávame od Land Roveru, že príde s platmi vysoko nad priemer v národnom hospodárstve. Môže sa stať, že táto konkurencia medzi Trnavou a Nitrou spôsobí určitý pokles pracovníkov, ale našťastie naďalej je dostatok pracovnej sily, ktorá môže naplniť požiadavky všetkých,” dodal Fico.
Investičnú zmluvu s automobilkou Jaguar Land Rover podpísali predstavitelia vlády SR v piatok (11.12.). Investícia má dosiahnuť objem 1,4 miliardy eur a priamo zamestná necelých 3000 pracovníkov. Na Slovensku už majú svoje závody nemecký Volkswagen, juhokórejská Kia aj francúzska automobilka Peugeot.
Investícia Jaguaru zvýši HDP o 2,5 %, prinesie 14 500 pracovných miest
Investícia automobilky Jaguar Land Rover (JLR) v objeme 1,4 miliardy eur zvýši hrubý domáci produkt (HDP) Slovenska kumulatívne do roku 2020 o 2,5 %. Vrchol vplyvu na hospodársky rast príde v roku 2019, v rovnakom roku bude kulminovať aj jej vplyv na trh práce. V aktuálnej analýze to odhaduje Inštitút finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií (MF) SR. Vďaka samotnej automobilke, jej subdodávateľom, ale aj novým pracovným miestam v službách očakáva inštitút prírastok 14 500 pracovných miest.
Investičný zámer Jaguaru má priniesť výrobnú kapacitu 150 000 áut ročne, ktorú má dosiahnuť v roku 2020. Investor plánuje výrobu dvoch nových technologicky vyspelých modelov športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Sériová výroba prvého z nich začne v septembri 2018 a nábeh produkcie druhého modelu je plánovaný na jún 2019. “Celkový počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v roku 2019 dosiahnuť vyše 1,2 milióna ročne,” vyčísľuje IFP.
Z hľadiska výroby bude síce JLR najmenšou automobilkou na Slovensku, objemom tržieb pri plnej produkcii sa však podľa inštitútu môže priblížiť najväčšiemu Volkswagenu (VW). Dôvodom je produkcia luxusných automobilov vyššej cenovej kategórie. V počte zamestnancov okolo 3000 by sa mal Jaguar podobať najmenšiemu PSA v Trnave. IFP predpokladá, že jedno vytvorené pracovné miesto v automobilovom závode vytvorí ďalšie tri v subdodávateľskej sieti.
“Vplyv na ekonomický rast bude kulminovať v roku 2019 a pri priaznivom stave externého prostredia sa vďaka investícii vytvárajú predpoklady pre prekročenie hranice 4-% rastu. Vzhľadom na to, že pôjde o pozitívny ponukový šok prameniaci z nových výrobných kapacít, vysoký ekonomický rast nebude sprevádzaný výrazným prehrievaním ekonomiky,” avizujú analytici rezortu financií.
Do roku 2017 sa vplyv na rast bude prejavovať najmä v sektore stavebníctva. Od roku 2018, kedy sa začne výroba, bude dominovať vplyv v automobilovom priemysle. V období rokov 2016 až 2020 vzrastie zamestnanosť kumulatívne o 0,6 %, čo predstavuje 14 500 novovytvorených pracovných miest, predpokladá IFP. “Najvýraznejší vplyv na tvorbu pracovných miest v stavebníctve sa zrealizuje už v roku 2017, kým rast počtu zamestnancov v automobilke a u subdodávateľov vyvrcholí v roku 2020,” dodáva inštitút.
Ak by aj EK znížila stimuly, Jaguar by sa ťažko rozhodoval zmeniť lokalitu
Ak by aj Európska komisia (EK) redukovala štátne investičné stimuly, automobilke Jaguar Land Rover by sa ťažko rozhodovalo o tom, akým spôsobom by prípadne zmenila lokalitu svojej investície. Uviedol to dnes v diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Viktor Stromček (Smer-SD) v súvislosti s investičnou pomocou vo výške 130 miliónov eur, ktorú slovenská vláda v piatok (11. 12.) podpísala s britskou automobilkou v investičnej zmluve ohľadom výstavby jej závodu pri Nitre.
“S potešením môžem povedať, že sme už začali rokovania s EK, ktoré budú trvať niekoľko mesiacov a kedy sa Komisia vyjadrí, či súhlasí s navrhovanou formou podpory alebo nie. V konečnom dôsledku to však pre nás znamená, že pokiaľ EK rozhodne, už budú realizované také kroky, že investor bude tu na Slovensku a bude sa pripravovať jeho samotná výroba. Samozrejme vo veľkej miere sa bude ťažko rozhodovať, akým spôsobom zmení lokalitu, ak by aj EK redukovala štátnu pomoc,” povedal Stromček.
Štátny tajomník MDVRR zároveň odmietol, že by investičné stimuly pre Jaguar Land Rover boli nejakou “štedrosťou” vlády. “Je to štandardná pomoc, aká funguje v rámci EK. My nikdy nemôžeme ísť so žiadnou inou formou pomoci, ale len s takou, aká je dovolená v rámci EÚ,” upozornil Stromček. Proces schvaľovania predmetnej štátnej pomoci podľa jeho slov môže trvať šesť mesiacov až jeden rok.
Europoslanec a predseda opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS) Richard Sulík na jednej strane víta investíciu a príchod britskej automobilky na Slovensko, na druhej strane nie je však prívržencom udeľovania štátnej pomoci pre vybrané firmy. “Štvrtá automobilka na Slovensku je úspech, najmä pre ľudí, ktorí žijú v okolí Nitry a ktorí budú potenciálne v automobilke zamestnaní. Vieme si kúpiť niektorých investorov, nevieme si však kúpiť všetkých,” podčiarkol Sulík s tým, že podľa neho je rozumnejšie a udržateľnejšie vytvoriť také podnikateľské prostredie, že investori prídu na Slovensko aj bez akýchkoľvek priamych investičných stimulov.