Ministerstvo v budúcnosti plánuje vytvoriť sumárny materiál, ktorý by sa v prípade podobnej situácie dal použiť. Prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman pre agentúru SITA poznamenal, že vzťah medzi ministerstvom a zriaďovateľmi škôl by sa mal zmeniť. Dodal, že by bolo na škodu, ak by sa nazbierané materiály v budúcnosti nevyužili.
Pre ministra je veľkým poučením efektívne využívanie financií. Poukázal na to, že milióny investované do digitalizácie školstva, absolútne nefungujú. Ak by sa tieto peniaze „neroztratili“, podľa neho by nemalo školstvo problémy, ktoré momentálne zažíva. Mimoriadna situácia sa však podľa Gröhlinga môže zúročiť napríklad v poznatkoch pri tvorbe obsahu vzdelávania.
„Teraz sa nám ukazuje, ktoré predmety sú prioritné a ktoré doplnkové. Na základe tohto by sme mohli tvoriť aj do budúcna obsah vzdelávania či profilovať školy. Lebo teraz sa ukazuje, že čo rodičia alebo učitelia chcú. Takto by sa mohla začať nejaká diferenciácia škôl,“ priblížil. Rozmýšľa taktiež o tom, či by sa skupina učiteľov, ktorí pracujú omnoho viac v rámci starostlivosti o žiakov, nemala nejako inak odmeňovať. Poznamenal, že slovenské školstvo má množstvo aktívnych učiteľov, ktorí vymýšľajú, sú proaktívni, nachádzajú nové spôsoby a odporúčajú nové techniky a dávajú iné podklady.
Za pedagógov Crmoman uviedol, že krízovú situáciu zvládli. Dodal však, že sa musí zmeniť vzťah medzi ministerstvom školstva a zriaďovateľmi. „Ministerstvo mieni, ale zriaďovateľ mení,“ poznamenal. Vysvetlil, že minister nemá kompetencie dať také nariadenie, ktoré by bolo záväzné pre zriaďovateľov.
Na prístup niektorých zriaďovateľov škôl voči učiteľom v čase mimoriadnej situácie upozornil aj Odborný zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a Štátny pedagogický ústav. Niektorí zamestnávatelia určili svojim pedagogickým či odborným zamestnancom náhradu mzdy vo výške 80 percent funkčného platu alebo menej a nariadili im nevykonávanie pracovnej činnosti pre prekážku v práci na strane zamestnávateľa.
Podľa Gröhlinga stačí pozbierať všetky usmernenia, odporučenia a rozhodnutia, ktoré sa za tieto dva mesiace urobili. „Určite budeme v rámci tímu, ktorý je na ministerstve, to zhutňovať do niečoho, že ak by takáto situácia prišla, tak to potom budeme môcť ako materiál iba vytiahnuť,“ priblížil. Crmoman podotkol, že by bolo na škodu, ak by sa celá krízová situácia následne nevyhodnotila. „Bolo by nevýhodné nevyužiť materiály, ktoré sa nazbierali. V prípade ďalšej vlny či krízovej situácie by sa tak mohli využiť dané skúsenosti,“ uviedol. Prístup by bol podľa neho promptnejší a nenastali by patové situácie.
Gröhling: V rezorte školstva by mali byť dve strešné priamo riadené organizácie
V rezorte školstva by mali byť dve strešné priamo riadené organizácie, ktoré budú efektívne. V rozhovore pre TASR to uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS). V súčasnosti pod Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR patrí desať rozpočtových a šesť príspevkových organizácií
Gröhling poznamenal, že na ministerstve sa priamo riadeným organizáciám venuje pár ľudí. Podľa neho sa majú v nasledujúcich mesiacoch pozrieť na to, či sa dajú niektoré zlúčiť, presunúť na iné ministerstvo alebo zrušiť. “Víziou je, aby fungovali dve strešné organizácie,” povedal šéf rezortu školstva s tým, že pod ne budú spadať všetky ostatné organizácie.
“Výskumná agentúra, Agentúra na podporu výskumu a vývoja a Centrum vedecko-technických informácií SR majú jednu líniu a mali by byť zastrešené jednou organizáciou,” povedal Gröhling. Na druhej strane je zas napríklad Štátny pedagogický ústav, Metodicko-pedagogické centrum, Štátny inštitút odborného vzdelávania, ktoré by mali byť zastrešené ďalšou organizáciou.
Minister uviedol, že nevidí plnú kompetenciu ministerstva školstva napríklad pri Slovenskom historickom ústave v Ríme či pri Domove Speváckeho zboru slovenských učiteľov. “S týmito organizáciami sa treba vysporiadať. Ja si myslím, že si zaslúžia či už samostatné postavenie, aby vedeli samostatne fungovať, poprípade v iných rezortoch im nájsť výraznejšie umiestnenie,” povedal.
Podľa ministra je priamo riadených organizácií, ktoré spadajú pod ministerstvo školstva, veľa. “Majú poskytovať servis učiteľom a vidíte, aké máme výsledky. V okolitých štátoch majú jednu, dve, tri takéto organizácie a sú ďaleko vyššie v rôznych meraniach hodnoty vzdelávania,” uviedol. Ako doplnil, buď sa tieto organizácie rozhýbu a budú plnohodnotné, alebo sa s nimi bude niečo robiť.
Gröhling doplnil, že sa postupne menia aj riaditelia v týchto jednotlivých organizáciách. Zatiaľ zmena nastala na Štátnom pedagogickom ústave, Štátnom inštitúte odborného vzdelávania, v Centre vedecko-technických informácií SR, Metodicko-poradenskom centre a vo Výskumnej agentúre. “Všetci sú zatiaľ iba poverení riadením, lebo bude prebiehať normálne výberové konanie,” uzavrel minister školstva.