Zdalo sa vám niekedy, že akonáhle len zvažujete nákup nejakej veci, objaví sa na ňu hneď reklama? Alebo ak ste poslali napríklad fotografiu červených šiat kamarátke, hneď na ne vidíte na Instagrame reklamu?
Nezdalo sa vám to. Reklama na sociálnych sieťach funguje práve týmto spôsobom, aj keď o tom nikto nahlas nehovorí, upozorňuje zakladateľka spoločenstva moskovských blogerov, odborníčka na sociálne médiá Jevgenija Kulišovová.
“Nahlas o tom nikto nehovorí, aj keď si to mnohí všimli a dokonca si to overili, avšak žiadne oficiálne vyhlásenia nenasledovali, všemožne sa to popiera. Pokusy však svedčia o tom, že keď ste videli nejaké (instagramové, pozn. red.) stories o tej alebo inej kozmetike, potom bude zrejme v budúcom reklamnom oznámení rovnaká kozmetika, alebo kozmetika konkurenčnej firmy. Blogerka Kaťa Konosovová podnikla nedávno jeden pokus. V niekoľkých príbehoch písala o istej kozmetike a požiadala svojich sledujúcich, aby nič nekomentovali a poslali jej na Telegram screenshoty reklamy, ktorú dostanú. A tak získala obrovské množstvo screenshotov reklamy buď rovnakej kozmetiky, alebo konkurenčnej,” oznámila Sputniku Jevgenija Kulišovová.
Poznamenala, že sa tomu nevenujú samotní blogeri alebo majitelia obchodu, ktorého reklama sa objavila. Ide o spoločný algoritmus. Ten, kto chce presadiť svoju reklamu, môže napokon poskytnúť dosť podrobné pokyny o tom, kto ju má dostávať. Závisí to predovšetkým na peniazoch.
“Existujú dosť podrobné pokyny pre používanie obchodnej reklamy. Na Instagrame ich dávajú cez Facebook, ďalej sa hodnotia v závislosti na rozpočte: čím viac peňazí dáte za reklamu, tým presnejšie pokyny môžete dať. Existuje dokonca možnosť posielať isté reklamy zamilovaným mužom, ktorí sa momentálne nachádzajú ďaleko od svojej milej. Je to náramne výhodné pre kvetinárstvo, ktoré napíše: Je vaša dievča ďaleko? Pošlite jej kyticu. Alebo iný variant: ukazovať reklamu dievčatám, ktoré sa zaujímajú o kozmetiku. Ak žena stále sleduje príbehy o kozmetike, bude táto reklama zacielená práve na ňu. Každý váš úkon na ktorejkoľvek sociálnej sieti a všade na internete je tak alebo inak popísaný algoritmami zameranými na určitú reklamu,” vysvetlila Kulišovová.
Podľa jej slov ide o univerzálny algoritmus pre šírenie reklamy na všetkých sociálnych sieťach a všetkých fórach.
“Reklama funguje kdekoľvek podľa rovnakej zásady. Existuje obrovské množstvo všelijakých prípadov o tom, ako Alice, Siri a ďalší hlasoví asistenti počúvajú, čo používatelia hovoria. Mne sa raz stalo, že som hovorila s manželom na WhatsAppe o tom, že si chcem kúpiť selfie tyčku na GoPro, ale nikdy som ju nevyhľadávala. A hneď sa na mňa zosypali všemožné reklamy najrôznejších doplnkov pre GoPro,” upozornila tiež pre Sputnik Jevgenija Kulišovová.