Bratislava 6. februára 2023 (HSP/Europeanconservative/Foto:Pixabay)
Európsky parlament nie je presvedčený o dôvodoch Komisie a žiada ďalšie preskúmanie dohody, píše Tamás Orbán pre The European Conservative
Pred niekoľkými týždňami otriasol celou Európskou úniou korupčný škandál nazvaný Qatargate, ale napriek neustále sa objavujúcim dôkazom Komisia nevidí “žiadne dôvody” na pozastavenie platnosti dohody EÚ s Katarom o leteckej doprave, uviedli v utorok v Parlamente úradníci.
Qatargate vypukla po zatknutí piatich významných osobností v Bruseli v decembri minulého roka vrátane podpredsedníčky EP Evy Kailiovej, ktorá je podozrivá z prijímania úplatkov od Kataru výmenou za významný vplyv na kľúčové politické a strategické rozhodnutia, ako napríklad udelenie väčšieho prístupu katarských leteckých spoločností na európsky trh.
Skutočný rozsah zapojenia Kataru do inštitúcií Európskej únie prostredníctvom úplatkov stále nie je známy, vyšetrovanie však pokračuje, keďže úrady sa zamerali na viac ako 60 poslancov Európskeho parlamentu – väčšina z nich patrí k sociálnodemokratickej parlamentnej skupine S&D. Niekoľko poslancov EP už bolo zbavených imunity a ďalší dvaja sa k nim pridajú po štvrtkovom hlasovaní v EP.
Hneď po vypuknutí korupčného škandálu Európsky parlament odhlasoval pozastavenie akejkoľvek legislatívy týkajúcej sa štátu v Perzskom zálive, kým prebieha vyšetrovanie – najmä v súvislosti s leteckou spoločnosťou Qatar Airways, keďže Dauha uzavrela v októbri minulého roka “prelomovú” leteckú dohodu s EÚ, ktorá práve čaká na ratifikáciu.
Európska komisia však v utorok EP oznámila, že neexistuje dôvod na pozastavenie predbežného uplatňovania dohody a že ratifikácia by mala pokračovať. “Existujú nejaké dôvody, aby sme uvažovali o tom, že by sa nemala naďalej uplatňovať a [ratifikovať]? Zo strany Komisie nevidíme žiadny z týchto dôvodov,” povedal zástupca generálneho riaditeľa Carlos Acosta parlamentnému výboru.
MEPs want to check whether Qatar unduly influenced the lucrative deal struck last year, that grants Qatar Airways unlimited access to the EU market, according internal correspondence.
MEPs are exploring ways to slam the brakes on the lucrative deal.
2/3
— Jakob Hanke Vela (@HankeVela) December 13, 2022
Cieľom legislatívy je nahradiť množstvo bilaterálnych dohôd, ktoré mal Katar s jednotlivými členskými štátmi, spoločným rámcom platným pre celý blok. To tiež znamená, že ju musí schváliť všetkých 27 členov EÚ predtým, ako Európsky parlament dokončí ratifikačný proces, čo môže trvať roky. Zatiaľ dalo dohode zelenú len osem krajín.
Napriek tomu sú viacerí poslanci Európskeho parlamentu frustrovaní z toho, ako Komisia pristupuje k tejto otázke, a chceli by poznať podrobnosti rokovaní. “Rozmýšľam, či by sme túto dohodu nemali jednoducho dať do karantény […], kým nebudú odtajnené všetky dokumenty a podrobnosti o stretnutiach,” povedala poslankyňa Európskeho parlamentu za stranu Renew Izaskun Bilbao Barandicová, “aby sme zistili, či sa na tejto dohode skutočne podieľali ľudia, ktorí mohli byť na katarskej strane zapojení do škandálu a pokusov zasahovať do rozhodnutí Parlamentu.”
Stále sa diskutuje o tom, či by dohoda poskytla katarským aerolíniám zabudovanú výhodu oproti európskym leteckým spoločnostiam. Poslanec Európskeho parlamentu za stranu Zelených Ciarán Cuffe sa obáva nekalej konkurencie pre európsky letecký sektor, ktorý “už teraz zažíva preteky na dno, pokiaľ ide o pracovné normy”.
Komisia tvrdí, že to tak nebude, pretože dohoda obsahuje sociálne a environmentálne ustanovenia a ustanovenia o spravodlivej hospodárskej súťaži, čo by sa pri bilaterálnych rokovaniach nedalo dosiahnuť.
Napriek Acostovej zdĺhavej argumentácii poslancov Európskeho parlamentu vo výbore TRAN (výbor EP pre dopravu a cestovný ruch) úplne nepresvedčil. Poslankyňa EP za Zelených Karima Delliová, ktorá výboru šéfuje, vyzvala na ďalšie preskúmanie a navrhla, aby sa Acosta vrátil a poskytol viac informácií o “niektorých otázkach, ktoré sme nedostali objasnené”.