Bratislava 5. februára 2023 (HSP/Oilprice/Foto:Twitter)
Európa zvýšila dovoz palív z Blízkeho východu a Spojených štátov v rámci príprav na zákaz EÚ dovážať po mori ruské rafinované ropné produkty. Tesne pred zákazom bola Európa stále najväčším odberateľom ruskej nafty a po tom, ako v nedeľu začne platiť embargo, bude musieť výrazne zvýšiť dovoz od neruských dodávateľov, píše Cvetana Parasková pre Oil Price
Blízky východ – napriek tomu, že v posledných rokoch pribudla plánovaná kapacita rafinérií – však nemusí byť schopný uspokojiť dopyt Európy z dôvodu oneskorenia uvedenia niektorých nových rafinérií do prevádzky.
EÚ zakazuje – s účinnosťou od 5. februára – dovoz ruských rafinovaných ropných produktov a musí nahradiť približne 1 milión barelov denne (bpd) dovozu ruských palív vrátane 600 000 bpd – 650 000 bpd nafty.
Európa sa pred embargom zásobuje ruskými dodávkami.
Podľa odhadov Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA) v najnovšej správe o trhu s ropou sa napríklad v decembri ruský vývoz nafty zvýšil na niekoľkoročné maximum 1,2 mil. barelov denne, z čoho 720 000 barelov denne bolo určených pre EÚ.
Po 5. februári sa trhy s naftou a toky produktov na celom svete zmenia, Rusko sa bude snažiť umiestniť svoje rafinované produkty inde a Európa bude ťahať viac dodávok zo Spojených štátov, Blízkeho východu a Ázie, tvrdia analytici.
Vzhľadom na meškanie niektorých nových rafinérií na Blízkom východe bude musieť Európa zvýšiť dodávky z USA a Ázie.
Najväčší producenti OPEC na Blízkom východe zvýšili – alebo sa zaviazali zvýšiť – svoj vývoz rafinovaných produktov do Európy.
Napríklad Kuvajt plánuje v tomto roku päťnásobne zvýšiť vývoz nafty do Európy – na približne 50 000 barelov denne, uviedol minulý mesiac pre agentúru Bloomberg zdroj oboznámený s touto záležitosťou. Tento producent ropy v Perzskom zálive, jeden z najväčších v rámci OPEC, tiež očakáva, že v roku 2023 zdvojnásobí predaj leteckého paliva do Európy na takmer 5 mil. ton.
Kuvajtská národná ropná spoločnosť tento týždeň tiež uviedla, že rafinéria Mina Al-Ahmadi odoslala prvú dodávku nafty – približne 38 000 ton – vyvinutej pre európske trhy, ktorá spĺňa medzinárodné environmentálne normy a špecifikácie a je vhodná do chladného počasia.
Obrovská nová kuvajtská rafinéria Al-Zour, ktorá bude spracovávať 615 000 barelov ropy denne a môže vyrábať približne 145 000 barelov nafty denne, však ešte nedosiahla plnú prevádzkovú kapacitu. Podľa agentúry Bloomberg sa očakáva, že rafinéria tento mesiac spustí druhý blok a v apríli tretiu a poslednú linku.
V štádiu nábehu sú aj saudskoarabská rafinéria Jazan a ománska rafinéria Duqm a analytici očakávajú, že by mohli byť schopné vyplniť niektoré medzery v dodávkach nafty a iných palív v Európe najskôr koncom roka 2023.
“Rafinérske projekty na Blízkom východe sú vystavené oneskoreniam pri uvádzaní do prevádzky,” povedal pre agentúru Bloomberg Ahmed Mehdi, komoditný analytik spoločnosti Renaissance Energy Advisors.
“Európa nebude mať prospech z dodatočných barelov skôr ako koncom roka 2023,” dodal Mehdi.
Rafinérie v USA zasa vidia potenciál pre zvýšenie vývozu do Európy.
“Vidíme prírastok v Európe,” uviedol tento týždeň v telefonickom rozhovore o výsledkoch Brian Partee, senior viceprezident Global Clean Products Value Chain v spoločnosti Marathon Petroleum.
Európa vstúpi do embarga dobre zásobená, najmä po tom, čo koncom roka 2022 dovezie veľa ruskej nafty a ďalších produktov, tvrdia analytici.
“Európa vstúpi do sveta po zavedení ruskej nafty relatívne dobre zásobená. Nápor na dovoz ruskej nafty v 3. štvrťroku 2022 v kombinácii s teplejšou európskou zimou a dobre zásobovaným zemným plynom zmiernil šok z dodávok nafty a panické nákupy, ktorých sme boli svedkami v októbri 2022,” uviedla minulý mesiac Pamela Mungerová, hlavná trhová analytička spoločnosti Vortexa.
Stratégovia ING Warren Patterson a Ewa Mantheyová sa tento týždeň vyjadrili k embargu: “Napriek tomuto bezprostrednému narušeniu tokov sa trh zdá byť relatívne pokojný – crack plynovej nafty má od konca januára klesajúci trend. Pravdepodobným dôvodom je, že trh mal značný čas na prípravu na zákaz. Pred 5. februárom sme zaznamenali silný prílev stredných destilátov do Európy.”
Zásoby plynového oleja v uzle Amsterdam-Rotterdam-Antverpy (ARA) od začiatku decembra rástli, čím sa zásoby vrátili na päťročný priemer a na najvyššiu úroveň od júla 2021, uviedla ING.
“Očakávali by sme však, že po zavedení zákazu dôjde k ich sprísneniu.”