Prešov 8.októbra (TASR) – Prípravy na zimnú údržbu ciest v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK) sú plnom prúde. Jednotlivé oblastné strediská Správy a údržby ciest PSK (SÚC PSK) dopĺňajú zásoby posypových materiálov na skládkach a postupne sa pripravuje technika.
Podľa slov riaditeľa SÚC PSK Vladimíra Kozáka, pri výpočte potrebného množstva posypových materiálov vychádzajú z priemernej spotreby za posledné štyri zimné obdobia. Do úvahy sa berú finančné limity na tento rok a rovnako aj kapacitné možností skládok.
"Naším zámerom je predzásobiť sa tak, aby sme k 1.novembru mali minimálne 55 % predpokladanej spotreby posypovej soli, teda približne 9000 ton a minimálne 72 % inertného materiálu, čo predstavuje zhruba 44.000 ton,“ spresnil Kozák. Dodal, že takto by mali byť vytvorené podmienky na bezproblémový vstup do zimnej sezóny, aj keď sa úplne presne nedá odhadnúť, aké budú poveternostné podmienky.
Pripomenul, že v nadchádzajúcej zimnej sezóne 2012/2013 budú cestári v Prešovskom kraji zabezpečovať údržbu dovedna 3000 kilometrov ciest, z toho 630 km sú cesty I. triedy v správe Slovenskej správy ciest, zvyšok sú komunikácie 2. a 3 triedy v správe PSK.
Kozák konštatoval, že SÚC PSK má na tento účel k dispozícii 130 posypových vozidiel, pričom priamo do výkonu bude nasadených 107. Vo vozidlovom parku stredísk je v súčasnosti 21 kusov vozidiel, ktoré majú do päť rokov životnosti), ale na cestách v zime budú jazdiť aj vozidlá staršie ako 30 rokov.
„Spoľahlivosť týchto vozidiel zabezpečujeme v rámci našich finančných možností s ohľadom na ich vek. Práve október je mesiac, kedy sa realizujú posledné opravy pred zimným obdobím,“ doplnil Kozák.
Technika sa bude počas zimnej údržby systematicky pohybovať po vopred vymedzených trasách, čo predstavuje 104 okruhov. Ich zjazdnosť bude v nepretržitej 24-hodinovej prevádzke zabezpečovať 408 pracovníkov SÚC PSK. Tí budú zaradení do troch striedajúcich sa zmien s 12-hodinovou pracovnou dobou.
Podľa Kozáka náklady na zimnú údržbu sa každoročne pohybujú od 30 až do 40 % rozpočtu SÚC PSK. V posledných rokoch je to okolo päť miliónov eur, pričom len náklady na posypový materiál predstavujú od 1,6 do dvoch miliónov eur.