Praha 19. júla (TASR/Foto:casopisstavebnictvi.cz)
Riaditeľstvo vodných ciest (RVC) ešte nepresadilo ani hať pri Děčíne a už poškuľuje po neporovnateľne väčšej akcii. Pod drobnohľad sa dostane 100 rokov plánovaný kanál Dunaj-Odra-Labe. Štátny investor vypísal objednávku na štúdiu o realizovateľnosti gigantického diela, ktoré má prepojiť tri moria.
Hovorca RVC Václav Straka uviedol, že vzhľadom na objem prostriedkov a rozsah projektu, ide o základnú štúdiu realizovateľnosti zámeru, ktorá sa bude v rámci medzinárodnej spolupráce porovnávať s výstupmi ostatných krajín zapojených do projektu.
Štúdia asi za 6 miliónov Kč (237.360 eur) dá odpoveď napríklad na otázku, či možno stavbu realizovať, aký bude mať vplyv na prírodu, alebo či ešte stále treba držať ochranu územia, ktorým by mal kanál viesť. Koridor je zakreslený do územných plánov krajov a obcí a platí v ňom napríklad stavebný uzáver. Obce preto občas proti plánom protestujú, lebo údajne brzdí ich investičný rozvoj.
Väčšia vlna protestov sa naposledy zdvihla v roku 2008, v ktorom medzi českými europoslancami vznikla deklarácia proti územnej ochrane. Naopak, ministerstvo dopravy bolo vždy zástancom kanála, hoci do začatia jeho výstavby a odovzdania do prevádzky chýbajú desaťročia. Ide vraj o zachovanie možnosti stavby pre budúce generácie.
Realizácia projektu by stála stovky miliárd korún. Straka však uviedol, že o výške investície nemá význam hovoriť, lebo je to hudba budúcnosti.
Kanál by mal viaceré výhody. Popri ekologickej lodnej doprave by malo byť jeho plusom aj zlepšenie vodohospodárskej bilancie v období sucha, alebo naopak, bude brániť povodniam. Využije sa aj na výrobu elektrickej energie. Najbližšie bol projekt k realizácii v prvej polovici 20. storočia, aktivity však dvakrát prerušili vojny.
Informoval o tom český denník E15.