Čínske spoločnosti operujú nákladné prístavy, kde môžu príležitostne kotviť aj americké vojnovej lode. Spojené štáty voči Európe zatiaľ žiadne výhrady otvorene nevyjadrovali, svoje námietky ale už oznámili Izraelu. Tu čínska spoločnosť Shanghai International Port Group, ktorú z 61% vlastnej šanghajská vláda, získala koncesie na prevádzku prístavu v meste Haifa počas 25 rokov od roku 2021.
V marci šéf americkej diplomacie Mike Pompeo varoval, že Spojené štáty môžu obmedziť zdieľanie spravodajských informácií so svojím najbližším blízkovýchodným spojencom, ak nepreskúma infraštruktúrnu spoluprácu s Čínou.
“Chceme si byť istí, že každá krajina si dáva pozor na politické hrozby zo strany Číny,“ uviedol Pompeo v rozhovore pre izraelskú televíziu Kanál 13. “Ak pôjdu do niektorých oblastí, tak pre Ameriku bude oveľa ťažšie s vami pracovať, v niektorých prípadoch to úplne nebude možné,” uviedol.
Toto vyhlásenie uskutočnil v rovnaký deň, čo USA uznali právo Izraela na Golanské výšiny.
Niektorí bezpečnostní experti varujú, že čínske spravodajské služby môžu využiť prístavy na získavanie informácií o údržbe vojnových lodí a zachytávať elektromagnetické signály.
Hoci väčšinou americké vojnové lode kotvia vo vojenských prístavoch, časté sú aj návštevy prístavov civilných. Napríklad, v polovici apríla americký torpédoborec USS Mitscher triedy Arleigh Burke kotvil v gréckom prístave Piraeus. Ten z 67% vlastní čínska štátna spoločnosť COSCO. Portál Asia Times s odvolaním sa na správu prístavu, ktorú riadia Číňania, uvádza, že v apríli v prístave kotvili ďalšie dve lode z európskych krajín NATO.
Na konci apríla francúzsky prístav v Marseille navštívila americká lietadlová loď John C. Stennis. V termináli EuroFos tohto prístavu drží 25% podiel čínska spoločnosť China Merchants Port Holdings Company. Tú z 55% kontroluje čínska štátna spoločnosť China Merchants Group.
Spoločnosť COSCO vlastní aj 35% podiel v termináli EUROMAX v holandskom Rotterdame prístave a spolu so spoločnosťou Qingdao Port International Development 49,9% podiel v termináli Vado Ligure v talianskom Janove, ktorý bude sprevádzkovaný tento december.
Portál Asia Times však pripomína, že čínske spoločnosti vlastnia podiely aj v amerických prístavoch, napríklad v Georgii, Seattli alebo Miami.
Zatiaľ to nevyzerá, že by v Európe chceli obmedziť infraštruktúrnu spoluprácu s Čínou. V máji 2019 železniční operátori z Číny a Holandska podpísali dohodu o porozumení, ktorá predpokladá nadviazanie dopravného spojenia medzi juhozápadnou čínskou provinciou S’–čchuan a východným pobrežím Spojených štátov cez rotterdamský prístav. Táto dohoda nadväzuje na úspešné spustenie železničného spojenia medzi čínskym mestom Čcheng-tu a holandským Tilburgu.