Zaragoza 22. septembra (HSP/Foto:TASR, nydailynews.com)
Turisti: Starý nebol zlý, ale tento sa nám páči viac
Cecilia Giménez, samozvaná reštaurátorka obrazu Ecce homo, požaduje od cirkvi a mesta svoj honorár. Nevadí, že obraz nenávratne zničila a medzi ľuďmi sa zmenil aj jeho názov na Hľa, monokel alebo horšie: Hľa, opica. 81-ročná ročná žena vníma zväčšujúci sa turistický ruch vo svojej obci a preto si najala právnikov, ktorý by jej umožnili mať z neho patričný podiel.
Novodobí “pútnici” však neprichádzajú do kostola Milostivého Srdca v španielskej Borje z duchovných pohnútok, ale zvedavosti. Väčšina z nich kostolom prejde len preto, aby mohli na vlastné oči zazrieť neuveriteľné a odfotili sa pred spotvorenou Ježišovou freskou na pamiatku pre seba a svojich známych.
“Prechádzajúci obraz bol samozrejme veľmi pekný, ale tento sa nám páči viac,” uviedol španielsky turista.
Rodina chce peniaze, aby dokončili babkino dielo podľa pôvodiny
Vnučka Cecílie Giménez hodnotí rozruch okolo babkinej kresby so smútkom. “Kým maľovala tuniku, bolo to ako-tak v poriadku, až keď sa pustila do tváre, videli sme, že obraz je zničený.”
Rodina 81-ročnej reštaurátorky nechce peniaze pre seba, ale túži dokončiť to, čo babka tak nešťastne začala. Výťažok zo vstupného chcú venovať na obnovu fresky i kostola, aby vyzerala znova tak ako pred 120-timi rokmi, ako ju odovzdal Elias Garcia Martinez.
S tým súhlasí aj starosta Borjy. Hoci za posledné týždne navštívilo mestečko tisíce turistov, nevníma túto publicitu ako šťastnú. “Neprichádzajú obdivovať mesto, ani sa pokloniť božskému Srdcu. Ženie ich len zvedavosť.” Tú chce radšej oželieť.
Freska sa obnoví, ale Ecce mono bude žiť ďalej
Ak sa zámer rodiny Giménezovcov podarí a získajú podiel zo vstupného, na odborné reštaurovanie možno nebude treba dlho čakať. Len štyri dni po tom, čo sa začalo vyberať vstupné do kostola, činia tržby už dvetisíc eur.
Martinezovo dielo sa tak možno dostane čoskoro do pôvodného stavu, Cecilka však nechciac predčila slávu jeho originálu – prinajmenšom v elektronickej forme. Po zverejnení jej reštaurátorského počinu sa internet zaplnil tisíckami rôznych imitácii a paródií jej kresby na dielach da Vinciho, Rembrandta i Varhola.