Londýn 18. októbra 2018 (HSP/Foto: Screenshot YouTube)
Vo Veľkej Británii zakázali tri televízne reklamy s vychudnutými postavami žien po sťažnostiach niektorých divákov na “sociálnu nezodpovednosť”
Britská stanica BBC priniesla správu, že po 22 sťažnostiach od divákov Úrad pre normalizáciu reklamy (ASA) zakázal tri televízne reklamy predajcu oblečenia Nasty Gal vysielané v júni za predstavenie modelu ženy s “nezdravou podváhou”.
Nasty Gal však tvrdil, že jej Index telesnej hmotnosti (BMI) bol 18,8, čo je ešte v rámci zdravého rozsahu hmotnosti, ale ASA poukázala na to, že žene bolo vidieť dosť “výrazne” rebrá.
“Zatiaľ čo sa ženský model v reklamách vo všeobecnosti javil ako proporcionálny, špecifické momenty vzhľadom na jej pózy upriamili pozornosť na jej štíhlosť,” uviedla ASA vo svojom rozhodnutí. Šlo o scénu, ako modelka naťahuje ruky v “zdôraznení jej štíhlosti a výšky” alebo keď hrá tenis či pri sprejovaní, kedy jej rebrá jasne vidieť.
“Domnievame sa, že táto modelka sa v týchto scénach javila ako nezdravo podváhová a dospeli sme k záveru, že reklamy sú preto nezodpovedné,” konštatuje ASA.
Nasty Gal však namieta: “Robíme všetko, čo je v našich silách, aby sme využili náš hlas na podporu pozitivity a rozmanitosti tela. Pracovali sme s modelkou mnohokrát a je zastúpená jednou z popredných svetových agentúr, ktorej hlavnou prioritou je zdravie svojich modeliek. Jej atletická postava je v súlade so smernicami NHS pre zdravú dospelú ženu.”
V posledných troch rokoch už v módnom priemysle nevystupujú modelky s evidentnou podváhou. V apríli 2015 Francúzsko prijalo zákon zakazujúci vystupovanie príliš tenkým modelkám na móle. Podľa zákona môžu modelingové agentúry v tomto smere čeliť pokutám alebo dokonca aj väzbe, a časopisy môžu byť pokutované za neuvádzanie informácie, ak bola určitá fotografia retušovaná.
V roku 2015 zakázal ASA reklamu luxusnej módnej značky Yves Saint Laurent (YSL), ktorá sa objavila v časopise Elle UK, keď na modelke bolo vidieť jasne vyniknuté rebrá. V roku 2016 ASA zakázal video od Gucci na webových stránkach Times kvôli modelke považovanej za nezdravo štíhlu a s “vyziabnutým” výrazom v tvári. A v apríli tohto roka on-line predajcovi módy Motel Rocks zakázal päť reklám kvôli modelke s výraznými lopatkami na chrbte a kľúčnymi kosťami.
Breitbart pridáva ešte jeden prípad, keď v množstve chodieb londýnskeho metra bola umiestnená reklama spoločnosti Protein World s nezdravo štíhlou modelkou v plavkách.
Iným prípadom je však v auguste predstavená modelka Tess Holliday, ktorá vážila 127 kg a merala niečo vyše 1,5 metra (BMI 48,1), vystupujúca na obálke britského časopisu Cosmopolitan.