Britská stanica BBC priniesla správu, že po 22 sťažnostiach od divákov Úrad pre normalizáciu reklamy (ASA) zakázal tri televízne reklamy predajcu oblečenia Nasty Gal vysielané v júni za predstavenie modelu ženy s “nezdravou podváhou”.
Nasty Gal však tvrdil, že jej Index telesnej hmotnosti (BMI) bol 18,8, čo je ešte v rámci zdravého rozsahu hmotnosti, ale ASA poukázala na to, že žene bolo vidieť dosť “výrazne” rebrá.
“Zatiaľ čo sa ženský model v reklamách vo všeobecnosti javil ako proporcionálny, špecifické momenty vzhľadom na jej pózy upriamili pozornosť na jej štíhlosť,” uviedla ASA vo svojom rozhodnutí. Šlo o scénu, ako modelka naťahuje ruky v “zdôraznení jej štíhlosti a výšky” alebo keď hrá tenis či pri sprejovaní, kedy jej rebrá jasne vidieť.
“Domnievame sa, že táto modelka sa v týchto scénach javila ako nezdravo podváhová a dospeli sme k záveru, že reklamy sú preto nezodpovedné,” konštatuje ASA.
Nasty Gal však namieta: “Robíme všetko, čo je v našich silách, aby sme využili náš hlas na podporu pozitivity a rozmanitosti tela. Pracovali sme s modelkou mnohokrát a je zastúpená jednou z popredných svetových agentúr, ktorej hlavnou prioritou je zdravie svojich modeliek. Jej atletická postava je v súlade so smernicami NHS pre zdravú dospelú ženu.”
V posledných troch rokoch už v módnom priemysle nevystupujú modelky s evidentnou podváhou. V apríli 2015 Francúzsko prijalo zákon zakazujúci vystupovanie príliš tenkým modelkám na móle. Podľa zákona môžu modelingové agentúry v tomto smere čeliť pokutám alebo dokonca aj väzbe, a časopisy môžu byť pokutované za neuvádzanie informácie, ak bola určitá fotografia retušovaná.
V roku 2015 zakázal ASA reklamu luxusnej módnej značky Yves Saint Laurent (YSL), ktorá sa objavila v časopise Elle UK, keď na modelke bolo vidieť jasne vyniknuté rebrá. V roku 2016 ASA zakázal video od Gucci na webových stránkach Times kvôli modelke považovanej za nezdravo štíhlu a s “vyziabnutým” výrazom v tvári. A v apríli tohto roka on-line predajcovi módy Motel Rocks zakázal päť reklám kvôli modelke s výraznými lopatkami na chrbte a kľúčnymi kosťami.
Breitbart pridáva ešte jeden prípad, keď v množstve chodieb londýnskeho metra bola umiestnená reklama spoločnosti Protein World s nezdravo štíhlou modelkou v plavkách.
Iným prípadom je však v auguste predstavená modelka Tess Holliday, ktorá vážila 127 kg a merala niečo vyše 1,5 metra (BMI 48,1), vystupujúca na obálke britského časopisu Cosmopolitan.