Bratislava 13. mája 2020 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Pri otváraní škôlok a škôl sa musia doladiť jednotlivé detaily a špecifiká. Diskusie s tímom epidemiológov a odborníkmi v tejto súvislosti naďalej pokračujú, uviedol to pre TASR minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS)
“Keďže ide o dôležitý krok, musíme si byť na 100 percent istí, že rozhodnutie bude správne a dobre nastavené, a preto musíme doladiť jednotlivé detaily a špecifiká. Naďalej platí, že musíme sledovať aj vývoj situácie u nás, ale aj v okolitých štátoch,” poznamenal minister školstva.
Rezort školstva zároveň poukázal, že v jednotlivých krajinách Európskej únie postupne otvárajú školské zariadenia, avšak za prísnych hygienických a bezpečnostných opatrení. O tom, či budú školy otvorené aj na Slovensku, sa rozhodne v pondelok 18. mája, potvrdil to premiér Igor Matovič (OĽaNO).
Väčšina krajín Európskej únie už ohlásila termín, v ktorom obnoví vyučovanie a umožní deťom návrat do škôl. Z analýzy ministerstva školstva vyplýva, že Dánsko začalo s postupným otváraním školských zariadení 15. apríla, Rakúsko a Nemecko od 4. mája. Francúzsko, Holandsko, Švajčiarsko otvorili prvé školy tento týždeň a ešte pred koncom mája vyučovanie v školách obnovia vo Fínsku či Belgicku. Veľká Británia otvorí základné školy najskôr od 1. júna.
V Nemecku najprv otvoria materské školy pre deti v posledných ročníkoch a podobne základné školy pre žiakov, ktorí sa pripravujú na prechod na vyšší stupeň vzdelania. Otváranie ostatných ročníkov základných škôl je podmienené ďalším ústupom vírusu. Nižšie ročníky materských škôl či stredné školy už Nemecko pred septembrom neplánuje otvoriť.
Z analýzy vyplýva, že v Rakúsku otvorili školy pre žiakov končiacich stredné školy, v pondelok 18. mája by sa mali do škôl vrátiť žiaci základných škôl a študenti nižších ročníkov stredných škôl. Vo Veľkej Británii otvoria základné školy najprv pre deti v materských školách, v prípravných triedach pred nástupom na základnú školu a tiež v prvom a v šiestom ročníku základných škôl.
Medzi ochranné opatrenia, ktoré sprevádzajú otváranie škôl vo väčšine krajín patrí pravidelná a častá dezinfekcia a znižovanie koncentrácie ľudí na jednom mieste. Pracovníci dánskych škôl napríklad dozerajú na to, aby si žiaci umývali ruky najmenej každé dve hodiny, pred jedlom aj po jedle, po zakašľaní či po kýchnutí. Škola pravidelne dvakrát denne dezinfikuje povrchy, ako sú kľučky, kohútiky či stoly. V materských školách sa dezinfikujú aj hračky. Deti s príznakmi ochorenia, hoci aj miernym nachladnutím musia ostať doma. O ochorení musia rodičia informovať aj školu. Dánske školy fungujú v režime týchto nariadení už vyše dva týždne a úrady zatiaľ nezaznamenali nárast počtu nakazených obyvateľov v krajine.
Potrebujeme kombináciu digitálneho a klasického vzdelávania, tvrdí Gröhling
Pre slovenské školstvo je potrebná kombinácia digitálneho a klasického vzdelávania, uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) s tým, že v súčasnosti žiakom chýba najmä fyzický kontakt.
Z analýzy Inštitútu vzdelávacej politiky vyplýva, že viac ako 32.000 žiakov základných škôl môže byť bez pripojenia na internet, čím vzniká najmä v súčasnosti problém. Školáci sa vzdelávajú z domu a mnohí z učiteľov využívajú na komunikáciu so žiakmi najmä elektronickú poštu. Minister v tejto súvislosti uviedol, že počas leta by mohli byť pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a pre tých, ktorí pociťujú, že v týchto mesiacoch nemali plnohodnotné vzdelávanie, k dispozícii letné školy. Zamerané budú na výchovu žiakov a vzdelávanie, avšak nebudú povinné, ale dobrovoľné.
Minister poznamenal, že situácia by sa dala vyriešiť aj začiatkom nového školského roka 2020/2021 v septembri, keď sa v školách opakuje učivo z predchádzajúcich ročníkov. “Štátny pedagogický ústav pripravuje materiál, ktorý sa bude zameriavať na to, ako v septembri zvládnuť a zopakovať učivo a ako vyrovnať prípadné rozdiely. Dôverujem učiteľom a celému školskému systému, že toto zvládneme,” povedal Gröhling. Poukázal na to, že situácia nie je taká, že by sa celý rok žiaci v škole neučili. “My sme sa z desiatich mesiacov sedem učili prezenčnou formou a tri mesiace sa učíme dištančnou formou. Áno, je to iné vzdelávanie, ale vždy sme si želali, aby školstvo bolo digitálne. Teraz si uvedomujeme, že potrebujeme kombináciu týchto dvoch vecí, pretože fyzický kontakt chýba,” uzavrel minister školstva.
Školy a školské zariadenia sú z dôvodu šírenia nového koronavírusu na Slovensku zatvorené od marca. Počas mimoriadneho prerušenia vyučovania v školách sa vzdelávanie realizuje dištančnou formou.