Brusel 3. októbra (TASR) – Priebeh štrajku je "absolútny úspech", opísal dnes generálny tajomník odborovej centrály CGSP-Cheminots Michel Abdissi generálny 24-hodinový štrajk zamestnancov železníc v Belgicku. Podľa niektorých vládnych politikov sa však desaťtisíce ľudí cestujúcich za prácou či štúdiom i bežní turisti stali "zajatcami" odborárskej tvrdohlavosti v rámci prebiehajúceho dialógu o reforme železníc.
Približne 85 percent zamestnancov troch štátnych podnikov zastrešených pod značkou Národnej železničnej spoločnosti Belgicka (SNCB) dnes ráno neprišlo do práce. Nepracovali ani nočné zmeny, pretože štrajk začal v utorok večer o 22.00 h a skončí sa dnes v rovnaký čas. Železničné nástupištia zívajú prázdnotou.
Podľa tlačovej agentúry Belga prebieha štrajk pokojne a ráno a v dopoludňajších hodinách, keď býva najväčší nápor cestujúcich, neboli zaznamenané nijaké incidenty na železničných staniciach, kde sa očakávalo, že sa nespokojní cestujúci budú búriť proti úplnému výpadku vlakovej dopravy.
Odborári zorganizovali na viacerých staniciach po krajine a tiež v bruselskom sídle SNCB protestné bunky v počte niekoľkých desiatok zamestnancov železníc, ktorí sa verejnosti snažili vysvetliť dôvody mohutného štrajku.
Odbory zastupujúce záujmy zamestnancov železníc odmietajú najnovší návrh belgickej vlády na zlúčenie troch štátnych podnikov zaoberajúcich sa vlakovou dopravou do dvoch subjektov. Odborári tvrdia, že je potrebné sa vrátiť k modelu jednej štátnej organizácie, ako to bolo pred rokom 2005, a tvrdia, že za chaos vo vlakovej doprave, časté meškania a vysokú zadlženosť spoločnosti je zodpovedný manažment SNCB.
Zámerom vlády je reštrukturalizáciou podniku prispieť k zlepšeniu vlakovej dopravy a znížiť vysoké zadlženie SNCB, ktoré podľa odhadov v roku 2013 prekročí sumu štyroch miliárd eur.
Výluka vlakov znamenala pre Belgicko zvýšený nápor na cestách, kde dnes pribudli stovky áut. V raňajších hodinách registrovali podľa správ belgickej televíznej a rozhlasovej stanice RTBF 225 kilometrov dopravných zápch. To však nie je nič mimoriadne, iba mierne nad priemer, keďže k podobným situáciám dochádza aj počas bežných dní. Jedinou badateľnou zmenou bola skutočnosť, že k dopravným zápcham dochádzalo oveľa skôr ako zvyčajne, čo znamená, že cestujúci sa prispôsobili štrajku železničiarov.
Podľa RTBF sa pre tisíce zamestnancov dnes stala alternatívou nielen automobilová doprava, ale aj bicykle a možnosť pracovať doma. Viaceré podniky ohlásili, že dnešné schôdze a porady sa budú konať prostredníctvom videokonferencií. Taxikárska spoločnosť Taxistop oznámila, že na dnešný deň má vyše 1000 objednávok, pričom denný priemer je okolo 50 klientov.
Najbližšie kolo rokovaní medzi odborármi a predstaviteľmi vlády sa bude konať tento piatok. Vláda zatiaľ nenaznačila, že by sa vzdala plánov na reštrukturalizáciu SNCB.