Jeruzalem 14. decembra 2017 (HSP/kath.net/Kirche in Not/Foto:TASR/AP-Oded Balilty)
Najvyšší predstaviteľ Katolíckej cirkvi vo Svätej zemi, arcibiskup Pierbattista Pizzaballa, označil rozhodnutie Donalda Trumpa uznať Jeruzalem oficiálne ako hlavné mesto Izraela, ako ťažkú ranu mierovému procesu
„Nepovažujem za múdre pristupovať k problému týmto spôsobom. Myslím, že toto rozhodnutie privolá úplnú explóziu v arabskom svete.“
Administrátor Latinského patriarchátu Jeruzalema sa vyjadril na okraj konferencie o prenasledovaní kresťanov na Blízkom Východe, ktorú pomáhala zorganizovať nadácia „Kirche in Not“. Konala sa 5. decembra v Bruseli. O deň neskôr oznámila vláda USA rozhodnutie preložiť americké veľvyslanectvo z Tel Avivu do Jeruzalema.
„Každé jednostranné rozhodnutie vyvolá len viac frustrácie a hnevu. Jeruzalem má stáť na konci a nie na začiatku procesu. Súčasný stav rokovaní Izraelčanov a Palestínčanov je frustrujúci. Neviem, koľko intifád, útokov a vojen oba národy prekonali. No skončili sa takmer iba neúspechmi. To je veľmi smutné,“ povedal Pizzaballa.
To, že nemožno nájsť riešenie, nespočíva podľa neho v neochote rokovať. Už takmer 50 rokov sa diskutuje, všetky argumenty ležia na stole. Chýba dobrá vôľa. Ani jedna strana nie je ochotná ku kompromisom. Ako kľúčové kritické body uviedol arcibiskup líniu hraníc medzi oboma teritóriami, štatus palestínskych utečencov a otázku hlavného mesta: „Nikto nie je ochotný dohodnúť sa o Jeruzaleme.“
„Zaseknuté rokovania vedú k tomu, že medzi obyvateľstvom sa šíri frustrácia a letargia – so závažnými následkami na politiku. Je to diabolský kruh. Ak ľudia už nebudú veriť v úspech, politici už nebudú podnecovaní niečo robiť,“ povedal Pizzaballa. Františkán Pizzaballa, ktorý bol pred vysviackou za biskupa správcom kresťanských pútnických miest vo Svätej zemi, vidí v spore o hlavné mesto nielen výzvu pre vlády, ale aj pre náboženské spoločenstvá:
„Dokiaľ náboženstvá nenájdu riešenia, ktoré zohľadnia aj toho druhého, bude priam nemožné dohodnúť sa v otázke Jeruzalema. Jeruzalem je viac ako hlavné mesto – on zasahuje jadro náboženskej identity. Kto nechápe, že v Izraeli tak ako v arabských krajinách je náboženstvo súčasťou identity, nechápe Blízky Východ.“