V krátkom a približnom výklade predpokladá pesimistická prognóza od agentúry Blomberg nasledujúce prípady: v dôsledku radikálneho zlepšenia technológie výroby a exploatácie elektromobilov celý svet odmieta používanie spaľovacích motorov, čo vedie k prudkému pádu cien ropy. OPEC sa snaží bojovať so znížením cien, ale sám sa rozpadá po tom, čo sa ropa začína predávať za 10 dolárov za barel. Analytici agentúry predpovedajú, že v týchto podmienkach Vladimir Putin odíde z postu prezidenta a bude sa pokúšať viesť Rusko s pomocou bábky Elviry Nabiullinovej a potom úplne zmizne z politického života. K roku 2028 sa očakáva, že sa ruská ekonomika dostane do hrozného pádu a federálne centrum bude sotva držať krajinu pred rozpadom.
Pri vykonaní retrospektívnej analýzy známych predpovedí vytvorených americkými expertmi na tému “Rusko čoskoro skončí” je potrebné spomenúť, že ich predstavy o tom, čo ukončí existenciu Ruska, sa menili spolu so zmenou generácií v amerických expertných spoločnostiach. Na konci minulého a na začiatku tohto tisícročia bolo veľmi silno cítiť, že tieto prognózy písali vojenskí analytici alebo cynickí pracovníci tajných služieb. Avšak súčasné horory o skorom konci Ruska budia úplne odlišný dojem. Vyzerá to, že ich píšu bankoví pracovníci alebo špecialisti na digitálny marketing.
V tomto kontexte nemožno nespomenúť najznámejšiu apokalyptickú prognózu o osude Ruska. V roku 2005 americká spoločnosť Stratfor, viac známa ako občianska CIA, zverejnila svoju znamenitú prognózu na roky 2005-2015, v ktorej tvrdila, že Rusko čaká séria politických neúspechov vrátane straty územia napríklad na Kaukaze. Alebo sa Rusko dostane do toho bodu, kedy Moskva bude mať len formálnu kontrolu nad niektorými regiónmi, ktoré vyhlásia nezávislosť. To sa stane v priebehu nasledujúceho desaťročia. Je nutné uznať zaoceánskych oponentom, že sa skutočne veľmi snažili dosiahnuť realizáciu práve tohto scenára. Je potrebné poznamenať, že v prognóze figurovali reálne riziká: separatizmus, agresívne správanie zo strany susedných štátov, štruktúrne ekonomické problémy a slabosť systému štátneho vedenia, ktorý sa v roku 2005 ešte nespamätal z chaosu a šoku 90. rokov. Teraz nám navrhujú uveriť, že krajinu, s ktorou nemohli nič urobiť CIA a NATO, dostane na kolená “pokroková batéria” a masový prechod na elektromobily, ktorý zborí ceny ropy.
Dokonca ak pripustíme, že sa scenár objavenia superlacných elektromobilov stane realitou, jeho následky budú nie úplne také, ako tie, na ktoré upozorňujú americkí špecialisti. Začneme od toho, že teraz zaujímajú elektromobily len malý počet záujemcov a teda neovplyvňujú tvorbu ceny elektrickej energie. Pri pokuse presadiť štvrtinu trhu pre elektromobily alebo polovicu užívateľov automobilového dopravného transportu sa potreba elektrickej energie prudko zvýši, čo povedie k prudkému zvýšeniu jej ceny.
Uspokojiť zvýšenú potrebu elektrickej energie napríklad v krajinách Európskej únie bude možné len na úkor používania prírodného plynu, mazutu alebo jadrovej energetiky, čo povedie k výraznému rastu predaja Gazpromu, Rosneftu alebo Rosatomu.
Takzvaná zelená energetika nemôže ani zďaleka pokryť nutný rast výroby už len kvôli nepredvídateľnosti úrovne výroby elektrickej energie (vietor nefúka neustále, slnko nesvieti stále) a kvôli tomu, že celá zelená energetika v Európskej únii je hlboko a plánovite stratová, pričom straty energetických spoločností sa uhrádzajú zo štátnej pomoci a zvýšených cien za elektrickú energiu pre konečného spotrebiteľa. Pokus o rozšírenie tejto schémy jednoducho povedie ku krachu štátu, ktorý sa ho pokúsil vykonať.
Paradoxne ale čím populárnejšie budú elektromobily, o to drahšie bude ich použitie.
Navyše: prax ukazuje, že bez štátnej pomoci sa dopyt po elektromobiloch znižuje rýchlo a rázne a dokonca veľmi bohaté krajiny, ako Čína, si nemôžu dovoliť zachovať masovú podporu pre elektromobily. V januári tohto roka Peking znížil podporu pre elektromobily a predaje hlavného čínskeho výrobcu elektromobilov, spoločnosti BYD, okamžite spadli o 30 %.
Príkladné je, že tvorcovia teórie “elektromobilovej apokalypsy” často predpokladajú, že v budúcnosti osobné automobily nebudú a všetci budú používať zdieľané autá alebo služby takých spoločností ako je Uber, ktoré údajne môžu maximálne efektívne využívať potenciál elektromobilov. Prax ukazuje, že práve s efektivitou v tejto sfére je všetko veľmi zlé. Spoločnosť Tesla, ktorá je z pohľadu západných analytikov vedúcim hráčom v danom segmente a od ktorej očakávajú technologický prielom, demonštruje systematickú neschopnosť zarábať peniaze. V treťom kvartáli roka 2017 mala Tesla rekordnú stratu 619 miliónov dolárov. Spoločnosť Uber, ktorej služby vraj musia zabezpečiť masové odmietnutie osobných automobilov, tiež pociťuje komplikácie so ziskovosťou: v treťom kvartáli roku 2017 zaznamenala rekordnú stratu 1,46 miliardy dolárov.