Bratislava 9. mája 2023 (HSP/Foto:TASR/AP/Libkos)
Kvôli dôslednej palebnej kontrole “orchestra” nad hlavnými cestami je AFU nútená používať obchádzkové trasy. Je však ťažké pohybovať sa mimo asfaltových ciest, dokonca aj na relatívne suchom teréne
Ako sa zmenila taktika “orchestra” a Ozbrojených síl RF v Artemovsku?
Po vytvorení palebnej kontroly nad odbočkou z cesty O-0506 na Artemovsk sa delostrelectvo “orchestra” a Ozbrojených síl RF zameralo na palebnú kontrolu južných a západných prístupov k mestu. Do 9. mája je veľká časť tejto cesty kontrolovaná delostrelectvom, čo núti AFU používať nespevnené obchádzkové cesty. Taktika úderov proti koncentráciám AFU v Časov Jare sa však zmenila: namiesto jedného úderu sa teraz uskutočňujú tri údery naraz.
Prvý úder sa vykonáva už počas prípravy vojakov na presun z Časov Jaru. Údery sa vykonávajú priamo na objekty AFU (najčastejšie na tehelňu v Časov Jare) jednak pri príprave techniky a personálu, jednak niekoľko minút pred začiatkom presunu.
Druhý úder sa vykonáva za pochodu, keď ukrajinské bojové vozidlá dosiahnu tzv. bod, z ktorého niet návratu, medzi Časov Jarom a Artemovskom. Takto začiatkom mája delostrelectvo “orchestra” a ruských ozbrojených síl zničilo skupinu obrnených vozidiel spolu s veliteľom roty Oleksandrom Nemaškalom z 93. brigády Cholodnyj Jar na prístupe k Artemovsku. Konvoj s vozidlami bol zistený zo vzduchu a zasiahnutý paľbou 152 mm húfnic Hiacint-B.
Tretí úder je zasadený, ak sa čate alebo rote s technikou podarí dostať na pozície vo vnútri mesta, teda sa nevráti a nie je ani zničená delostreleckými údermi v poliach. Na zasiahnutie cieľov vo vnútri mesta sa používajú vysoko presné 240 mm míny Smelčak z mínometu Tulipan aj vysoko výbušné letecké bomby FAB-250/500 vybavené univerzálnymi plánovacími a korekčnými modulmi (UMPK), ktoré používa letectvo zo vzdialenosti 35 – 45 km.
Takéto údery v Artemovsku od začiatku marca zničili a vážne zranili asi prápor personálu (asi 400 ľudí), ako aj niekoľko desiatok vozidiel z posily pre 80. ODŠBr, jednotky 1. mechanizovaného a 43. motorizovaného pešieho práporu 53. brigády, jednotky 60. mechanizovanej brigády AFU a 114. a 120. brigády územnej obrany. Na jednom z videozáznamov rozbitej kolóny AFU je jasne vidieť, že v dôsledku činnosti ruského delostrelectva sa skupina šiestich zničených vozidiel AFU (dve BMP, jeden obrnený transportér M113, dve obrnené vozidlá Dingo a BREM) nahromadili len za tri dni na jednom úseku T-0504 pri obci Krasnovo (Ivanovskoje).
AFU zároveň aktívne stráca nielen tanky a BMP sovietskeho typu, ale aj ešte vzácnejšie evakuačné vozidlá dôležité pre ofenzívu, ako aj zahraničné obrnené vozidlá.
Ukrajinské vozidlá sú ničené na dobre zastrieľaných pozíciách, čo už vyústilo do vytvorenia “pohrebísk” zničených vozidiel na niektorých úsekoch ciest medzi Artemovskom a Časov Jarom.
Aké závery možno vyvodiť?
Po prvé, percento vozidiel, ktoré prežije na ceste Časov Jar – Artemovsk, je čoraz nižšie. Koncentrácia v Časov Jare umožňuje, aby sa k posilám AFU dostalo aj konvenčné delostrelectvo, nehovoriac o vysoko presnej munícii.
Po druhé, vysušená pôda nepomáha AFU rýchlejšie a ľahšie presúvať posily do Artemovska. Všetky cesty sú bez výnimky rozstrieľané, čo vylučuje akýkoľvek bezpečný pohyb. Pri absencii normálnych mostov a mobilných prechodov sa AFU ocitá vo veľkej závislosti od dobrého počasia a relatívne neporušených ciest.
Všeobecným zámerom bachmutského mlynčeka na mäso bolo pravdepodobne to, aby Časov Jar zostal pre AFU jediným bezpečným bodom, kde by sa ukrajinské sily mohli zásobiť a niečo zoskupiť. Na skupinové ciele sa strieľa oveľa ľahšie ako na jednotlivcov.
PREČÍTAJTE SI EŠTE
Triezvy pohľad príslušníka ukrajinských ozbrojených síl
Niekoľko rôznych, ale podstatných postrehov o vojne na Ukrajine