Bratislava 15. mája 2023 (HSP/Foto:TASR-Erika Ďurčová, Jakub Kotian)
Na politickej scéne pomaly začína predvolebný boj aj o konzervatívneho voliča. Strana KDH, ktorá sa už dvakrát za sebou nedostala do Národnej rady, momentálne do veľkej miery stavia na kritike súčasnej vlády. Najnovšie sa kresťanskí demokrati obuli do Matovičových a Hegerových vlád kvôli zlyhaniam v oblasti budovania novej dopravnej infraštruktúry
Podpredseda KDH Igor Janckulík na sociálnej sieti nešetril kritikou na aktuálne končiacu vládu, v ktorej malo rezort dopravy pod palcom hnutie Sme rodina. KDH prišlo s tvrdením, že dostavba rýchlostnej cesty R3 na Orave môže byť ohrozená.
V KDH uviedli, že Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť nezmyselne vyčkávajú s riešením zdražovania cien stavebných materiálov a tým ohrozujú dostavbu dôležitých cestných úsekov. Upozorňujú, že napríklad zhotovitelia stavby rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná pracujú v cenách z roku 2018, pričom dodatok k tejto stavbe stále nie je zverejnený.
“Je nevyhnutné, čo najskôr prijať opatrenia zo strany NDS a Ministerstva dopravy tak, aby zohľadňovali vývoj na trhu a zhotoviteľ mohol plynule pokračovať v stavebných prácach. V opačnom prípade môže nastať obdobná situácia ako pri stavbe tunela Višňové, ktorého termín dokončenia sa predĺžil na rok 2025, pretože došlo k zastaveniu výstavby na dva roky!” Dáva do pozornosti Igor Janckulík z vedenia KDH.
V mimoparlamentnej strane sa pýtajú, koľko takýchto stavieb Slovensku je ešte ohrozených z dôvodu čakania kompetentných na vyriešenie vysokých cien materiálov? “Je nevyhnutné smerovať peniaze tam, kde sú najpotrebnejšie, namiesto vymýšľania atómoviek jedného muža, ktoré zadlžujú štátny rozpočet! Aj toto sú dôvody, prečo stavebné práce nepostupujú podľa plánu a stavba na tomto úseku nebude odovzdaná motoristom do užívania v plánovanom termíne 2023,” dodávajú v KDH a zároveň vyzývajú rezort dopravy, aby situáciu riešil a zabezpečil plynulé pokračovanie prác a dostavbu dôležitých ciest.
“To sa už naozaj nehanbíte?”
Keď si tento príspevok na Facebooku prečítal vládny poslanec Milan Kuriak z OĽaNO, kritika z radov konzervatívnej konkurencie ho zaskočila. “Prepáčte, to sa už naozaj nehanbíte? Kde ste ako KDH boli keď bol váš podpredseda Igor Janckulík vo vláde so stranou Smer, dokonca bol splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty? R3 neposunul ani o centimeter. KDH malo ministra dopravy pána Figeľa, čo urobil pre budovanie ciest a diaľnic?” Pripomenul politikom z KDH poslanec Milan Kuriak z hnutia OĽaNO.
Kuriak poznamenal, že jemu osobne sa po mesiacoch argumentovania a vyvíjania tlaku na dvoch ministrov podarilo dostať R3 medzi priority a začať s výstavbou. “Vďaka môjmu pozmeňujúcemu a doplňujúcemu návrhu sa mi podarilo s kolegami poslancami presadiť zaradenie medzi prioritné úseky ciest a diaľnic, medzi ktorými je aj celá R3 Orava. Nestačí len bilancovať, ale tvrdo a poctivo pracovať,” odkazuje Kuriak.
Ku Kuriakovmu komentáru sa znovu vrátil podpredseda KDH Janckulík a napísal: “Pán poslanec verejne obstarávanie na obchvat Tvrdošína bolo vyhlásene ešte za mňa, keď som bol splnomocnenec vlády. Každé verejné obstarávanie, ktoré sa vyhlasuje, musí byť finančne kryté. Znamená to, že vaša vláda potom už iba spustila výstavbu, keď bolo všetko vysúťažené, takže zbytočne si pripisuješ zásluhy.”
Doplnil, že príprava a samotná výstavba úsekov diaľnic a rýchlostných ciest trvá približne 12 až 14 rokov. “Je veľká škoda, že ste zmrazili výstavbu ďalších úsekov R3. Za vašej vlády bola úplne zastavená cela príprava. P.S. Keď je aj nejaký úsek zaradený ako prioritný neznamená to, že sa na ňom aj príprava realizuje. Smutné je aj to, že vaša vláda sa postarala o to, že tento úsek (obchvat Tvrdošína) nebude odovzdaný v termíne 2023.”