Bratislava 3. marca 2023 (HSP/Foto: TASR – Jakub Kotian)
Švédske predsedníctvo Rady sa rozhodlo odložiť formálne schválenie nových emisných noriem CO2 pre osobné a dodávkové vozidlá, ktoré bolo pôvodne naplánované na 7. marca, “na neskoršie zasadnutie Rady”, oznámil v piatok jej hovorca. Informuje POLITICO
Formálne schválenie nových noriem Radou, ktoré by od roku 2035 fakticky ukončili predaj nových automobilov so spaľovacím motorom, malo byť formalitou po tom. Nemecký minister dopravy Volker Wissing, člen liberálnej strany Slobodní demokrati, však tento týždeň varoval, že Berlín odmietne podporu, ak Európska komisia nepredloží plán, ktorý by vyčlenil úlohu pre elektronické palivá po roku 2035.
Aj Taliansko pohrozilo, že sa postaví proti reformám. Spolu s Poľskom a Bulharskom, ktoré tiež nesúhlasia s týmito plánmi, by mohli tieto krajiny zablokovať nové právne predpisy v jedenástej hodine.
Veľvyslanci EÚ, ktorí mali na piatkovom zasadnutí položiť základy pre schválenie Radou, “sa k tejto otázke vrátia v primeranom čase”, uviedol hovorca.
Informáciu na sociálnej sieti okomentoval Richard Sulík: “DOBRE TAK. Samozrejme, že chceme chrániť naše životné prostredie. Ale robme to s rozumom, uvediem tri príklady: 1. Hlinikáren v Žiari musela zatvoriť. Produkovala 4,2 tony CO2 na jednu tonu hliníka. Teraz sa dováža hliník z Činy, tam ale vzniká 16 ton CO2 pri výrobe jednej tony hliníka.
2. Nemci si chránia životné prostredie odstavením funkčných atómiek a dosiahli to, že minulý rok spálili historicky najviac uhlia (aj plynu).
3. Elektroautá vrátane bateriek treba vyrobiť, už to zanecháva značný CO2 footprint. Avšak oni spotrebujú elektrinu a tá sa vyrába do významnej miery z uhlia. Prečo je potom elektroauto poháňané elektrinou vyrobenou z uhlia lepšie ako auto so spaľovacím motorom poháňané syntetickým palivom?
Preto dobre, že zákaz predaja áut so spaľovacím motorom sa odkladá,” napísal Sulík na Facebooku.