Vychylovka 21. júla (TASR) – Výrobu a ochutnávku syrových korbáčikov, bryndzových halušiek, bryndzovej polievky a strihanie oviec ponúkla dnešná prezentácia ovčiarskeho remesla pod názvom Na salaši v Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici – Vychylovke.
Ženská spevácka skupina Dolinka z Novej Bystrice predstavila napoludnie na pódiu pri objekte Krčma z Korne ľubozvučné kysucké piesne. „Súčasťou popoludňajšieho programu bola aj svätá omša v kaplnke Panny Márie Ružencovej. Návštevníci si mohli vyskúšať aj plieskanie bičom a započúvať sa do tónov pastierskych hudobných nástrojov Martina Brxu z Turian,“ povedala kultúrna manažérka Kysuckého múzea v Čadci Darina Hnidková.
Návštevníci podľa nej využili tiež možnosť previezť sa na Historickej lesnej úvraťovej železnici (HLÚŽ), pozrieť si výstavu krojov Anny Mikušcovej z Nimnice a výstavu stavebnice Merkur v Raganovom mlyne. „Počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny chceme sprístupniť aj zrekonštruovaný jedenásťkilometrový úsek, spájajúci HLÚŽ a Oravskú lesnú železnicu v Oravskej Lesnej, ktoré sú súčasťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ),“ uviedla Hnidková.
Kysuckú a oravskú lesnú železnicu vybudovali v rokoch 1915 – 1918 na prepravu dreva a v roku 1926 vznikla ich spojením KOLŽ. Do roku 1971 slúžila na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 km, z toho tvorila hlavná trať 61 km a zvyšok odbočky. Na konci roku 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná, okrem 8 km úseku Chmúra – Tanečník, v ktorom sa nachádzal unikátny úvraťový systém.
V roku 1974 prevzalo zachovanú časť zrušenej KOLŽ do správy KM v Čadci so zámerom jej funkčnej obnovy. Skúšobné jazdy historických vlakov sa začali v roku 1980. Názov HLÚŽ nesie železnica od roku 1991, kedy sa stala aj národnou kultúrnou pamiatkou. Generálna oprava trate sa začala v roku 1992 a od roku 1995 bola úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia – Chmúra – 1. úvrať, čím začala HLÚŽ plniť funkciu múzejnej železnice.