Praha 1. novembra 2019 (HSP/Sputnik/Foto:Pixabay)
Česká televízia pripravila pre svojich pracovníkov zoznam pravidiel, ktoré majú dodržiavať na sociálnych sieťach. Interný prepis sa dostal na verejnosť vďaka portálu INFO.cz
V exkluzívnom materiáli, ktorý uverejnil portál sa píše, že pravidlá pre svojich pracovníkov vydalo vedenie spravodajstva ČT na čele so Zdeňkom Šámalom minulý týždeň v tichosti. Týkajú sa správania na Facebooku, Twitteri či Instagrame.
Uvádza sa, že názov dokumentu, ktorý zahŕňa desať bodov, je “Desatoro pre prácu novinárov ČT na sociálnych sieťach”. Práve tieto pravidlá majú redaktori ČT dodržiavať, keď niečo na sociálnych sieťach publikujú alebo posudzujú:
Všetky aktivity novinárov ČT na sociálnych sietiach sú vždy verejnými prejavmi. Platia pre nich preto pravidlá týkajúce sa verejného prejavu zamestnancov ČT vyplývajúce z Kódexu ČT a ďalších predpisov. Čokoľvek, čo publikujeme, lajkujeme alebo zdieľame na sociálnych sieťach, nesmie ohroziť dôveru v našu vlastnú nestrannosť, ani v objektivitu, nezávislosť a vyváženosť vysielania Českej televízie.
Máme na pamäti, že nie je možné rozlíšiť osobné postoje prezentované na verejnej sieti od oficiálneho vyjadrenia tej istej osoby vo vysielaní.
Čokoľvek, čo publikujeme, vrátane fotografií, nesmie ohroziť dôstojnosť novinárov ani inštitúcie, ktorú zastupuje.
V diskusiách reagujeme vždy s rozmyslom. Dodržiavame štandardy, pravidlá a zásady slušnej komunikácie, vecnosť a úctu k faktom. Sú nám cudzie zbytočné spory alebo vulgárny spôsob diskusie.
Ručíme svoju osobnou povesťou za to, že informácia nami zverejnená je overená a že spĺňa základné formálne parametre, ktoré by sme uplatnili aj v našej novinárskej práci. Pri zaobchádzaní s cudzími textami na sieťach dodržiavame autorský zákon a pravidlá pre prácu so zdrojmi platnými vo spravodajstve ČT.
Informácie, ktoré získame pri práci, nesmieme zverejniť na sieťach skôr, než sú publikované vo vysielaní alebo na webe ČT.
Sme obozretní pri používaní vtipov, irónie, sarkazmu alebo zveličovania. V písanej komunikácii nemáme k dispozícii rad výrazových prostriedkov a naše vyjadrenie tak nemusí byť správne pochopené.
Na sieťach nediskutujeme o internej agende ČT a nezneužívame informácie, ktoré sme získali pri výkone povolania ani informácie, ktoré nie sú určené pre zverejnenie.
Zdržíme sa čohokoľvek, čo by mohlo byť interpretované ako podpora stanovísk politických strán a hnutí alebo obchodných záujmov firiem a produktov či celebrít a podobne.
Snažíme sa kultivovane používať materinský jazyk.
Čo ešte tají Česká televízia
Predtým kanál Falcon Media zverejnil na YouTube video s názvom “Čo malo zostať verejnosti utajené. To musíte vidieť! “. Uvádzalo sa v ňom, že ČT zadarmo vysiela reklamu na obchodnú činnosť spoločnosti svojho generálneho riaditeľa Petra Dvořáka a jeho ženy. Spomenuté bolo aj to, že hospodárenie spoločnosti nie je priehľadné.
V poslednej dobe sa aktívne hovorí o financovaní Českej televízie. Poukazuje sa na to, že spoločnosť hospodári s rozpočtom vyšším, ako je rozpočet ministerstva kultúry. Ukazuje sa tiež na utajenie obsahu zmlúv ČT s jej dodávateľmi.
Rad politikov takisto hovorí o potrebe zmeniť Českú televíziu na štátnu príspevkovú organizáciu, ktorá bude pod kontrolou Najvyššieho kontrolného úradu. Časť mediálnych expertov poukazuje na obsahové problémy a zaujatosť prejavujúcu sa v spravodajstve ČT.