Motivačný model požívania alkoholu tvrdí, že pijeme, pretože očakávame, že sa následne budeme cítiť inak, respektíve chceme zvýšiť pozitívne pocity a znížiť tie negatívne. Práve myšlienky zahrnuté v tomto modeli viedli k pochopeniu toho, čo nás k pitiu privádza. Odborníci rozdelil ľudí pijúcich alkohol do 4 skupín, pričom toto rozdelenie nerieši množstvo konzumovaného alkoholu, ani faktory ako genetika či osobnosť.
Prvou skupinou je sociálne pitie. V rôznych kultúrach začínajú mladí ľudia práve kvôli sociálnym dôvodom piť alkohol. Chcú sa lepšie pobaviť so svojimi kamarátmi. To utvrdzuje myšlienku, že pitie je predovšetkým spoločenskou zábavou.
Pitie kvôli zapadnutiu – do tejto skupiny patria napríklad tí, ktorých vidíte na večierkoch, ako pomaličky usrkávajú so šampanského. Títo ľudia alkohol normálne nevyhľadávajú, ale na spoločenských akciách nechcú mať dojem, že sa líšia od ľudí ktorí ho obklopujú.
Pitie zo vzrušenia – do tejto skupiny patria predovšetkým muži so sklonmi k extrovertnému, impulzivnému či agresívnemu správaniu. Vďaka alkoholu sa cítia akčnejšie, čo im vyhovuje.
Poslednou skupinou sú tí, ktorí berú pitie ako liek na problémy. K tomu “riešeniu” sa uchyľujú hlavne ženy. Problémy však nezmiznú a túžba po alkohole je čoraz väčšia.

























