Bratislava 7. decembra 2021 (HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer)
Mnohé domácnosti i firmy v dôsledku poskytovania služieb zo strany Slovakia Energy museli nedobrovoľne zmeniť dodávateľa elektriny a plynu. Jedným z nich bol aj pán Miroslav, ktorý nám napísal svoju negatívnu skúsenosť pri uzatváraní novej zmluvy
Koniec poskytovania služieb spoločnosti Slovakia Energy na Slovensku
Spoločnosť Slovakia Energy dodávala elektrinu a plyn viac ako 300 000 slovenským odberateľom. Spoločnosť na konci septembra ohlásila, že pre prudký nárast cien končí s predajom energií.
PR manažérka spoločnosti Hana Novotná tiež upresnila, že k ukončeniu podnikania na slovenskom trhu viedla dodávateľa aj štátna regulácia cenotvorby.
Minister hospodárstva Richard Sulík zákazníkov Slovakia Energy začiatkom októbra ubezpečil: „Slovakia Energy odchádza prakticky do krachu, no štátna SPP túto situáciu zachráni, pretože je takzvaným dodávateľom poslednej inštancie. Aj novým zákazníkom tak bude vedieť dať primerané ceny.“
Skúsenosť nášho čitateľa
Zákazníkom Slovakia Energy bol aj náš čitateľ, pán Miroslav. Do redakcie nám napísal svoju skúsenosť pri uzatváraní zmluvy so spoločnosť Slovenský plynárenský priemysel (SPP).
„Bol som včera na pobočke SPP v Prievidzi uzavrieť zmluvu o dodávke elektriny, keďže som bol zákazníkom Slovakia Energy,“ napísal v úvode pán Miroslav a následne vysvetlil svoju skúsenosť:
„K zmluve o ponuke elektriny mi ponúkli aj produkt ‘Čistá elektrina 2’, o ktorý som nemal záujem, načo mi povedali, že to musím podpísať inak so mnou neuzavrú zmluvu, ale že to môžem do 14 dní zrušiť. Keď som povedal, že načo to budem podpisovať a potom zas rušiť, tak mi povedali že inak neuzavrú so mnou zmluvu!“
Čistá elektrina a Uhlíková stopka nie sú viazané na uzavretie zmluvy o dodávke elektriny
O stanovisko ku skúsenosti pána Miroslava sme požiadali spoločnosť SPP. Na naše otázky odpovedal Ondrej Šebesta, riaditeľ odboru komunikácie a vzťahov s verejnosťou.
„Je nám ľúto, že približne 300 tisíc odberateľov plynu a elektriny, ktorí boli zákazníkmi Slovakia Energy,sa kvôli ukončeniu jej činnosti ocitlo v situácii, ktorá u nich spôsobuje veľkú dávku neistoty,“ uviedol Šebesta a následne spresnil situáciu:
„SPP, ako dodávateľ poslednej inštancie pre dodávku plynu, od začiatku októbra dodáva všetkým týmto odberateľom plyn bez akéhokoľvek prerušenia. Dodávateľmi poslednej inštancie pre dodávku elektriny sú spoločnosti ZSE, SSE a VSE, vždy podľa územného zaradenia odberného miesta. Dodávateľov poslednej inštancie (DPI) pre dodávku plynu alebo elektriny určuje svojím rozhodnutím Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pre tých zákazníkov, ktorých pôvodný dodávateľ stratil spôsobilosť dodávať plyn alebo elektrinu a odberatelia nemajú zabezpečenú dodávku iným spôsobom.”
„SPP zároveň verejne informoval, že je pripravený uzavrieť s dotknutými odberateľmi energií zmluvy na dodávku plynu aj elektriny za rovnakých, t.j. štandardných podmienok, ako so svojimi zákazníkmi, a to aj od začiatku októbra robí. Všetci bývalí odberatelia Slovakia Energy boli o tejto možnosti informovaní aj listom. SPP ich naďalej postupne kontaktuje za účelom dohodnutia najvhodnejšieho postupu, pokiaľ ide uzavretie zmluvy o dodávke plynu alebo elektriny.“
„Teší nás, že zákazník sa rozhodol nevyužiť možnosť dodávky elektriny od príslušného dodávateľa poslednej inštancie a obrátil sa na SPP ako zodpovedného a spoľahlivého dodávateľa. SPP, okrem samotnej dodávky energií, zákazníkom ponúka navyše aj možnosť vybrať si z ďalších produktov ako Čistá elektrina od SPP, ktorý im umožňuje využívať vo svojej domácnosti alebo firme výhradne elektrinu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov (OZE), ktorá je krytá zárukami pôvodu elektriny z OZE alebo Uhlíková stopka od SPP, ktorý spája prácu s dátami, nesie v sebe výrazný environmentálny aspekt a zároveň vedie zákazníkov k vyššej energetickej efektívnosti,“ vysvetlil tiež riaditeľ odboru komunikácie.
Šebesta však vzhľadom na skúsenosť nášho čitateľa upresnil: „Žiadny z týchto produktov však nie je viazaný na uzavretie zmluvy o dodávke elektriny. V prípade, ak budeme mať k dispozícii podrobnejšie informácie alebo podnet od daného zákazníka, situáciu detailne preveríme.“
„Informácie týkajúce sa uzatvárania nových zmlúv na dodávku plynu či elektriny sú zverejnené na webovej stránke SPP a odberatelia ich získajú aj telefonicky alebo emailom prostredníctvom Zákazníckej linky SPP alebo v ktoromkoľvek Zákazníckom centre SPP,“ informoval ešte na záver riaditeľ odboru komunikácie Ondrej Šebesta.
Zuzana Franková