Bratislava 18. decembra 2019 (TASR/HSP/Foto:TASR–Jakub Kotian)
Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR sa ohradzuje voči tvrdeniam Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR v súvislosti s projektom elektronických služieb katastra nehnuteľností. V reakcii na prezentované výsledky kontroly to uviedol ÚGKK s tým, že nenesie zodpovednosť za výkon činnosti na strane dodávateľa, ktorý svojím konaním zavinil omeškanie v procese dodávania diela
ÚGKK podotkol, že nie je štandardné vydávať verejné vyhlásenia k výkonu kontroly, ktorá ešte nie je uzavretá, pretože nebol podpísaný protokol a už sa avizujú ďalšie procesne úkony voči ÚGKK. Úradu bol protokol doručený v piatok (13. 12.) a termín na vznesenie námietok bol stanovený zo strany NKÚ na pondelok (16. 12.). ÚGKK skonštatoval, že námietky predložil v stanovenom termíne. Termín na ich prerokovanie bol stanovený na utorok o 8.00 h.
Úrad zároveň poznamenal, že kontrolné skupiny boli počas výkonu kontroly vymenené a nevedeli predložiť a naformulovať ÚGKK odporúčania na svoje tvrdené kontrolné zistenia. „Kontrolné skupiny nezohľadňovali pri svojom výkone reálny stav dodávania diela zo strany dodávateľa,“ upozornil ÚGKK.
Poukázal tiež na zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého právnické a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú povinné pri ich využívaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. „ÚGKK SR zastáva stanovisko, že sfunkčniť dielo, ktoré nespĺňa kritéria na jeho plnohodnotnú akceptáciu v termíne 2018, za každú cenu, by znamenalo porušenie uvedených povinností podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy,“ konštatuje úrad.
K omeškaniu na projekte došlo podľa ÚGKK zo strany dodávateľa, ktorému bola dvakrát vyrubená pokuta za omeškanie. Prvá v roku 2016 vo výške 260.000 eur, ktorá bola aj uhradená. Druhá pokuta za omeškanie v októbri 2019 vo výške 1,122 milióna eur, ktorá však uhradená nebola. ÚGKK zmluvnú pokutu zapísal do Centrálneho registra pohľadávok ako neuhradenú pohľadávku.
Úrad tak nesúhlasí s jednotlivými stanoviskami v protokole NKÚ. Tvrdí, že vykonal všetky opatrenia, aby postupoval v zmysle zákona. Zároveň ubezpečil, že si je vedomý dôležitosti a významnosti údajov nachádzajúcich sa v informačnom systéme geodézie, kartografie a katastra nehnuteľností nielen z hľadiska ochrany vlastníckych práv k nehnuteľnostiam, ale aj z hľadiska naplnenia požiadaviek na bezpečnosť z pohľadu štátu. Projekt podľa ÚGKK predstavuje v rámci elektronizácie služieb verejnej správy jeden z najväčších projektov, a to rozsahom služieb a ich počtom.
„NKÚ trestá ÚGKK za jeho zodpovedné správanie a ÚGKK je postihovaný za to, že dodávateľ nedodal dielo včas a v požadovanej kvalite,“ uviedol úrad v stanovisku. ÚGKK súčasne zdôraznil, že sa v rámci implementácie projektu správal ako ústredný orgán štátnej správy maximálne efektívne, hospodárne a zodpovedne. Svedčiť o tom má aj to, že nezaplatil zvyšok finančných prostriedkov za riadne nedodanú časť diela, vyrubil dodávateľovi maximálnu zmluvnú pokutu a tiež skutočnosť, že spustil v roku 2015 v prvej fáze 15 elektronických služieb a v roku 2019 zvyšných 30 nasadil do overovacej prevádzky, na ktorých sa aktuálne vykonáva proces odstraňovania identifikovaných chýb.
NKÚ vykonal prierezovú kontrolu zameranú na riadenie projektu v podmienkach ÚGKK. Projekt elektronických služieb katastra nehnuteľností nie je podľa kontrolórov ukončený ani plne funkčný. Prevažná časť služieb je pritom zabezpečená formou náhradného riešenia, čo však prináša väčšie zaťaženie rozpočtu štátu. Poukázal na to predseda NKÚ Karol Mitrík, ktorý o výsledkoch kontroly informoval na utorkovej tlačovej konferencii.