Obaja autobusoví dopravcovia pritom predpokladali stratu vo výške 22 927 416 eur, ktorá bola v rozpočte TSK upravená na 22 miliónov eur s tým, že v priebehu prvých desiatich mesiacov roka 2019 kraj platil mesačné preddavky pre SAD Trenčín v súhrnnej výške 14,6 milióna eur a pre SAD Prievidza spolu vo výške 7,4 milióna eur.
Prímestská autobusová doprava v TSK však vlani vykázala vyššie ekonomicky oprávnené náklady. Ako sa uvádza v správe o náhrade preukázanej straty za zrealizované služby vo verejnom záujme, výrazný vplyv mala spotreba pohonných hmôt, keďže priemerná cena nafty v roku 2019 bola o 0,165 eura na liter vyššia oproti predpokladanej cene. “Obom dopravcom tiež výrazne stúpli náklady na mzdy a odvody, ale napríklad aj za vstupy na autobusové stanice, kde sú náklady oproti pôvodným predpokladom vyššie o 752 902 eur,” skonštatoval pri analýze nákladov Radovan Hladký z odboru dopravy Úradu TSK.
Vplyv na celkovú výšku straty mali aj nižšie tržby v porovnaní s očakávaniami. SAD Trenčín napríklad prepravila vlani niečo viac ako 14 miliónov osôb, kým v roku 2013 to bolo až 17,5 milióna cestujúcich. SAD Prievidza pôvodne očakával tržby na úrovni 4,4 milióna eur, ale tie nedosiahli ani 4 milióny eur.
Krajskí poslanci schválili uznesenie, na základe ktorého TSK doplatí SAD Prievidza sumu 1 930 832 eur a SAD Trenčín 3 182 698 eur. Krajská samospráva využila nedávno novelizované ustanovenie zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ktoré umožňuje v čase mimoriadnej situácie použiť na úhradu záväzkov bežného rozpočtu financie z rezervného fondu.