Bratislava 18. novembra 2019 (HSP/Foto:Wikipedia)
Suezský kanál, jeden z najdôležitejších svetových prepravných spojení oslavuje 150. výročie svojho založenia. Prieplav, ktorý spája Indický oceán cez Červené more a so Stredozemím, je kľúčovým uzlom svetového obchodu
Kanál bol vykopaný počas rokov 1859 až 1869. V tom čase to bola mamutia úloha, pri ktorej bolo každých 10 mesiacov naverbovaných do práce 20 000 mužov. Zle platená práca
musela byť často vykonávaná v nebezpečných pracovných podmienkach.
Predtým, ako francúzsky diplomat a neskorší budovateľ Suezského prieplavu Ferdinand de Lesseps presvedčil vtedajšieho guvernéra Egypta, Mohameda Saida Pašu, aby mu udelil koncesiu na výstavbu kanála, sa s nápadom pohrávali mnohí. Myšlienka prepojiť Stredozemné more s Červeným vznikla prvýkrát už v čase faraónov, pred 3 000 rokmi. Expanzívna Rímska ríša a neskôr aj Osmanská ríša tiež o stavbe uvažovali, avšak jej realizáciu považovali za príliš drahú.
Otvorenie Suezského prieplavu bolo dôvodom na oslavu, ale v prípade Egypta náklady projektu viedli k pomalému, ale istému odovzdaniu moci európskym mocnostiam.
Náklady na projekt sa by v prepočte na súčasnú cenu pohybovali v sume okolo 1,3 miliardy eur. Táto cena viedla nakoniec k tomu, že Said Paša predal v roku 1875 väčšinu svojich akcií Britom za približne v dnešnom prepočte 40 miliónov eur. Francúzsko vlastnilo vtedy v Suezskom prieplave väčšinový podiel.
Pre britské a francúzske impérium mal Suezský prieplav veľký geostrategický a hospodársky význam. Kanál výrazne skrátil čas plavby lodí do Ázie. Jediná iná cesta znamenala cestu okolo Afriky alebo vlakom po pevnine v Egypte. Keďže Britské impérium vlastnilo už vtedy v Ázii kolónie, ako napríklad Indiu, bola cesta Suezského prieplavu dôležitejšia ako kedykoľvek predtým.
Geostrategický význam tejto vodnej cesty však vyústil do toho, že sa zahraničné mocnosti pokúšali uplatniť úplnú kontrolu nad kanálom, čo sa Egypťanom samozrejme nepáčilo. V 20. rokoch 20. storočia podnietila roztržka rast egyptského nacionalizmu. Egypťania začali požadovať odchod Britov a Francúzov z krajiny.
Ale až v roku 1956 sa podarilo Gamalovi Abdelovi Nasseovi Suezský prieplav znárodniť, a priviesť ho tak po prvýkrát pod kontrolu egyptského štátu.
Pre Egypt nebol tento kanál len zdrojom národnej hrdosti, ale priniesol a dodnes prináša aj tvrdé valuty, ktoré krajina tak veľmi potrebuje.
Len v rokoch 2018-2019 Suezský prieplav priniesol do egyptského hospodárstva takmer 6 miliárd dolárov.
V roku 2013 generál Abdel Fatah el Sisi, ohlásil rozšírenie Suezského prieplavu a urobil z neho dvojprúdovú námornú cestu.
Projekt sa začal stavať v roku 2015 a otvoril sa v roku 2016 za cenu viac ako 7 miliárd eur.
Nový vodný prúd je súčasťou väčšieho projektu, ktorý povedie k rozšíreniu prístavu Suez a jeho lodných zariadení, ako aj k výstavbe veľkých priemyselných zón. Celý projekt je navrhnutý tak, aby zvýšil medzinárodný profil Egypta a slúžil štátu ako hlavné obchodné centrum.
Andrea Lopatková