Sudcovia a advokáti poukazujú na aktuálne problémy počas Matovičovej vlády, vyzývajú na zachovanie princípov právneho štátu v SR

Sudcovia a advokáti poukazujú na aktuálne problémy počas Matovičovej vlády, vyzývajú na zachovanie princípov právneho štátu v SR

Bratislava 19. januára 2021 (TASR/HSP/Foto:Pixabay)

 

Takmer 150 sudcov, advokátov a príslušníkov ďalších právnických profesií v utorok zverejnilo výzvu na dôsledné zachovávanie princípov právneho štátu v SR

sudca
Ilustračné foto

Výzva slovenských právnikov proti sústavnému porušovaniu princípov právneho štátu v Slovenskej republike

My, bývalí a súčasní členovia súdnych orgánov, advokáti, akademici a príslušníci ďalších právnických profesií, týmto vyzývame na dôsledné zachovávanie princípov právneho štátu v Slovenskej republike. Naše výhrady k porušovaniu týchto princípov už dlhšie verejne komunikujeme prostredníctvom článkov, odborných vyjadrení, či blogov a skupina sudcov napísala aj Výzvu na zachovanie demokracie a právneho štátu v Slovenskej republike. Očakávaná reakcia v konaní kompetentných minimálne v podobe odbornej verejnej diskusie však nenastala, odpoveďou je naopak mlčanie, v niektorých prípadoch dokonca zastrašovanie, či osobné invektívy.

Reklama

 

Uvedomujeme si, že existujú sťažené podmienky pre napĺňanie princípov právneho štátu v čase pandémie COVID-19. Európska komisia pre demokraciu prostredníctvom práva však zdôrazňuje, že aj v prípade núdzového stavu musí prevažovať základná zásada právneho štátu. V tejto súvislosti zásada nevyhnutnosti naznačuje, že počas núdzového stavu môžu nastať iba také obmedzenia ľudských práv a zmeny v rozdelení právomocí, ktoré sú nevyhnutne potrebné na prekonanie výnimočnej situácie. Účel týchto obmedzení a zmien v rozdelení právomocí musí zároveň v podstate spočívať v prekonaní núdze a v návrate k normalite. Z týchto dôvodov nemožno ospravedlniť obmedzenia ľudských práv a zmeny v rozdelení právomocí, ktoré by nijako nesúviseli s núdzovou situáciou. Zároveň odporúča, aby v čase stavu núdze nedochádzalo k ústavným zmenám. Na Slovensku sú tieto odporúčania úplne ignorované a miera porušovania princípov právneho štátu mimoriadne vysoká. Verejne prezentované žiadosti viacerých odborníkov vyzývajúce na to, aby boli závažné ústavné zmeny vopred prerokované s Európskou komisiou pre demokraciu prostredníctvom práva ostali nepovšimnuté. Predstavitelia výkonnej moci Slovenskej republiky a ústavná väčšina Národnej rady SR hrubo porušujú svoje povinnosti, ktoré Slovenskej republike, jej orgánom a predstaviteľom vyplývajú z členstva v Rade Európy a Európskej únii.

Reklama

 

V tomto ohľade upozorňujeme na nasledujúce zlyhania:
  1. Slovenská republika je štát s flexibilnou ústavou a na jej zmenu stačí súhlas troch pätín poslancov v jednokomorovej Národnej rade SR. Negatívne vnímame, že súčasná parlamentná väčšina odstraňuje brzdy a protiváhy zo strany ostatných mocí v štáte. V decembri 2020 parlament svojim rozhodnutím zakázal Ústavnému súdu SR preskúmavať súlad ústavných zákonov s materiálnym jadrom ústavy, a to bez náležitej odbornej diskusie a napriek výslovnému nesúhlasu predsedu Ústavného súdu SR, ako aj napriek vážnym výhradám odbornej verejnosti. Týmto spôsobom vládna koalícia neprimerane zvýšila svoju zákonodarnú moc tým, že odstránila hlavnú brzdu zo súdnej moci, ktorá by ju mohla kontrolovať. Z hľadiska zachovania demokracie a právneho štátu je dôležité, aby rozhodnutia Národnej rady SR prijaté politickou väčšinou mohol posudzovať Ústavný súd SR ako konečná nezávislá súdna inštancia.

 

  1. Súčasne oslabením právomoci Ústavného súdu SR prijala Národná rada SR ústavný zákon, ktorý jej umožní predlžovať núdzový stav na neobmedzene dlhý čas, ak vláda každých 40 dní požiada parlament o súhlas s predĺžením, ktorý má byť udeľovaný dodatočne do 20 dní. Rozumieme potrebe vyhlásenia núdzového stavu a jeho trvania z hľadiska ochrany verejného zdravia, ale je dôležité, aby sa tento inštitút nezneužíval a nevymkol z ústavnej kontroly.

 

  1. Extrémne riskantné je aj využívanie skrátených legislatívnych konaní. V roku 2020 bolo takto prijatých viac ako 60 zákonov. Mnohé z prijatých legislatívnych zmien však vôbec nesúviseli s pandémiou a jej dôsledkami. Došlo napríklad k významnej zmene zákona o Súdnej rade SR a prijatiu viacerých ústavných zmien. Takýto spôsob tvorby práva znemožňuje zapojenie verejnosti do legislatívneho procesu a je v rozpore s princípmi otvoreného vládnutia. Vylúčená nebola len odborná verejnosť z tretieho sektora, ale aj experti pôsobiaci vo vládnych rezortoch, v Súdnej rade SR, na Najvyššom súde SR, Generálnej prokuratúre SR, či v akademickej oblasti.

 

  1. Medzi porušovanie princípov právneho štátu patrí aj retroaktívne pôsobenie zákonov v rozpore s princípmi právnej istoty, navyše prijatých v skrátenom legislatívnom konaní. Exemplárnym príkladom je Ústavným súdom SR pozastavená účinnosť ustanovenia zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia z októbra 2020, vylučujúceho právo na náhradu škody a ušlého zisku z dôvodu vykonávania protiepidemických opatrení. Ústavný súd SR návrh prezidentky SR namietajúci nesúlad uvedeného ustanovenia s ustanoveniami ústavy a ústavného zákona o bezpečnosti štátu prijal na ďalšie konanie. Ďalším kontroverzným opatrením na vylúčenie kompenzácie v tejto oblasti boli právne normy, ktoré dovoľovali obchodníkom nechať svoje obchody otvorené, zakazovali však spotrebiteľom navštevovať ich. V tomto prípade môže ísť o neobvyklú formu obchádzania zákona.

 

Reklama
  1. Počas prijímania protiepidemických opatrení dochádza často k neodôvodneným, nelogickým, vzájomne rozporuplným a neprimeraným zásahom do ľudských práv, o ktorých sú verejnosť a dotknuté orgány verejnej moci informované veľmi neskoro, pričom zodpovední nereflektujú upozornenia a názory relevantných odborných komôr, vrátane Slovenskej lekárskej komory plytvajúc tak pri mnohých opatreniach obmedzenými personálnymi, finančnými či materiálnymi zdrojmi Slovenskej republiky. K závažným a masívnym zásahom do ľudských práv nedochádza prostredníctvom zákona, ale na základe hybridných aktov Úradu verejného zdravotníctva, ktorého pôsobnosť je v mnohých oblastiach sporná. Vyhlášky tohto úradu sú síce všeobecne záväznými právnymi predpismi, avšak vzhľadom na osobitný status Úradu verejného zdravotníctva (nejde ani o ústredný ani o miestny orgán štátnej správy) nie je možné iniciovať preskúmanie súladu jeho vyhlášok s ústavou a ústavnými zákonmi na Ústavnom súde SR.

 

  1. Od zákonodarnej a výkonnej moci možno očakávať také kroky, ktoré prinášajú politickým stranám popularitu. Súdna moc však má a musí fungovať na iných princípoch. Obavy preto vyvoláva zmena fungovania justície a orgánov činných v trestnom konaní, najmä ich snaha o získanie popularity u verejnosti. Uvedomujeme si dlhoročnú existenciu problémov na súdoch, prokuratúre, či v polícii. Odpoveďou sa však nesmie stať populistická snaha o nezákonný postup v boji proti kriminalite. Princípy právneho štátu a platné právo treba dodržiavať aj vtedy, keď vedú k nižšiemu počtu trestných stíhaní a následných odsúdení v trestnom konaní, či k nižšiemu počtu väzobne stíhaných osôb.

 

  1. Veľkým problémom súčasného stavu je zneužívanie inštitútu väzby na vytváranie nátlaku na obvineného s cieľom získať jeho priznanie, či spoluprácu pri odhaľovaní inej trestnej činnosti. Väzobná forma stíhania by nemala byť používaná ako pravidlo a orgány činné v trestnom konaní, politici a verejnosť, by si mali uvedomovať, že nejde o druh trestu. Za zásadný problém považujeme väzbu v prípadoch, v ktorých dochádza k zjavným prieťahom v trestnom konaní zo strany orgánov činných v trestnom konaní. Takáto pokračujúca väzba je v úplnom rozpore so zárukami článku 5 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Na problémy súvisiace s aplikovaním inštitútu väzby na Slovensku, opakovane upozornila aj Slovenská advokátska komora, ktorá volá po verejnej diskusii na túto tému.

 

  1. Kľúčovým komponentom právneho štátu je princíp prezumpcie neviny, ktorý by mal byť plne rešpektovaný. Tento princíp je ale masívne porušovaný zo strany politikov, ako aj médií, a to bez očakávaných následkov. Vládna moc sa snaží porušovaním princípu prezumpcie neviny pôsobiť ako tá, ktorá stíha kriminálnikov a navodzuje tým v spoločnosti veľmi nebezpečnú atmosféru nenávisti.

 

  1. Niektoré udalosti roku 2020 vyvolávajú obavu z ponižujúceho zaobchádzania vo väzbe, pričom existujú podozrenia, že cieľom takýchto praktík je získanie priznania obvineného. Pokiaľ ide o podmienky väzby v Slovenskej republike, upozorňujeme na urýchlenú potrebu ich zosúladenia s európskymi štandardmi. V tomto ohľade sú dlhodobo ignorované odporúčania Európskeho výboru na zabránenie mučenia (CPT). Podľa nich je neprípustné, aby osoby v tzv. kolúznej väzbe trávili 23 hodín v cele bez možnosti ďalších aktivít a s veľmi nízkym počtom návštev.

 

Reklama
  1. Obavy vzbudzuje aj používanie výpovede spolupracujúceho svedka ako kľúčového dôkazu v trestných konaniach proti sudcom alebo policajným funkcionárom, ktorým je umožnené užívať si slobodu výmenou za svedectvo proti konkrétnym osobám. Poukazujeme na nadužívanie uvedeného inštitútu bez dôsledného preverenia výpovedí takýchto osôb, umožňujúc im využívanie neprimeraných výhod (napr. absencia zadržania a vznesenie obvinenia, dokonca nezaistenie majetku pochádzajúceho z trestnej činnosti). Takéto neprimerané výhody pre spolupracujúcich svedkov v prípade, ak je ich výpoveď jediným priamym dôkazom voči obvinenému, označil Európsky súd pre ľudské práva v prípade Adamčo proti Slovensku ako nesúladné s právom na spravodlivé súdne konanie.

 

  1. Za veľký problém považujeme vzťah orgánov činných v trestnom konaní a médií. Napriek tomu, že sa informácie vynášajú zo spisov systematicky, dlhodobo a vybraným médiám, ktoré následne prezentujú svoj zaujatý a subjektívny pohľad, štátne orgány doposiaľ na tieto mediálne excesy nereagovali a únik informácií nezastavili. Kompetentní podľa nám dostupných informácií zatiaľ nezasiahli ani pri tak závažnom porušovaní pravidiel trestného procesu a práva na obhajobu, akým je zverejňovanie zápisníc obvinených z prípravného konania v celom znení, ktoré majú potenciál ako vážne procesné pochybenia ohroziť zákonnosť takýchto trestných konaní a v ich dôsledku aj samotné rozhodovanie o vine, či nevine stíhaných osôb.

 

  1. Domnievame sa, že spolupráca orgánov činných v trestnom konaní s médiami má v súčasnosti systematický charakter. Často ide o „divadlo pre verejnosť“, ktorá si želá prísny postup v boji proti korupcii: objavili sa i prípady, keď novinár vopred oznámil, kedy pôjde na zadržanie verejného funkcionára. Mediálny záujem sa zneužíva na diskreditáciu konkrétnych osôb. V mnohých prípadoch na zadržanie verejných funkcionárov, ktorí boli vypočutí len ako svedkovia a spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní sa predtým nevyhýbali, nebolo treba posielať špeciálne komando a ponižovať ich s putami na rukách za aktívnej účasti novinárov. Vytvára sa tým síce dojem tvrdého postupu štátnych orgánov, ale ten reálne na dôkaznej situácii nič nemení. Mnohí takto zadržaní boli obratom prepustení, a to dokonca aj bez vznesenia obvinenia po tom, ako boli vypočutí len v postavení svedka, avšak bulvárna fotografia s putami na rukách za asistencie špeciálneho komanda ostáva už s nimi spojená bez ohľadu na ich vinu či nevinu. V právnom štáte sa musí dodržiavať právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti. Základný princíp trestného konania „Do základných práv a slobôd osôb v prípadoch dovolených zákonom možno zasahovať len v miere nevyhnutnej na dosiahnutie účelu trestného konania, pričom treba rešpektovať dôstojnosť osôb a ich súkromie.” sa vo svetle týchto postupov stáva iba frázou.

 

  1. Znepokojujú nás aj vzťahy medzi vládnucimi politikmi a súdnou mocou. Akékoľvek rozhodnutia zo strany orgánov činných v trestnom konaní a súdov nie je vhodné prezentovať ako úspech výkonnej moci (ako je to často konkrétnymi politikmi prezentované). Toto pripomína rétoriku totalitných režimov, ktoré si svoju popularitu budujú a v minulosti aj v našej republike budovali aj takýmito procesmi. Rovnako nie je možné akceptovať politické vyhlásenia členov vlády o zabezpečení beztrestnosti pre údajných páchateľov výmenou za poskytnutie informácie, pretože na takéto vyhlásenia nemajú žiadnu oporu v právnom poriadku.

 

  1. Je neprípustné, aby súčasná vládna moc zbavovala sudcov za ich rozhodnutia rozhodovacej imunity, ktorú im garantuje ústava a iným verejným funkcionárom vydávajúcim rozhodnutia v trestnom, správnom alebo inom konaní rozhodovaciu imunitu naďalej zachovávala. Tento krok môže veľmi ohroziť nezávislosť súdnictva, osobitne v kombinácii s novozavedeným druhom trestného činu „ohýbania práva“. V konečnom dôsledku budú mať takéto reformy justície negatívny dopad na účastníkov súdnych konaní, ktoré sa v dôsledku systematicky vyvíjaného nátlaku tak na sudcov (zavádzaním nových trestných činov s nejasne formulovanými základnými znakmi skutkových podstát), ako aj intenzívnych snáh obmedziť bez relevantného dôvodu nezávislosť advokácie, dočkajú len spomalenia procesu a formalistického rozhodovania, ktoré nemožno v 21. storočí v civilizovanom svete považovať za spravodlivé, a ani za správne. Spravodlivosť a prístup k nej sa prostriedkami prezentovanými vládou a jej činiteľmi občanovi nepochybne vzďaľujú, na čom sa zhodujú v zásade všetky justičné povolania.

 

  1. Výhrady k reforme súdnictva vyjadrilo aj predsedníctvo Poradnej rady európskych sudcov (CCJE) vo svojom stanovisku, a to k trom oblastiam reformy súdnictva – k zásahom do funkčného obdobia členov súdnej rady, k preloženiu sudcov na nižší súd bez súhlasu pri zmene systému súdov a k funkčnej imunite sudcov. Podľa stanoviska novela ústavy, ktorá ustanovuje výslovnú možnosť odvolať predsedu, podpredsedu a člena súdnej rady kedykoľvek pred uplynutím ich funkčného obdobia, nie je v súlade so štandardmi CCJE a európskymi štandardmi, ktoré sa týkajú nezávislosti súdnictva vo všeobecnosti. Opatrenia, ktoré narúšajú istotu funkčného obdobia členov súdnej rady, vyvolávajú podozrenie, že zámerom týchto opatrení je ovplyvňovať jej rozhodnutia. Zamýšľané opatrenie nevyhnutne povedie k spolitizovaniu, alebo prinajmenšom k zdaniu spolitizovania činnosti súdnej rady, pretože jej členovia budú závisieť od tých, ktorí ich zvolili alebo vymenovali, nielen pri svojom vymenovaní, ale aj pri výkone svojho mandátu. Mandát členov súdnej rady by sa mal skončiť až uplynutím ich funkčného obdobia, odchodom do dôchodku, rezignáciou alebo smrťou alebo ich odvolaním z funkcie v prípade tak hrubého nesprávneho konania, ktoré takýto postup odôvodňuje. Pokiaľ ide o zmenu, ktorá zavádza preloženie sudcov na nižší súd bez súhlasu pri zmene súdneho systému, táto bude podľa stanoviska v súlade s európskymi normami iba za predpokladu, že budú dodržané zásady istoty funkčného obdobia a nepreložiteľnosti, ktoré sú kľúčovými prvkami nezávislosti sudcov. V tejto súvislosti by sa mali ďalej zaviesť presné a jasné ustanovenia na legislatívnej úrovni. CCJE kritizuje aj pozmeňujúci návrh obmedzujúci funkčnú imunitu sudcov, ktorý podstatne znižuje existujúcu záruku súdnej nezávislosti. Na záver stanoviska sa zdôrazňuje, že boj proti korupcii by nemal narušiť zásadu nezávislosti súdnictva.

 

  1. Tzv. súdna mapa ako reforma justície opäť pod vlajkou odstránenia korupcie je zbytočne drahým experimentom, ktorý len vzdiali občana od spravodlivosti, predĺži dĺžku konania, predraží náklady konaní v konečnom dôsledku aj pre štát a zníži kvalitu rozhodnutí (znižovanie vstupných požiadaviek s cieľom domnelej špecializácie totiž nie je cesta k skvalitneniu rozhodovania a k zvýšeniu kvality ľudských zdrojov v justícii). Navyše je výsledkom procesu, z ktorého boli odborné výhrady tých najpovolanejších – sudcov, úplne vylúčené.

 

  1. Veľmi citlivo z pohľadu zachovania princípov právneho štátu vnímame aj snahu ohroziť, či dokonca pripraviť advokáciu na Slovensku o jej nezávislosť, a to najmä v oblasti disciplinárneho konania. Relevantné výhrady dotknutej samosprávy, ako aj jej jednotlivých členov k nesprávnosti a nedôvodnosti takého postupu sú buď prehliadané alebo negované tvrdeniami o nefunkčnosti disciplinárnych konaní SAK, ktoré však vychádzajú z absencie poznania samotných predpisov, priebehu konania a disciplinárnych rozhodnutí. Na vážnosť situácie upozornil predsedu vlády SR vo svojom liste predseda Rady advokátskych komôr Európy (CCBE), v ktorom vyjadril podporu nezávislej advokácii na Slovensku.

 

  1. So znepokojením vnímame ako vládna moc a niektoré provládne orientované médiá napádajú slobodu slova. Autorov názorov, ktoré sú v opozícii (nie však politickej, ale len názorovej) s ich presvedčením zosmiešňujú, ponižujú a diskreditujú.

 

  1. Na záver konštatujeme, že považujeme za nebezpečné, ak odstraňovanie princípov právneho štátu na Slovensku prebieha v mene európskych hodnôt. Štátne inštitúcie často opakujú, že svojimi krokmi sa snažia Slovensko zakotviť v euro-atlantickom priestore. Je preto nanajvýš dôležité, aby sa príslušné inštitúcie Európskej únie a Rady Európy dištancovali od krokov slovenských štátnych inštitúcii, ak nie sú v súlade s princípmi právneho štátu. O situácii na Slovensku budeme tieto medzinárodné inštitúcie ďalej informovať.

 

Reklama
Signatári výzvy :

Sudcovia:

  1. Milan Ľalík, emeritný sudca NS SR, bývalý podpredseda Ústavného súdu SR
  2. Patrik Števík, OS BA II
  3. Eva Bieliková, OS BA II
  4. Dagmar Buchalová, OS BA II
  5. Ayše Pružinec Eren, KS BA
  6. Dana Jelínková- Dudzíková, OS BA I
  7. Marcela Kosová, KS BA
  8. Boris Tóth, KS BA predseda
  9. Roman Benedikovič, OS BA V
  10. Michaela Frimmelová, KS BA
  11. Ľubica Novotná, OS BA II
  12. Martin Smolko, OS TT
  13. Peter Šamko, KS BA
  14. Magda Floreková, KS BA
  15. Blanka Malichová, KS BA
  16. Peter Rajniak, OS Nové Zámky
  17. Iveta Zelenayová, KS BA
  18. Nora Vladová, OS BA II
  19. Oľga Nižňanská, OS BA II
  20. Pavol Juhás, OS BA II
  21. Ján Golian, OS BA I, predseda
  22. Erika Némethová Stiffelová, OS BA V
  23. Roman Huszár, KS BA
  24. Monika Valašíková PhD., NS SR
  25. Viera Malinowska, OS BA Malacky
  26. Zuzana Mališová, NS SR
  27. Andrea Kralovičová, OS Malacky
  28. Michaela Králová, KS BA
  29. Monika Školníková, KS BA
  30. Danica Veselovská, KS BA
  31. Adriana Šimková, OS Malacky
  32. Dana Káčerová, OS BA I
  33. Zuzana Bartalská, OS BA V
  34. Alena Purgat Martinusová, OS BA V
  35. Jana Hatalová PhD., NS SR
  36. Ľubomír Hudák, emeritný sudca, bývalý predseda OS Malacky
  37. Iveta Willantová, OS BA V
  38. Katarína Ondrejáková, OS Malacky
  39. Anna Križáková, OS BA V, predseda
  40. Daniela Bergerová, OS BA V
  41. Zita Leimbergerová, OS BA V
  42. Renáta Nemčeková PhD., OS BA V
  43. Vladimíra Slobodová, OS BA V
  44. Dáša Štefániková, OS BA V
  45. Eva Vallová, OS BA V
  46. Jana Weissová Bakičová, emeritná sudkyňa
  47. Roman Fitt, OS BA III, predseda
  48. Maroš Maškovič, OS BA III
  49. Petra Priečinská , OS BA II
  50. Zuzana Posluchová, KS BA
  51. Michaela Pacherová PhD., OS BA II
  52. Dáša Filová, KS BA
  53. Elena Kúšová, KS BA
  54. Paulína Pacherová, KS BA
  55. Dana Šiffalovičová, KS BA
  56. Jana Grendárová, OS BA IV

 

Advokáti:

  1. Marica Pirošíková, bývalá dlhoročná zástupkyňa SR pred ESĽP
  2. Andrea Havelková
  3. Matúš Gémeš
  4. Mag. Ján Čarnogurský
  5. Bohumil Novák
  6. Martin Burian
  7. Elena Ľalíková
  8. Kvetoslava Živčáková
  9. Branislav Samec
  10. Ľubomír Hagara
  11. Ivana Štefanková
  12. Lenka Špiriaková PhD.
  13. Magdaléna Hromcová
  14. Erik Schmidt LL.M Exec. MA
  15. Zuzana Čížová
  16. Martin Roháľ Iľkiv PhD.
  17. Sylvia Hatvany
  18. Alexandra Čižmáriková
  19. Viktória Hellenbart
  20. Juraj Bizoň
  21. Martina Kmeťová
  22. Miroslav Zobok
  23. Pavol Gráčik
  24. Soňa Soboňová
  25. Zuzana Štrbáková
  26. Tomáš Suchý
  27. Lenka Maďarová
  28. Vladimír Vráblik
  29. Beáta Vrábliková
  30. Ing. Zuzana Šníderová
  31. František Vavráč
  32. Katarína Šoltésová
  33. Silvia Podlipná
  34. Erika Hriňová Czíziová
  35. Ján Krnáč
  36. Elena Szabóová
  37. Zuzana Hancínová
  38. Boris Bohunský
  39. Tomáš Rosina
  40. Zuzana Budská
  41. Zuzana Riehsová
  42. Pavol Malich
  43. Radoslav Hajdúch
  44. Ivan Čurilla
  45. Michal Šaling
  46. Martin Kirňak
  47. Matej Hodál
  48. Branislav Šuba
  49. Peter Jankovský
  50. Juraj Kuráň
  51. Miloš Glonek
  52. Štefan Neszméry
  53. Martin Kello
  54. Alexander Filo
  55. Martin Repáň
  56. Peter Ďurica
  57. Ľuboš Jurčo
  58. Petra Jurčová
  59. Michaela Tőrőková
  60. Anna Orthová
  61. Beáta Pastorková
  62. Štefánia Bohátová
  63. Ján Benčura
  64. Jozef Veselý
  65. Ľubica Sopková
  66. Stanislav Vilém
  67. Milan Valašik
  68. Milan Valašik ml.
  69. Matej Valašik

 

Akademická obec:

Reklama
  1. JUDr. Branislav Fábry, PhD., vysokoškolský pedagóg Právnická fakulta UK
  2. Ing. Jaroslav Dolný, PhD., odborný asistent Právnická fakulta UPJS Košice

 

Prokurátori:

  1. JUDr. Stanislav Lešo, OP BA I

 

Notári:

  1. JUDr. Miriam Hroteková

 

Reklama

Iné právnické profesie :

  1. Judita Laššáková, asistentka poslanca Európskeho parlamentu
  2. Albína Božek, exekútor
  3. Lukáš Kysucký, advokátsky koncipient
  4. Alexander Števík ml., právnik
  5. Emília Kršíková
  6. Mária Pecníková

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

14:57

Prevrátenie lode s migrantmi si pri pobreží Džibutska ležiaceho v oblasti tzv. Afrického rohu vyžiadalo životy najmenej 16 ľudí, pričom 28 ďalších osôb je stále nezvestných, uviedla v utorok Medzinárodná organizácia pre migráciu (IOM).

14:56

V noci zo stredy (24. 4.) na štvrtok (25. 4.) bude obmedzený predaj lístkov na vlak cez e-shop a aplikáciu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Dôvodom je plánovaná údržba predajných systémov. Lístok si bude možné kúpiť len u vlakového personálu alebo prostredníctvom SMS správy. V utorok o tom informoval hovorca ZSSK Dominik Drevický.

14:56

Poklepaním základného kameňa sa v utorok symbolicky začala výstavba prvej etapy rýchlostnej cesty R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou. Projekt počíta s vyše trojkilometrovou rýchlostnou cestou i preložkou cesty I/66. Práce by mali trvať 960 dní a prinesú i dopravné obmedzenia.

14:49

Návrhy zmien vo verejnom obstarávaní sú postavené na dôvere voči starostom, primátorom aj ďalším obstarávateľom. Samosprávy zjednodušenie a zrýchlenie obstarávania potrebujú a čerpanie eurofondov to neohrozí. Zdôraznil to v rámci svojho vystúpenia v Národnej rade (NR) SR minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši (Hlas-SD), ktorý návrh novely zákona o verejnom obstarávaní predkladá.

14:42

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v utorok schválili reformu rozpočtových pravidiel EÚ, ktorej cieľom je podporiť investície a zároveň udržať vnútroštátne výdavky pod kontrolou.

14:34

Politické vedenie palestínskeho militantného hnutia Hamas zostane v katarskej metropole Dauha dovtedy, kým bude jeho prítomnosť prospešná pre rokovania s Izraelom zamerané na ukončenie vojny v Pásme Gazy.

14:28

Holandská tenistka Arantxa Rusová postúpila do 2. kola dvojhry na antukovom turnaji WTA 1000 v Madride. V úvodnom zápase zdolala Češku Brendu Fruhvirtovú 7:5, 6:3. Ďalej ide aj Alexandra Ealaová z Filipín, ktorá zvíťazila nad Ukrajinkou Lesiou Curenkovou 2:6, 6:4, 6:4.

14:27

Európsky parlament (EP) v utorok v Štrasburgu prijal smernicu o práve na opravu pre spotrebiteľov. Podľa nových pravidiel musia výrobcovia opraviť tovar a viesť spotrebiteľov k tomu, aby prostredníctvom opravy predĺžili životnosť výrobku.

14:25

Polícia vysťahovala v utorok migrantov z provizórneho stanového tábora ležiaceho v centre Paríža, len niekoľko krokov od rieky Seina. Ide o dosiaľ posledné zo série takýchto vysťahovaní, ktoré ľudskoprávni aktivisti označujú za “sociálne čistky” pred letnými olympijskými hrami.

 

14:11

Listy manželke, písané jedným z najznámejších britských horolezcov Georgeom Mallorym, ktorý zmizol v roku 1924 pod vrcholom Mount Everestu, boli digitalizované a sú zverejnené na webovej stránke Magdalene College – inštitúcie spojenej s univerzitou v Cambridge.

14:07

Európsky parlament v utorok s okamžitou platnosťou pozastavil výkon funkcie asistentovi nemeckého europoslanca Maximiliana Kraha za Alternatívu pre Nemecko (AfD), ktorého zatkli za údajnú špionáž pre Čínu.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke vyvierajúci minerálny prameň na Sivej Brade neďaleko Spišského Podhradia

Autor: TASR-František Iván

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali