Bratislava 7. augusta 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Ak bude elektronický mýtny systém pre motorové vozidlá nad 3,5 tony po novom prevádzkovať štát, môže to byť efektívnejšie a výhodnejšie ako v súčasnosti. Odpadnú sprostredkovateľ a rôzni “priživujúci” sa poradcovia či právni zástupcovia. Bývalý prezident a stále člen prezídia Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič si to myslí v súvislosti s plánovanými zmenami v mýtnom systéme
“Navyše, štát nebude musieť platiť nekonečné poplatky za akúkoľvek informáciu, ale má ju kedykoľvek k dispozícii, čo doposiaľ nebolo a nie je. Tiež si vo vlastnej réžii vie urobiť akékoľvek zmeny v systéme bez platenia státisícov eur za takzvané zmenové konania,” povedal na portáli NasaDoprava.sk Jančovič, ktorý je zároveň generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva dopravno-logistickej spoločnosti TOPNAD, a. s., Topoľčany.
Zástupca cestných nákladných dopravcov spochybňuje uvažované dynamické určovanie sadzieb mýta podľa času jazdy automobilov. Tvrdí, že to nemá žiadny význam, keďže cestní dopravcovia sú už v súčasnosti povinní dodržiavať časové okná na nakládky a vykládky. Preto si nemôžu dovoliť hocikedy zastaviť vozidlo na parkovisku. “Dopravcovia na Slovensku nemajú vybudované záchytné parkoviská, a preto buď budú musieť jazdiť za zvýšené sadzby, respektíve improvizovať pri odstavovaní svojich vozidiel, čo môže výrazne narušiť cestnú premávku, ale najmä bezpečnosť ostatných cestujúcich,” upozornil Jančovič. Krajiny, ktoré to uplatnili, to podľa neho zrušili alebo rušia, keďže sa len potvrdila nezmyselnosť tohto opatrenia pre verejnosť. “Je to len opatrenie, ako ešte viac zaťažiť dopravcov,” hovorí.
Mýto by sa malo vyberať aj za prejazd vybranými intravilánmi pre tranzitnú dopravu. Autodopravcovia sa vraj vyhýbajú plateným úsekom v snahe ušetriť. “Štát by si mal v prvom rade uvedomiť, že Slovensko má absolútne zanedbanú cestnú infraštruktúru. My budeme omnoho radšej jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách ako po úzkych cestách s prepadnutými krajnicami,” uviedol Jančovič. Absolútna väčšina vodičov sú podľa neho zamestnanci, oni mýto neplatia, tak si vyberajú bezpečnú cestu. “Obchádzať to nie je kadiaľ, všade sú ešte z čias ministra dopravy Jána Figeľa zákazové značky,” podotkol zástupca vedenia ČESMAD. Sú to podľa neho vozidlá, čo tam vykladajú, nakladajú alebo majú sídlo. “A opäť sa ukáže, že po zavedení spoplatnenia intravilánov by sa nič nezmenilo, len by sme potrestali práve tých, čo inú možnosť nemajú,” myslí si Jančovič.
Plánované predĺženie niektorých spoplatnených úsekov v rámci ich optimalizácie by malo ušetriť náklady. “Už dávno mohli byť mnohé úseky predĺžené, keďže sú často zbytočne rozkúskované a na dopravcov to malo úplne minimálny vplyv. Profitovať z toho môže najmä štát, ktorý platí súkromnej spoločnosti za každý jeden úsek,” povedal Jančovič. Štát zároveň neplánuje valorizovať sadzby mýta najbližšie dva roky. “Nevalorizovať sadzby znamená síce ich nezvyšovanie, ale na strane druhej ďalšie spoplatnenie pre nás dopravcov bude znamenať vždy zvyšovanie nákladov (cien) za mýto,” dodal Jančovič.