Nie je tajomstvom, že hospodárstvo Českej republiky je veľmi závislé na automobilovom priemysle a na exporte. Vo vývoze je jednou z najväčších položiek export do Nemecka tvoriaci 32 % z celkového objemu (2016), hovorí štatistika Českého štatistického úradu. Niektoré české médiá dokonca uviedla, že kvôli značnému exportu do Nemecka sa o Českej republike hovorí ako o ďalšej spolkovej krajine.
“S exportným výsledkom do Nemecka sa tak potvrdzuje príslovie kolujúce v českých priemyselných kruhoch, teda že sme v podstate ďalšou spolkovou krajinou,” citoval E15 podpredsedníčke Asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov Pavlovi Břečková.
V roku 2016 zamestnával automobilový priemysel v Česku 9 % zamestnancov v priemysle (117 948 ľudí) a dosahoval 24,4 % objemu z celkovej priemyselnej výroby, hovorí správa Združenia automobilového priemyslu.
Priaznivý vývoj českého hospodárstva teda značne závisí od dobrej kondícii automobilového priemyslu v českom i nemeckom zemepisnom priestore.
“Ak by prišla špecifická kríza, ktorá by postihla odvetvie, na ktoré veľa spoliehame, boli by dopady na ekonomiku citeľné. Jednoducho, českej ekonomike by sa mohlo stať to, čo sa stalo americkému Detroitu, “cituje portál idnes slová Davida Marka zo spoločnosti Deloitte.
O perspektívach nemeckého automobilového priemyslu, od ktorého závisí aj veľká časť slovenských exportov do Nemecka a ktorého kondície sa odráža aj na českom automobilovom priemysle, hovorila nemecká RT Deutsch s predným nemeckým burzovým expertom Dirkom Müllerom:
“Môžeme vidieť, že kľúčové odvetvia nášho (nemeckého – red.) Hospodárskeho úspechu sú v ohrození. Náš najdôležitejší priemysel je výroba automobilov a strojárstvo. Automobilový priemysel je vystavený dramatickým zmenám. Máme tu úplne nový vývoj vpred, počas niekoľkých rokov nebude automobil tak, ako ho poznáme dnes, existovať. To znamená, že ustupujeme od manuálne riadeného spaľovacieho motora smerom k samostatne jezdiacemu elektrickému vozidlu. To je ako prechod od klasického mobilného telefónu k šikovnému mobilnému telefónu – úplne nový systém, pričom naši (nemeckí) výrobcovia automobilov sa, môžeme tiež povedať z dobrých dôvodov, tohto vývoja nezúčastňujú. Podľa mojich vedomostí má elektromobil približne sto pohyblivých dielov. Automobil so spaľovacím motorom ich má vyše tisíc. To znamená, že v budúcnosti nebudem 900 dielov potrebovať. Nebudem preto ani potrebovať dodávateľa pre týchto 900 dielov. Nebudem ani potrebovať stroje, ktoré týchto 900 dielov vyrábajú a nebudeme potrebovať ani tie firmy, ktoré tieto stroje vyrábajú. Krátko povedané, výroba automobilov a strojárstvo sú tesne spojené odbory a tu sa bude výrazne zoštíhľovať. To dramaticky zasiahne náš automobilový priemysel a strojársky priemysel. Ako tento vývoj zachytiť, pretože tu nehovoríme o období nasledujúcich 30-40 rokov, ale o niekoľkých rokoch, to je ešte úplne nejasné,” povedal Müller.
Expert ďalej pokračoval slovami o vývoji na území Číny a o jej nastávajúcim vplyvom na európsky automobilový trh.
“Ak o týchto technológiách a témach hovoríte s poradcami priemyslu, tak tí hovoria, že hovoríme o niekoľkých málo rokoch. Keď sa pozriete na to, čo sa už deje v Číne, kde v obrovských továrňach schádzajú z výrobných liniek tisíce a tisíce týchto vozidiel – tie tam nie sú vynachádzané a plánované, tie tam už jazdia po uliciach. (…) Čína má obrovský záujem na tom priviesť na trh elektromobily, Čína je jeden z najdôležitejších trhov vôbec. Priváža svoje elektrické vozidlá aj do Európy, do Nemecka. To nebola až do súčasnosti žiadna téma, doteraz to bola zlá kvalita. Avšak to, čo teraz prichádza, je absolútne konkurencieschopné. (…) Nemecký automobilový priemysel na to zatiaľ nemá žiadnu odpoveď, “vyhlásil burzový expert.
Hospodárska budúcnosť Nemecka je v tejto situácii, podľa slov experta, zatiaľ nejasná.
“Vo výsledku to najviac zasiahne tých, čo majú dnes v tomto odbore (automobilovom priemysle – red.) zamestnania. (…) Otázka je, čím bude Nemecko v budúcnosti zarábať peniaze? Náš hlavný kšeft je výroba automobilov a výroba strojov. Čo sa našich nemeckých kompetencií v automobilovom priemysle týka, tak sa jedná o perfektné zvládnutie spaľovaní – explózie, hnacieho ústrojenstva a povesti značiek tých podnikov, ktoré všetci poznáme. To všetko nebude hrať v budúcnosti prakticky žiadnu rolu. Spaľovací motor nebude hrať žiadnu úlohu, hnacie ústrojenstvo nebude hrať žiadnu úlohu, keď máte priamy náhon z dvoch elektromotorov a značka nebude hrať žiadnu úlohu, ak budeme hovoriť o zdieľaní áut. Keď si dnes objednávate taxi, tak je vám úplne jedno, aká príde značka, hlavne, aby vás previezol z A do bodu B. Keď sa dnes požiadate medzi mladými ľuďmi, pre nich nie je auto žiadny statusový symbol, ako to bolo skôr pre nás. Pre nich je to dopravný nástroj. To znamená, že úloha značky pre nich bude hrať čoraz menšiu úlohu. Je to transportný nástroj, ako autobus. To znamená, že to, čo tvorilo nemecký automobilový priemysel, bude hrať v budúcnosti čoraz menšiu úlohu, alebo to dokonca nebude hrať vôbec žiadnu úlohu,” dodal Dirk Müller.
Český automobilový priemysel je s tým nemeckým veľmi silno technologicky i ekonomicky previazaný. Možno preto predpokladať, že všetky vývojové trendy, ktoré zasiahnu nemecký priemysel, sa okamžite odrazia aj na českom priemysle a celkovom hospodárskom prostredí krajiny. Slovenský automobilový priemysel je cez značku Volkswagen tiež naviazaný na nemecký automobilový priemysel a celkovo je priemysel štátu ešte viac postavený na automobilovom odvetví. Aké dopady to bude mať pre Slovenskú republiku?