Umelá inteligencia a digitalizácia práce sa stáva neoddeliteľnou súčasťou pracovného trhu. Samoobslužné pokladne v supermarketoch, objednávanie jedál v rýchlom občerstvení a digitalizáciu poštových služieb berieme ako samozrejmosť. Časopis Forbes varuje, že tento technologický pokrok čoskoro odstráni minimálnu mzdu a nízko kvalifikované pracovné miesta.
Niektorí odborníci predpovedajú, že v dohľadnej budúcnosti skončia práce, nielen modrých, ale aj bielych golierov. K tomu nemecký futurológ a autor knihy “Technológia vs. ľudstvo” Gerd Leonhard tvrdí, že ak môžete ľahko vysvetliť zmysel svojej práce, bude automatizovaná.
Sú, ale Česi pripravení na razantnú robotizáciu v horizonte 10 až 20 rokov? Celosvetová štúdia spoločnosti Pricewaterhouse Coopers poukazuje, že český trh práce sa zaradil na 4. miesto z hľadiska pravdepodobnosti robotizácie. Hrozí mu automatizácia takmer 25 percent všetkých pracovných miest do roku 2030, predovšetkým z dôvodu priemyselného zamerania ekonomiky.
Štúdia prebehla v 29 krajinách (27 štátov OECD, Rusko a Singapur). Pozrieme sa na zoznam najviac ohrozených povolaní, ktoré pre nás okomentoval pán Wittman a čo robotizácia znamená pre zamestnancov.
1. Vodiči nákladných áut a autobusov
V Dubaji a v rade iných metropol, súpravy metra už jazdia bez vodičov. Tiež sme zaznamenali vývoj automobilov od Tesly a Waymo, ktoré sú schopné prekonávať veľké vzdialenosti bez účasti človeka. Portál businessinsider.com tvrdí, že do roku 2021 takmer všetky globálne automobilové značky predstavia svoje verzie autonómnych automobilov. V plnom prúde pokračuje vývoj prenosných zariadení, ktoré môžu byť umiestnené aj do starších áut.
“Pokiaľ ide o metro je to v poriadku. Jazdí to sem a tam, takmer ako horská dráha, dá sa to riadiť na diaľku. Ale na samotnej ceste je toľko premenných faktorov, že kým ľudia nebudú dôverovať self-driving autám, ťažko budú dôverovať aj automaticky riadeným autobusom,” povedal k tomu Wittman.
Do úvahy prichádza aj otázka bezpečnosti: “Ak riadite autobus s 40-50 ľuďmi alebo veľký nákladný automobil, cez polovicu ľudí nateraz bude proti tomu, aby to riadil robot. Myslím si, že čas, keď ľudia budú súhlasiť, aby autobusy riadili roboti alebo AI, čoskoro nepríde.”
“Ak sa pozrieme (pozn. na náhradu vodičov robotmi) z dlhodobého hľadiska, je to možné. Pre mňa dlhodobo znamená 50 rokov. Krátkodobo si myslím, že vodiči nákladiakov a autobusov o svoju prácu neprídu,” tvrdí Wittman a dodáva, že aj samotní užívatelia zatiaľ nie sú pripravení na využívanie technického pokroku. Dodáva, že najnovšie autonómne auto (self-driving car), napríklad XC90 SUV od Volva, všetkých vydesilo.
2. Advokátska práca
Jedna z najväčších amerických advokátskych kancelárií Baker Hostetler v roku 2016 prijala nového zamestnanca, Rossa. Táto správa by nebola ničím zaujímavá, keby nešlo o robota s umelou inteligenciou, ktorý vykonáva výskumnú prácu a je založený na systéme Watson spoločnosti IBM.
Blake Wittman k tomu poznamenal, že umelá inteligencia, ktorá je schopná si prečítať dokumenty rozumieť slovám, aby dávali dohromady zmysel, už existuje. “Tiež už existujú aplikácie, ktoré si čítajú knihy a sú schopné robiť isté závery. Je zrejmé, že to môže značne zrýchliť asistenčnú prácu. Ale tieto stroje nebudú schopné zabezpečiť ľudskú interakciu. Domnievam sa, že v najbližšej dobe to mnohým ľuďom prekážať nebude. Súčasne ich budú, a už používajú, takmer vo všetkých odvetviach, vrátane advokácie, pre vykonanie prác v teréne, administratívy a prieskumu za využitím ľudskej reči a učenia sa,” vyhlásil odborník.
3. Účtovník
V súčasnosti možno dane vypočítavať prostredníctvom internetových aplikácií, ktoré dokážu komunikovať s bankou a poskytovať finančné poradenstvo. Automatizácia značne zrýchľuje prácu účtovníkov a predovšetkým tú najmenej zaujímavú časť, ručné zadávanie dát. K tomuto odboru Whittman poznamenal, že Česko zabezpečuje účtovníkov, administratívne a servisové centrá pre celú Európu a svet. Podľa slov odborníka počas konferencie ABSL (Association of Business Service Leaders), združujúca firmy v Českej republike, z odvetvia podnikových služieb zaznelo, že okolo 50 percent týchto servisových stredísk majú čiastočne aj botové služby.
“Systém vykonáva časť práce účtovníctva alebo reportingu. To neznamená, že účtovník svoju prácu stratil, ale naopak sa môže zaoberať zložitejšími úlohami, nielen celý deň kontrolovať debet a kredit. Rýchlo sa to šíri a posunie to rad povolaní na vyššiu úroveň náročnosti. Za každé dve pozície, ktoré robotizácia a umelá inteligencia zruší, vzniknú tri viac náročné pozície,” vysvetlil Wittman.
4. Služby (práca v jedálni, kuriérske služby, poštové služby)
Blake Wittman tvrdí, že dopyt po robotizácii služieb je stále veľký. Avšak podľa neho táto spolupráca zatiaľ prebieha vo formáte spolupráce človeka a stroja. “Ak sa pozrieme na akýkoľvek McDonald’s v Česku, majú veľké dotykové obrazovky, pomocou ktorých si môžete urobiť vlastnú objednávku. To znamená, že nepotrebujete toľko ľudí za pultom ako v minulosti. Možno, že bude potrebné o niečo menej ľudí – len na prípravu jedla a roznos. Niekedy určite nastane doba, keď jedlo bude roznášať robot. Znovu by tu išlo o spoluprácu medzi výrobnými zariadeniami a ľuďmi. Nebude to prebiehať formou, že celý podnik bude riadený strojmi s tým, že riadiaci pracovník sedí vzadu. Bude sa to odohrávať vo forme spolupráce medzi ľuďmi a strojmi, a to v odvetví maloobchodu a výroby,” poznamenal. Odborník tiež dodal, že podľa neho technológia nie je natoľko vyvinutá, rozšírená a dokonca ani vo veľkej miere akceptovaná, aby sa ľudia cítili pohodlne.
5. Administratívne práce a sekretariát
Najstarší internetový prekladač Babel Fish vznikol už v roku 1997. Súčasné programy Google Translate a Skype Translator zásadne zmenili a zrýchlili samotné prekladanie. Na trh bol uvedený aj rad mobilných služieb na tlmočenie, napríklad The Pilot alebo Travis. Avšak prácu prekladateľov to zatiaľ nahradiť nemôže.
Súhlasí s tým aj Blake Wittman a zároveň tvrdí, že tieto nástroje nemôžu nahradiť ľudskú stranu prekladu. “Nevidel som nič, čo by sa priblížilo k ľudskej technickej sofistikovanosti. Na druhej strane, keď sa vrátim k svojmu komentáru o interakcii medzi človekom a strojom, zdá sa to byť, ako najlepšia voľba,” uviedol Wittman.
“Ak niekomu zadám preklad 10 stranového dokumentu od začiatku, zaberie to prekladateľovi deň alebo dva. Ak začnem s prekladom pomocou Google Translate, urobím ho zo 60 až 70 percent a následne odovzdám odborníkovi, ktorý počas hodiny zlepší text a upraví vety, aby zneli lepšie. A potom mám fantastický dokument a navyše som ušetril 75% dňa,” povedal Wittman.
6. Priemysel
Tradičný pre Českú republiku bol priemysel, a zatiaľ zostane hlavným odborom, kde bude aj naďalej prebiehať robotizácia. Podľa Whittmana robotizácia už ovládla českú výrobu a 30 percent priemyslu je už automatizovaná. “Tiež viem, že celkovo 70 percent českého priemyslu už má čiastočne robotizovanú výrobu. Niektoré služby výrobnej linky pracujú úplne bez ľudí. Fascinujúca je interakcia medzi ľuďmi a strojmi. Roboti pomáhajú ľuďom a ľudia pomáhajú robotom. Ani jeden by prácu nezvládol samostatne. Ľudia tiež hrajú oveľa väčšiu úlohu v programovaní robotov, kontrolovaní ich kvality a príprave stratégie pre celý podnik,” vyhlásil.
Podľa Wittmana je tento proces úplne prirodzený a podnecuje zamestnancov, aby nadobúdali nové a sofistikovanejšie zručnosti. “Tí, ktorí sa tomu nemôžu prispôsobiť, sa ujmú administratívnej práce v spoločnostiach, ktoré ich budú potrebovať,” konštatoval expert. Navyše si myslí, že hromadný proces robotizácie začne v dlhšom časovom horizonte. “Na rovinu povedané, myslím si, že mnohé spoločnosti budú v nasledujúcich rokoch stále potrebovať ľudí a špecialistov. Domnievam sa, že 20 až 30 percent trhu budú tvoriť firmy, ktoré vyžadujú manuálnu prácu. Preto v najbližších 10 až 20 rokoch budeme stále používať prevažne ľudskú prácu. Uchádzači budú stále schopní si nájsť prácu v takýchto spoločnostiach. Medzitým, keď (pozn. títo jedinci) tento svet opustí, mnoho zo spomínaných povolaní zmizne. Tí, ktorí zostanú, budú pochádzať z novej generácie s iným náborom zručností. Vidím hladký a prínosný proces prechodu. Veľa ľudí robí administratívne práce, postupne odchádzajú do dôchodku a uvoľňujú miesto novej generácii s inými zručnosťami,” povedal na záver Whittman.
P.S. Podľa futurológa Gerda veci, ktoré sú zložité, vyžadujú kontext a porozumenie, nemôžu byť automatizované. Preto Gerd odporúča sledovať vývoj technológií a celkového diania, snažiť sa pozerať do budúcnosti v horizonte 5 rokov a akúkoľvek jednoduchú prácu delegovať strojmi. Ekonóm a vedúci expert pre globalizáciu Richard Baldwin vo svojej knihe “The Globotics Upheaval: Globalization, Robotics, and the Future of Work” preto odporúča budovať zručnosti, ktoré môžu osobne poskytovať len ľudia a uvedomiť si, že oproti umelej inteligencii je ľudstvo špičkou, nie handicapom.