“Celá investícia súkromnej spoločnosti vo výške dvoch miliónov eur, ktorá nový parkovací systém buduje, teda 1500 nových parkovacích miest, parkomaty, bezpečnostné kamery na odstavných parkoviskách a podobne, sa stane po šiestich rokoch bezodplatne majetkom mesta Košice. Príjmy z pokút vybratých Mestskou políciou v Košiciach od nerezidentov či Nekošičanov budú výhradne príjmom mesta, tak ako doteraz,” uviedol primátor Raši.
Polovica z príjmu za predaj rezidentských kariet, doteraz ich bolo predaných viac ako 3200 a polovica z príjmu za parkovné na novovybudovaných parkovacích miestach v nových rezidentských lokalitách bude podľa jeho slov ziskom mesta Košice.
“Mesto Košice sa pritom nebude musieť starať o údržbu a prevádzku parkovacieho systému a nových parkovacích miest. Naopak, bude investovať tieto príjmy z parkovného späť do rezidentských lokalít podľa požiadaviek ich obyvateľov, napríklad na inštaláciu uzamykateľných kontajnerovísk, rekultiváciu zdevastovanej zelene a rozširovanie zelených plôch, na opravu chodníkov, skvalitnenie verejného osvetlenia, výstavbu ďalších detských ihrísk, športovísk a podobne,” skonštatoval primátor.
Po prvých mesiacoch fungovania nového systému parkovania a vyhodnotení pripomienok budú môcť podľa jeho slov systém modifikovať tak, aby v prípade dostatočných parkovacích kapacít pre obyvateľov s trvalým pobytom, mohli parkovať aj iné špecifické skupiny, napríklad podnájomníci. Ako ďalej uviedol, Košičania sa so svojimi podnetmi a pripomienkami týkajúcimi sa parkovania môžu obrátiť na Magistrát mesta Košice.
“Zmluva s prevádzkovateľom nového parkovacieho systému bola uzavretá v roku 2012. Koncepciu statickej dopravy mesta Košice schválilo 9.2.2015 na rokovaní mestského zastupiteľstva 25 z 34 prítomných poslancov. Harmonogram riešenia statického parkovania schválilo 22.6.2015 na rokovaní mestského zastupiteľstva 30 z 39 prítomných poslancov. Všeobecne záväzné nariadenie mesta Košice o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzenom území mesta Košice odsúhlasilo 22.6.2015 takisto na rokovaní mestského zastupiteľstva 28 z 39 prítomných poslancov,” vysvetlil primátor.
Ako povedal, od schválenia týchto dokumentov celý rok nikto z poslancov písomne ani iným spôsobom nedoručil svoje odborné pripomienky k pripravovanému systému regulovaného parkovania napriek tomu, že systém bol jasne zadefinovaný.
“Ani poslanec Polaček, ktorý sa v súčasnosti štylizuje do pozície politického lídra oponentov, nemal odborné pripomienky a ani ich verejne neprezentoval. Naopak, spolitizoval túto tému takým spôsobom, že oponenti nového parkovacieho systému odmietajú o nej diskutovať v odbornej rovine a žiadajú, aby bola zrušená zmluva s prevádzkovateľom parkovacieho systému. Pán Polaček pritom veľmi dobre vie, čo by znamenalo odstúpenie od zmluvy – druhú kauzu Strelingstav a súdny spor s finančnými dôsledkami pre mesto Košice,” uviedol Raši.
“Pán Polaček ako poslanec Miestneho zastupiteľstva Mestskej časti Košice – Sever na jeho zasadnutí 24. júna 2015 hlasoval aj za vypracovanie návrhov riešenia rezidentských lokalít pre Mestskú časť Košice – Sever. V súčasnosti, keď cíti vďaka podpore niektorých nespokojných občanov šancu, tak ide proti tomu, s čím súhlasil svojím hlasovaním. Snaží sa o využitie vážnej verejnej témy vo svoj osobný politický prospech a cielene šíri medzi ľuďmi negatívne emócie,” vysvetlil primátor.
Nový parkovací systém, ktorý podobným spôsobom funguje v Prahe a na Slovensku v Banskej Bystrici a Zvolene, je podľa Rašiho jedným z krokov dlhodobej stratégie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Košiciach tak, ako je tomu vo všetkých vyspelých európskych mestách. “V roku 2015 sme v Košiciach investovali do modernizácie MHD viac ako 120 miliónov eur a v nasledujúcich dvoch rokoch chceme preinvestovať do ďalšej modernizácie električkovej dopravy takmer 80 miliónov eur,” dodal primátor. Súkromná schránková spoločnosť EEI s nejasným pozadím sa pokúšala rovnaký systém zaviesť aj v bratislavskej Petržalke. Obyvatelia sa však vzbúrili a firma sa musela stiahnuť.
Košickí mestskí poslanci schválili v polovici júna bratislavskej spoločnosti EEI prenájom viacerých úsekov miestnych komunikácií na dočasné parkovanie motorových vozidiel. Tento krok sa stretol s vlnou nevôle a aktivisti zvolali viacero protestov a zbierajú podpisy pod petíciu, ktorou chcú dosiahnuť zmenu koncepcie parkovania v meste.
Vyčítajú mestským poslancom a najmä primátorovi Rašimu, že parkovanie nerieši mestská firma, ale mesto sa o príjmy z parkovania delí zo schránkovou fiimou, u ktorej nie je vôbec jasné, kto za ňou stojí. Nejasné pozadie firmy potom vedie k rôznym zatiaľ nepotvrdeným špekuláciám, že za ňou stoja smerácke špičky.
Firme EEI aktivisti a časť poslancov tiež vyčíta, že väčšina parkovacích miest, ktoré ma vytvoriť vznikne premaľovaním čiar na súčasných parkoviskách a chodníkoch.
Tiež sa im zdá nespravodlivé, aby platili ľudia, ktorí parkujú pred blokom v ktorom bývajú za takzvané rezidentské parkovanie. Logické sa im pozdáva, keby za parkovanie platili ľudia, ktorí parkujú v spoplatnených zónach ale nebývajú tam.
Okrem organizovania demonštrácii, lepenia protestných nálepiek na svoje autá, podnetov na políciu, kvôli nesprávnej veľkosti písma na značkách, obyvatelia Košíc siahli aj k rezistentnému odporu a ničia automaty a značky spoločnosti EEI. Momentálne je množstvo automatov nefunkčných. Ľudia rozbili sklenené časti automatov kameňmi, do prístrojov nastriekali rozťažnú pur penu čím ich znefunkčnili a značky postriekali farbou.
Dosiaľ neotrasiteľná popularita primátora Rašiho dostala vážne trhliny a v prípade, že proti nemu nastúpi v najbližších voľbách schopný kandidát, Raši pravdepodobne na poste primátora Košíc skončí.