Peking 15. októbra 2023 (HSP/globaltimes/Foto:Facebook)
Čínsky telekomunikačný gigant Huawei Technologies svojím úsilím o siete 5,5G opäť ukázal, ako sa drží na čele svetového telekomunikačného priemyslu. Na 14. globálnom fóre o mobilnom širokopásmovom pripojení v Dubaji v Spojených arabských emirátoch spoločnosť Huawei v stredu oznámila uvedenie prvých produktov a riešení 5.5G v tomto odvetví, ktoré by ponúkli desaťnásobné zvýšenie rýchlosti oproti existujúcim sieťam
Pre Európu, ktorá podlieha značnému vplyvu USA, to však môže predstavovať ďalšiu ťažkú skúšku, či prijať túto pokročilú technológiu, alebo zostať pozadu v súvislosti s politickými výzvami na zníženie tzv. závislosti od Číny.
Nie je to prvýkrát, čo Európa čelí takejto skúške. Keďže európski politici hrajú na “odbúravanie rizika” od Číny, niektoré projekty a odvetvia, ktoré sa kedysi považovali za symboly spolupráce medzi Čínou a Európou, čelia čoraz väčšej regulačnej kontrole a blokovaniu, najmä pokiaľ ide o projekty infraštruktúry v rámci iniciatívy Pásmo a cesta (BRI).
Niektoré západné médiá využili príležitosť očierniť BRI.
Najnovším príkladom bola stredajšia správa VOA s názvom “Po desiatich rokoch stráca čínsky ‘pás a cesta’ v Európe pôvab”, v ktorej sa tvrdilo, že hoci čínske investície do BRI pomohli s výstavbou nových ciest, železníc a prístavných zariadení v Európe, v niektorých európskych krajinách existujú obavy zo splácania dlhov a tiež “rastúci trend blokovania získavania kľúčových strategických aktív Pekingom v situácii, keď Západ presadzuje zníženie závislosti od Číny”.
V európskych krajinách sa vždy vyskytovali sily, ktoré sa snažili narušiť alebo zmariť rozvoj BRI z ideologických hodnôt a dôvodov. Politická zaujatosť Európy ani odmietavé príbehy v západných médiách však nemôžu zahmlievať skutočné hospodárske výhody, ktoré projekty BRI priniesli Európe.
Napriek vplyvu stigmatizácie BRI zo strany USA a šírenia teórie “čínskej hrozby” nemôžu európski politici poprieť jednu vec – v rámci BRI priniesli čínske investície do európskych krajín, najmä v južnej a východnej Európe, výsledky, ktoré sú výhodné pre obe strany.
Odhliadnuc od politiky, Európa nemá dôvod odmietať čínsku účasť na svojich infraštruktúrnych projektoch, najmä keď je v regióne veľký dopyt po výstavbe infraštruktúry. Čínske infraštruktúrne projekty sú známe svojou dobrou kvalitou, vyspelou technológiou a nízkymi nákladmi. Okrem toho sa čínske spoločnosti pri výstavbe projektov infraštruktúry v Európe zúčastňovali na výberových konaniach a hrali férovo.
Čínska iniciatíva BRI priniesla do Európy obrovské investície do infraštruktúry, nové železnice zabezpečili lepšie spojenie a modernizované prístavy podporili obchod. Vezmime si ako príklad čínsko-európsky železničný expres. Vlajkový projekt v rámci BRI prehĺbil prepojenie a podporil spoločný rozvoj v Eurázii za posledné desaťročie. Podľa tlačovej agentúry Xinhua do júla 2023 premávalo viac ako 75 000 čínsko-európskych nákladných vlakov.
Ďalším príkladom je grécky prístav Pireus. Vďaka čínskym investíciám do infraštruktúry sa tento prístav stal jedným z najdôležitejších prekladísk v Stredomorí. Prístav Pireus je v súčasnosti 24. najväčším kontajnerovým prístavom na svete, štvrtým najväčším v Európe a najväčším vo východnom Stredomorí. Rozvoj prístavu bol veľkým impulzom pre grécke hospodárstvo.
Skutočnosť, že aj projekty, ktoré významne podporili regionálnu hospodársku spoluprácu, sa na začiatku stretli so skepsou a kritikou európskych politikov, je názorným príkladom toho, aký spolitizovaný bol európsky postoj k BRI. V takejto politickej atmosfére sa obavy Európy zo zapojenia Číny do projektov v oblasti infraštruktúry zveličujú a politici vôbec nevnímajú spoluprácu v oblasti infraštruktúry z hľadiska hospodárskych a obchodných záujmov.
Skúsenosti ukázali, že BRI prináša rozvojové príležitosti v Európe. Ak sa Európa sústredí len na geopolitiku a bude naďalej spájať projekty BRI s politickými otázkami skresľovaním účelu projektov, región príde o spoločné rozvojové dividendy.
Prečítajte si tiež: