Bratislava 25. augusta 2020 (SITA/HSP/Foto:Pixabay)
S dištančnou výučbou bola na Slovensku spokojná viac ako polovica rodičov. Učitelia boli podľa nich veľmi aktívni a viac využívali priamu výuku a konzultáciu cez telefón či chat. Vyplýva to z prieskumu Avastu z júna 2020, ktorý sa uskutočnil v 12 krajinách vždy na vzorke 500 respondentov
Najviac spokojní rodičia boli v Austrálii (63 percent), no spokojní boli aj rodičia v USA, Francúzsku či Českej republike. Najmenej spokojní boli ruskí, nemeckí, brazílski a japonskí rodičia. Tí mali problém udržať deti motivované a nevyhovovala im ani komunikácia so školou.
Na Slovensku 54 percent opýtaných rodičov uviedlo, že boli s dištančným vyučovaním spokojní. Naopak 20 percent bolo nespokojných. „Najväčšou prekážkou bol podľa rodičov chýbajúci kontakt detí so spolužiakmi a zložitosť výuky, s ktorou museli deťom pomáhať. Pozitívne však vnímajú najmä fakt, že deti získali väčšiu zodpovednosť, výuka na diaľku ich viedla k samostatnosti,” vysvetlila ambasádorka programu Buď safe online Julia Szymańska.
Ako vyplýva z prieskumu, rodičia z Česka aj Slovenska nemali počas koronakrízy čas sa venovať ochrane detí v online priestore. Slovenské aj české deti trávili na internete viac času než obvykle. Pätina zo slovenských detí (20 percent) trávila na internete mimo školské účely cez štyri hodiny denne. V Česku ich bolo o päť percentuálnych bodov viac. Z opýtaných slovenských rodičov 45 percent chránilo zariadenia svojich detí antivírovým programom, nejaký software na kontrolu pohybu detí na internete využívalo 31 percent opýtaných a vyše 30 percent vedelo heslá svojich detí k sociálnym sieťam. Takmer 30 percent rodičov deťom priamo blokovalo nevhodné webstránky, aplikácie či kontakty.
Zo slovenských učiteľov sa necelá polovica (41 percent) venovala pravidlám ochrany súkromia na internete. V Česku to bolo obdobné. „Jedným z najväčších rizík v oblasti ochrany osobných údajov predstavuje pre deti zdieľanie školných prác a dokumentov, ktoré obsahujú rôzne citlivé informácie,” priblížila Szymańska. Dodala, že štvrtina (25 percent) má svoje práce vystavená na zdieľanej webovej platforme, kde k nim majú voľný prístup ich spolužiaci či iní rodičia.
Na Slovensku si 40 percent žiakov muselo požičať notebook iného člena domácnosti, aby sa mohli pripojiť na vyučovanie. Na pripojenie k výučbe využívali najčastejšie bezdrôtovú sieť (46 percent), svoje mobilné telefóny (34 percent) a vlastný notebook (22 percent). Učitelia využívali ku komunikácii so svojimi žiakmi aj telefonické hovory. Ich používanie zaznamenalo 31 percent rodičov.