Pri dištančnom vzdelávaní na svoje dieťa dohliada takmer celodenne pätina rodičov. Jazykové školy vidia vo vyučovaní na diaľku okrem nevýhod aj pozitíva. Diskusie o novele vysokoškolského zákona stále prebiehajú, potvrdilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu 

Pri dištančnom vzdelávaní na svoje dieťa dohliada takmer celodenne pätina rodičov. Jazykové školy vidia vo vyučovaní na diaľku okrem nevýhod aj pozitíva. Diskusie o novele vysokoškolského zákona stále prebiehajú, potvrdilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu 

Bratislava 12. apríla 2021 (SITA/TASR/HSP/Foto:TASR-Martina Kriková, Pixabay, TASR-Jaroslav Novák)

 

Celodenne alebo priebežne dohliada na svoje dieťa pri dištančnom vyučovaní 21 percent rodičov. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý vznikol v spolupráci so spoločnosťami Slovak Telekom a Accenture

dištančné vzdelávia škola online internet úlohy žiak
Ilustračné foto

Dáta od 601 rodičov zbierali od 12. do 17. februára. Prieskum sa zameriaval na aktuálne postoje a skúsenosti rodičov s online dištančným vzdelávaním žiakov na druhom stupni základných škôl. Dáta v publikácii Dištančné vzdelávanie detí optikou rodičov spracoval analytik IVO Marián Velšic.

Reklama

Podľa prieskumu takmer polovica, a to 42 percent rodičov, má na dohľad vyhradenú časť dňa. To znamená, že dieťa je v tom čase napríklad na vyučovaní, robí si úlohy či projekty alebo sa učí. Tretina rodičov (32 percent) pomáha svojim deťom iba, ak potrebujú pomoc, a päť percent rodičov deti nekontroluje, keďže sa učia a riešia problémy samostatne.

Väčšiu časovú záťaž deklarujú v prieskume častejšie ženy ako muži. Tie totiž dohľadu venujú častejšie praktický celý deň. Muži naopak uprednostňujú vyhradiť si na dohľad určitú časť dňa. Velšic podotkol, že nadpriemerne často väčšiu časovú záťaž, teda celodennú starostlivosť alebo vyhradenú časť dňa, uvádzajú mladší rodičia do 40 rokov a tiež starší rodičia nad 50 rokov. Dohľadu nad deťmi nadpriemerne venujú svoj čas aj rodičia v domácnosti, na materskej či rodičovskej dovolenke a tí, ktorí ovdoveli. Z profesijného hľadiska rodičov, relatívne menej času venujú manažéri a tvoriví pracovníci (46 percent). Tí sa podľa výskumu venujú deťom iba v nevyhnutných prípadoch alebo ich nekontrolujú vôbec.

Reklama

Rodičia s tromi a viac deťmi na druhom stupni venujú menej času na dohľad nad nimi oproti rodičom, ktorí majú jedno alebo dve deti na tomto stupni.

„Vysvetlenie možno hľadať najmä v tom, že denný režim viacdetných domácností kladie oveľa vyššie nároky na manažovanie času. Na druhej strane, z pohľadu typu a zamerania škôl významné rozdiely nenachádzame,“ ozrejmil Velšic.

Doplnil, že výnimkou sú rodičia detí zo špeciálnych, jazykových či umeleckých škôl. Z nich má totiž celodenný dohľad 33 percent rodičov a 33 percent rodičov si na deti vyhradzuje určitú časť dňa. Pre charakter týchto škôl Velšic predpokladá, že rodičia uplatňujú rovnaký prístup aj pri bežnej, teda prezenčnej forme vzdelávania.

 

 

Reklama
Jazykové školy vidia vo vyučovaní na diaľku okrem nevýhod aj pozitíva

Viaceré jazykové školy, ktoré pôsobia na slovenskom trhu, vidia pri vyučovaní na diaľku okrem nevýhod aj pozitíva. Zhodli sa na tom pre TASR. Linda Fintorová z Goetheho inštitútu, ktorý sa špecializuje na vyučovanie nemeckého jazyka, uviedla, že dištančné vyučovanie je náročnejšie ako prezenčné.

škola
Ilustračné foto

“Online priestor kladie väčšie nároky na našu pozornosť, mozog musí ustavične prepočítavať to, čo vidí, z 2D na 3D,” uviedla Fintorová.

Zároveň pripustila, že pred rokom, keď sa začala pandémia nového koronavírusu, problémom bolo, že ich štandardné prezenčné kurzy neboli stavané na online priestor. Ako dodala, za rok v online priestore sa prakticky všetci naučili fungovať, zvládli vyriešiť techniku a zvykli si aj na komunikáciu cez počítač.

“Takéto vyučovanie otvára aj nové príležitosti. Pripojiť sa dá z celého Slovenska či zo zahraničia, a preto plánujeme takéto virtuálne prezenčné kurzy ponúkať aj po skončení pandémie popri štandardných prezenčných a online kurzoch,” dodala Fintorová.

Riaditeľka jazykovej školy VISTA Branislava Očvárová pre TASR uviedla, že klient počas online výučby komunikuje viac, nemá tendenciu si všetko zapisovať a skrývať sa za knihu.

Reklama

“Online výučbu dopĺňame e-learningom, linkami, krátkymi videami, slovíčkami v chatovom okienku, vieme sa s klientom prechádzať po byte, po kancelárii, prejsť si a opraviť si priamo prezentáciu a zároveň komunikovať lepšie než v kamennej učebni,” vysvetlila.

Poukázala však aj na negatívum tohto druhu výučby, a to sú najmenší žiaci jazykových škôl, ktorí sú vo veku škôlkarov.

“Samozrejme, snažíme sa, ale tieto detičky potrebujú človeka naozaj, potrebujú sa počas učenia hrať, dotýkať sa a pozornosť udržia na obrazovke krátko,” uviedla.

Prezenčná aj dištančná výučba cudzieho jazyka má podľa riaditeľa Volis Academy Pavla Ondovčáka svoje výhody aj nevýhody.

“Dlho sme boli zvyknutí na osobnú výučbu a stále platí, že nám príde prirodzenejšia, lepšia,” uviedol.

Online výučba podľa neho so sebou prináša i množstvo výhod, napríklad, že nemusíte cestovať.

“Vďaka online platformám ľahšie používate videá a komunikujete s lektorom aj na chate, kde precvičuje písanú formu jazyka. Väčšina ľudí však stále preferuje osobnú výučbu a keď to bude opäť možné, radi sa k nej vrátia,” dodal.

Konateľka jazykovej školy Easy School z Banskej Bystrice Martina Peťková pre TASR povedala, že problém pri online vyučovaní môže nastať aj technický, napríklad pri výpadku internetu. Ako problém uviedla aj to, že vyučujúci má oproti klasickému vyučovaniu počas online vyučovania väčší problém zistiť, či žiak napríklad počas testu nepodvádza. Avšak ako tvrdí, na tento spôsob vyučovania si študenti zvykli.

Hlavná metodička jazykovej agentúry Skřivánek Marie Jelínek poznamenala, že vyučovanie na diaľku má svoje špecifiká. Poukázala na to, že študenti si na online prostredie zvykli a v tomto spôsobe výučby našli aj výhody.

 

Reklama

 

Zapracovanie envirovýchovy v niektorých predmetoch je nedostatočné

Zapracovanie environmentálnej výchovy je v školských predmetoch etická a náboženská výchova nedostatočné. Priestor envirovýchovy je v prírodovedných predmetoch, geografii či spoločenskovedných predmetoch neaktuálny a nevyvážený. Environmentálna výchova na školách sa musí okrem informácií z ekológie zamerať na pochopenie vzťahu príroda-prostredie-spoločnosť. Vyplýva to z analýzy “Čo vás v tej škole učia”, ktorú vypracovali analytici z Inštitútu environmentálnej politiky a Inštitútu vzdelávacej politiky.

Environmentálna výchova je na školách vo väčšine zameraná na popis známych problémov. Tá je súčasťou biológie, čiastočne je zahrnutá aj v iných predmetoch.

“V menšej miere sa uplatňujú postupy analýzy, diskusie, porovnania alebo argumentácie. Viackrát sa vyskytujúcou metódou, ktorá môže do istej miery podnecovať systematické a kritické myslenie, je tvorba pojmových máp,” hodnotia analytici.

Tematické zameranie je najmä ekologické a v menšej miere globálne. Problémy s globálnym dosahom sa vyučujú prevažne na geografii. Pre lepšie pochopenie globálnych problémov by podľa analytikov mali školy posilniť prepájanie teórie s praktickými problémami.

Reklama

Slovensko má málo centier environmentálnej výchovy, vyplýva z analýzy. Ich úlohou je dopĺňať formálne environmentálne vzdelávanie, ktoré nie je dostatočné na sformovanie environmentálneho povedomia.

“V porovnaní s inými krajinami je sieť nerozvinutá,” poznamenali.

Analytici poukazujú, že environmentálna výchova je formálne zapracovaná v školskom vzdelávacom systéme a môže sa realizovať troma rôznymi spôsobmi. A to ako súčasť učebného obsahu vyučovacích predmetov, formou projektov, seminárov, kurzov alebo ako samostatný vyučovací predmet.

 

 

Reklama
Diskusie o novele vysokoškolského zákona stále prebiehajú, potvrdilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu 

Diskusie o novele zákona o vysokých školách stále prebiehajú. TASR to potvrdil odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR. Pripravovaná novela vysokoškolského zákona vyvolala začiatkom marca veľký nesúhlas medzi akademickou obcou, niektoré univerzity vstúpili aj do protestu. Tvrdia, že obmedzovanie akademickej samosprávy je neprípustné.

Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR
Ilustračné foto

V súvislosti s pripravovanou novelou zákona vznikla kontaktná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov vysokých škôl a ich reprezentácií. Prvé stretnutie sa skupiny so zástupcami rezortu školstva sa uskutočnilo začiatkom marca, na ktorom si dohodli ďalší postup.

“Ten bol dohodnutý tak, že ministerstvo reprezentáciám zašle svoje východiská, s ktorými chce vstupovať do diskusie o novele zákona o vysokých školách, ako aj prínos navrhovaných riešení pre kvalitu vysokých škôl. K týmto sa reprezentácie vyjadria a doplnia ich o vlastné priority a východiská, najmä úpravy zamedzujúce politizácii vysokých škôl a neprimeranému okliešteniu samosprávy vysokých škôl alebo ich fakúlt,” uviedol rezort školstva.

Obe strany sa majú stretnúť a sporné body si vydiskutovať.

“Ministerstvo zaslalo tieto podklady reprezentáciám vysokých škôl 10. marca, a tie si vyžiadali čas na preštudovanie. Termín ďalšieho stretnutia bol určený na 25. marca. Vzhľadom na podanie demisie ministra školstva bol však tento termín presunutý na neskôr,” dodalo ministerstvo.

Jednou z prvých univerzít, ktorá vstúpila 1. marca do protestu bola Univerzita Komenského (UK) v Bratislave.

“UK pozorne sleduje diskusie k novele vysokoškolského zákona. Naďalej trváme na tom, že obmedzovanie akademickej samosprávy je neprípustné,” uviedla pre TASR hovorkyňa najväčšej slovenskej vysokej školy Lenka Miller.

Reklama

Rektor UK Marek Števček je zároveň členom expertnej skupiny, ktorá sa zaoberá tvorbou novely vysokoškolského zákona.

 

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

15:38

Ukrajinské a ruské sily proti sebe na Ukrajine navzájom útočili, v dôsledku čoho zomrelo najmenej sedem ľudí. Oznámili to miestni predstavitelia na oboch stranách frontovej línie.

15:36

Slovenským ovocinárom sa zatiaľ podarilo ochrániť úrodu pred nepriazňou počasia približne na 80 % vrátane marhúľ či jahôd. Všetko zatiaľ prikrývajú, zohrievajú vzduch. Uviedla to pre TASR Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. Spresnila, že práce na záchrane úrody pokračujú aj v týchto chladných nociach. Rozhodujúca bude noc na piatok (26. 4.), keď hlásia mrazy.

15:34

Očkovanie je jeden z najväčších objavov medicíny, ktorý chráni proti vážnym smrteľným chorobám. Objavujú sa však proti nemu dezinformácie a preočkovanosť v populácii v Česku klesá, nie som s ňou spokojný. Český minister zdravotníctva Vlastimil Válek to vyhlásil pri príležitosti európskeho a svetového týždňa očkovania.

15:25

Tohtoročnú Cenu za slobodu tlače udelili nemeckí vydavatelia novinárke, vojnovej dopisovateľke a aktivistke za ľudské práva Düzen Tekkalovej TASR prevzala informácie zo správy tlačovej agentúry DPA.

15:24

Do Chorvátska dorazilo prvých šesť z celkovo 12 francúzskych stíhačiek Dassault Rafale, ktoré si balkánska krajina objednala. 

15:23

Niektorí nemeckí poslanci Slobodnej demokratickej strany chcú, aby Nemecko uzavrelo azylovú dohodu s krajinou mimo Európy. Inšpiroval ich nový zákon z dielne britského premiéra Rishiho Sunaka, podľa ktorého bude Rwanda prijímať migrantov z Británie.

15:21

Už tretieho podozrivého zadržali v súvislosti s kauzou podplácania, do ktorej je zapletený námestník ruského ministra obrany Timur Ivanov. Oznámili to moskovské justičné úrady.

15:20

 Najmenej 155 ľudí zahynulo v Tanzánii v dôsledku prívalových dažďov, informoval premiér Kassim Majaliwa. Uviedla to agentúra AFP.

15:19

Maďarského prezidenta Tamása Sulyoka prijal vo Vatikáne pápež František. Maďarská hlava štátu absolvuje oficiálnu návštevu tohto mestského štátu a sídla hlavy katolíckej cirkvi, uviedla agentúra MTI.

15:08

To, že má Ukrajina prístup k ťažkým zbraniam dlhého dosahu vrátane rakiet ATACMS zo Spojených štátov, v zásade nezmení výsledok prebiehajúcej vojny. Vyhlásil to Kremeľ.

14:34

Poľský minister zahraničných vecí Radoslaw Sikorski v očakávanom príhovore v poľskom parlamente oznámil, že Poľsko sa chce opäť zaradiť medzi krajiny, ktoré určujú smerovanie Európskej únie. 

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Plagát portugalskej Karafiátovej revolúcie sa nachádza v mestskom parku v Lisabone. Karafiátová revolúcia ukončila pred 50 rokmi diktatúru v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Armando Franca

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

Peter Lipták

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali