Navrhovaná účinnosť novely po jej schválení v parlamente je 1. decembra tohto roka. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) očakáva, že prevádzka drezín môže významne prispieť k podpore cestovného ruchu nielen na Horehroní, v okolí Košíc, ale aj v iných oblastiach Slovenska.
Dreziny môžu byť podľa súčasných pravidiel prevádzkované iba na základe podmienok platných pre hnacie dráhové vozidlá (rušne), čo ich prevádzku značne komplikuje. “S prihliadnutím na jednoduchosť obsluhy a nízku rýchlosť drezín, ktoré sú poháňané len ľudskou silou, nie je potrebné, aby sa na ich vedenie uplatňovali také prísne požiadavky, ako na vedenie hnacích dráhových vozidiel s motorovým pohonom,” zdôvodnil rezort dopravy navrhované zmeny v predkladacej správe. Úpravu podmienok prevádzkovania drezín plánoval v rámci pripravovanej širšej novely zákona o dráhach v roku 2021. “Avšak vzhľadom na výnimočnú situáciu v súvislosti so šírením pandémie COVID-19 a následné pozastavenie voľnočasových aktivít v rámci cestovného ruchu považujeme za potrebné po ukončení tohto výnimočného stavz navrhovanou úpravou podporiť cestovný ruch v prírodne špecifických lokalitách našej krajiny,” dodalo ministerstvo dopravy.
Drezina je koľajové vozidlo bez motorového pohonu poháňané len ľudskou silou a prevádzkované na koľajovej dráhe. Podľa návrhu novely drezinu môže viesť osoba staršia ako 15 rokov oboznámená s jej obsluhou a pravidlami bezpečnej prevádzky určeným zamestnancom prevádzkovateľa dreziny alebo ním poverenej inej osoby. Drezinu možno prevádzkovať na úseku dráhy, na ktorom nie je iná doprava a ktorý je fyzicky oddelený od úseku dráhy, na ktorom funguje iná doprava. Iné dráhové vozidlo sa k drezine na tej istej koľaji nesmie dostať na kratšiu vzdialenosť ako 15 metrov. Konštrukcia dreziny musí umožniť jej bezpečné zastavenie pred úrovňovým križovaním dráhy s cestnou komunikáciou alebo pred prekážkou na dráhe. Za nesplnenie podmienok pri prevádzke dreziny môže byť jej prevádzkovateľovi uložená pokuta od tisíc do 15-tisíc eur.